Gazdaság

RÁBA – Csikorgó csapágyak

Miközben több társaság, elsősorban a gyógyszercégek, már megkezdték a kievickélést a tavaly őszi piacszűkülés negatív hatásai alól, a Rábánál ez leghamarabb az év második felében várható. A jelentés még most is a kedvezőtlen nemzetközi helyzetről, valamint a gabonaválság miatt az Egyesült Államokban is csökkenő (45 helyett 40,2 millió dolláros) exportról számol be. Erősen visszaesett az ázsiai és kelet-európai értékesítés (8,2 millió dollárról 2,9 millióra), amit alig ellensúlyozott a növekvő európai kivitel. Igaz, a meghirdetett hatékonyságjavító program “csodákat tett” az eredménnyel, a Rába e tekintetben most az élbolyban végzett a BÉT-en.

Azt, hogy a hatékonyság meglehetősen alacsony volt korábban a fokozatosan holdinggá alakuló cégnél, mi sem mutatja jobban, mint hogy az év első hat hónapjában 21 százalékkal, 29,07 milliárd forinttól 22,87 milliárd forintra csökkenő bevétel mellett is csaknem sikerült szinten tartani az üzemi eredményt, hiszen az 1,73 milliárd forint lett, közel 99 százaléka a jóval nagyobb bevétel mellett elért korábbi összegnek. A konszolidált nettó nyereség 1,78 milliárdos értéke csaknem hajszálra megegyezik az előzetes elemzői konszenzussal, s csupán azért marad el 10 százalékkal a tavalyi adattól, mert az anyacégnek lejárt a 100 százalékos adófizetési kedvezménye. A bruttó eredmény viszont 6,8 százalékkal emelkedett – főként a tavalyi duplájára, 720 milliósra duzzadt (az értékpapír-állomány 3,18 milliárdos növekedéséből adódó) pénzügyi nyereségnek köszönhetően.

A hatékonyságjavításnak azonban nincs vége, az elemzők további komoly tartalékokról beszélnek. Ezt támasztja alá a gyorsjelentés is, amely leszögezi: a jövőben még érezhetőbbé válhatnak a hatékonyságjavító intézkedések. A vezetés szerint az árbevétel oldaláról is felcsillant a remény, a második negyedévben már megindult az export élénkülése, többek közt az egyik fontos megrendelőnek, az amerikai Meritornak köszönhetően, valamint az orosz szállítások fokozódása révén.

A beruházások 2,2 milliárd forintot tettek ki, s az összeg zöme a géppark korszerűsítését szolgálta. Jelenleg a “John Deere gyártósor” kialakítása folyik, valamint a járműfestő és szállító üzem, illetve a melegüzem korszerűsítése. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik