Gazdaság

AUDI TT ROADSTER QUATTRO KONTRA BMW Z3 ROADSTER 2,8 – Izgató toplessek

Nyár, napfény, szabadság, topless. Mindez az autók világában a cabriót, azon belül is lehetőleg a kétüléses roadstert jelenti.

E bből a váratlanul népes családból az egyik ilegsikerültebbnek tartott BMW Z3-at és a legfrissebb – “magyar” – négykarikás csemegét: az Audi TT Roadster Quattrót vetettük össze.

A tehetős szélimádók a már-már a motorozást idéző szabad száguldozáshoz egyre több, szebb és agyafúrtabb roadster közül választhatnak, már amíg tart a jó idő. Az Audi Roadsternél alkalmazott futurista, egyébként meglehetősen agresszív külső és újhullámos belső design nem csak bizsergető érzéssel tölti el a szemlélőt, hanem oroszlánrésze volt (a Coupé változattal együtt) a TT világra szóló, várakozáson felüli piaci sikerében. (Olyannyira szent a forma, hogy még a négykerék-hajtásos modell sem kaphatott a tempójához talán indokolt légterelőt a farára.)

Kevesen hinnék, hogy a TT az A3 (vagy ha úgy tetszik, a Golf IV) azonos padlólemezére épített rokona. Igaz, a Roadster vázszerkezetét a nyitott kocsikra jellemző csavarodási hajlandóság miatt átszerkesztették és merevítették, ezzel nehezebbé is vált, mint a TT Coupé. Roadster különlegesség, hogy a Coupénál erősebb kormányművel kapott: az A6-ét. S ami a lényeg, a nyitható vászontető, amelynek működtetését villanymotor végzi. Igaz, a lehajtott tető terének fedelét a sofőrnek kell fel- illetve leszerelni és a csomagtartóba tenni. A TT Quattro Roadster annyira új, hogy Magyarországon csak szeptemberben lesz a bemutatója, ekkortól fogadják a megrendeléseket, s mivel hazai típus, még kvótát is kapott az “importőr” a nyári slágerautóból. Az idén mintegy 10, jövőre 20 tetőtlen TT-t akar eladni a Porsche Hungária.

Persze a szép Audi nincs egyedül a páston. Ellenfele például a szintén a Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche márka Boxstere, de mindenekelőtt a BMW Z3. Minő véletlen, hogy a bajor-amerikai telivért is 1995-ben ismerhette meg a világ, Magyarországon pedig 1996 tavaszától árusítják. Ügyes marketingfogás volt a bevezetetésnél, hogy az akkor legújabbnak számító James Bond filmben maga a főszereplő kocsija volt. Az idén áprilisban diszkrét ráncfelvarráson is átesett a Z3, ami például az új vonalú hátsólámpán látszik. A kocsi rövid tengelytávja, de széles nyomtávja, az első hátsó tengelyen majdnem megegyező tengelyterhelés páratlan stabilitást ad. Sőt szinte “gokartos” érzés, hogy a vezetőülés (is) majdnem a hátsó tengely felett van. A nyitott karosszéria szilárdságát speciális, a fémszerkezet káros rezgéseit kioltó ellensúlyokkal erősítették.

Hogy melyik a jobb a két álomautó közül? Ennek megállapítására a német MOT szakújság vállalkozott, amelynek számszerű értékelése szerint – az ottani költség és környezetvédelmi eredményeket nem figyelembe véve – az Audi mindössze egyetlen ponttal bizonyult jobbnak. A TT előnyeként hozták ki, hogy a bennülő olyan fixen érzi magát a “mérnök-atmoszférát” árasztó precíz kétülésesben, mint a csavar az anyában. Példamutató a konkurenseket megelőző állandó négykerék-hajtás, de a Coupéhez képest nem sok többletet hozott a karosszériakoncepció, miközben az ár nőtt. A MOT szerint a Z3 kifejezetten a TT ellentéte, a maga vidám, természetes, széles “ábrázatával”. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik