Gazdaság

FILMIPAR – A mozibirodalom visszavág

A jelek szerint újból divatba jött a mozi. A közelmúltban publikált statisztikák arról tanúskodnak, hogy az 1998-as év a látogatók számát tekintve a század rekordját hozta. Európában az előző esztendőhöz képest 6,8 százalékkal több, összesen 812 millió jegyet adtak el. A hossz hasonló nagyságrendű volt az Egyesült Államokban is. A mozilátogatók száma a leginkább Olaszországban nőtt egy esztendő alatt, 15,9 százalékkal; Latin-Amerikában az előrelépés 15 százalékos volt.

A filmipar összbevétele a világon 1,7 milliárd dollárra rúgott, ami a mozik forgalmának 7 százalékát jelenti. Négyszázmilliónyian vettek jegyet a Titanicra, amely vitathatatlanul az elmúlt év sikerfilmje volt. Az amerikai filmek nézettsége mindenütt dominált, és ez különösen fájó volt az európai filmgyártás számára. Így például Belgiumban a moziforgalom 90 százalékát adták a tengerentúli alkotások, igaz az országnak gyakorlatilag nincs saját filmipara. De a franciáknak sem volt okuk büszkélkedni: a nemzeti filmipar összesen 26 százalékkal részesedett a belföldi piacon. Európában egyébként 550 film készült tavaly; az Egyesült Államokban “mindössze” 490, míg Japánban 249 volt a termés.

Ami a ráfordításokat illeti, azok a tengerentúlon, illetve az öreg kontinensen köszönőviszonyban sincsenek egymással – derül ki az Obsevartoire Européen de l’Audiovisuel felméréséből. Miközben az egy filmre eső amerikai átlag 52,5 millió dollár, addig az európai filmipar fellegvárának számító Franciaországban átlagosan 6,8 millió dollárt fordítottak a múlt évben egy-egy filmre. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik