Gazdaság

VILÁGELSŐ FRANCIÁK – Bor és tangó

A tizenöt esztendeje tartó borháborúból az elmúlt esztendőben ismét a franciák kerültek ki győztesen. A statisztikák tanúsága szerint több évi piacvesztés után a termelők ismét növelni tudták exportjukat, különösen a britek fogyasztották szívesen a francia szőlő levét.

Tavaly a világ összes bortermelésének jó 30 százalékát exportálták, és a vásárlók elsősorban a minőségi termékek iránt érdeklődtek. A nemzetközi szőlő- és borszervezet (OIV) adatai szerint 1998-ban, az ázsiai pénzügyi válság miatt gyenge évben, messze a francia termelők lettek a legnagyobb exportőrök: 16,4 millió hektoliter fajbort adtak el külföldre. A sorrendben a második hely Olaszországé, 15,5 millió hektóval, majd Spanyolország következik, 10,7 millióval. A negyedik hely némi meglepetésre az Egyesült Államoké: 2,6 millió hektoliter bort exportált, ami igen jelentős bővülés a korábbi évekhez képest. Az ötödik helyen álló Németország, 2,4 millió hektós kivitellel, egyszersmind a legnagyobb importőr is: 12 millió hektoliter bort vásárolt tavaly külföldről, jórészt Franciaországtól.

Az Egyesült Államok és Ausztrália egyre veszélyesebb konkurenciát jelent a hagyományosan nagy borexportőröknek. Az ausztrál bor egyre népszerűbb az egyik legnagyobb vásárlóerőt képviselő briteknél, ahol immár a piac 11 százalékát uralja. Az eddig is meglehetősen agresszív marketingpolitikát folytató amerikaiak ugyancsak átalakíthatják az exportrangsort, miután bejelentett szándékaik szerint öt éven belül meg kívánják duplázni külföldi eladásaikat. A tengerentúlról egy másik ország, Argentína is támad, szakértők szerint szinte korlátlan a dél-amerikai állam szőlőtermelő potenciálja, és nem véletlen, hogy a francia és olasz befektetők egyre nagyobb számban telepednek le a tangó országában. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik