Minden harmadik új autót vásárló amerikai polgár vesz igénybe az ügylethez számítógépet és Internetet, az idén körülbelül 4,5 millió fő. Ez még csak a kezdet – jósolják neves amerikai piackutatók -, négy éven belül véleményük szerint minden második amerikai rácsatlakozik a világhálóra, mielőtt autóvásárlásba fogna. Az internetes autókereskedelem úttörője, Mark Lorimer pedig diadalittasan adta a korábban tamáskodók tudtára, hogy cége, az Autobytel.com (www.autobytel.com) az első negyedévben 489 ezer vételi megbízást juttatott el a szolgáltatására rácsatlakozott kereskedőknek.
AMERIKA AZ ÉLEN. Amerika az autózás és az elektronikus kereskedelem terén egyaránt a legfejlettebb piacnak számít, így az európai és a magyar adatok köszönőviszonyban sincsenek a tengerentúliakkal. Az Autobytel.com alapított ugyan leányvállalatokat az öreg kontinensen is – mindenekelőtt Nagy-Britanniában és Skandináviában, de időközben Németországig is eljutott -, ráadásul helyi cégek is megkezdték az e-biznisz kiépítését, de, mint sok más szolgáltatás esetében, e téren is nagy a lemaradás. Amit csak részben lehet az Internet viszonylagosan kisebb elterjedésének betudni; szerepet játszik az is, hogy Európában a gyártók és a márkakereskedők sokkal szorosabb kapcsolatban állnak egymással, mint az Egyesült Államokban. Az internetes ügynököknek így nehéz dolguk lesz kiépíteni a kapcsolatot a kereskedőkkel.
Ennek ellenére az amerikaiak meg vannak győződve arról, hogy modelljük Európa piacain is beválik. Az elv tulajdonképpen pofonegyszerű: az internetes szolgáltatók maguk nem kereskednek, hanem adatbázist építenek fel, és így a potenciális autóvásárlóknak lehetővé teszik a piackutatást az íróasztal mellől. Az ötlet életképességét bizonyítja, hogy Lorimer cége mellett a Bill Gates nevével fémjelzett Carpoint (www.carpoint.msn.com), és az Autoweb.com (www.autoweb.com) is komoly eredményt tudott elérni az elmúlt években. A kereskedők minden eljuttatott lekérdezésért 20-25 dollár közötti díjat fizetnek, amihez hozzájön még a havi – szintén nem túl jelentős – előfizetési díj. A szolgáltatók számára az üzlet abban van, hogy 2700 és 4500 között van azoknak a kereskedőknek a száma, akik előfizetnek a szolgáltatásra, ráadásul a többség mindhárom adatbázisba felveteti magát.
Az internetes direkt értékesítések száma azonban még mindig igen elenyésző, a világhálót sokkal inkább arra használják az autó iránt érdeklődők, hogy a kereskedőkkel folytatandó hosszas és kemény alkudozásra felvértezzék magukat érvekkel. Ám ez amerikai piackutatók szerint kevés ahhoz, hogy az e-biznisznek ezen üzletága életben maradjon. A szolgáltatók más véleményen vannak, az Autobytel.com stratégiai igazgatója szerint az 1998-ban kapott 1,3 millió internetes rákérdezés 20-30 százaléka vásárláshoz vezetett.
A használt autók esetében még sokkal nagyobb lehetőségeket látnak az e-biznisz hívei, s ráadásul világszerte. Az ingyen hozzáférhető információk a használtautó-kereskedelem minden résztvevője számára tartogatnak előnyöket: a vásárló átfogó képet kaphat az aktuális kínálatról, a különböző szempontok kijelölésével csak a számára valóban releváns ajánlatokat válogathatja le, időt takarít meg és így tovább. Aki meg akar szabadulni az autójától, az gyorsan felmérheti, mekkora az az ár, amit a piac hajlandó a megunt járgányért fizetni. A kereskedő számára pedig addicionális megjelenés, ami növeli annak esélyét, hogy az érdeklődő megtalálja az ajánlatot.
Magyarországon sem jár teljesen gyerekcipőben az internetes autókereskedelem. Kipper György, a szegedi Autoinfo Hungary (www.autoinfo.hu) vezetője már öt éve foglalkozik a járműkereskedelem, járműjavítás, üzemeltetés, karbantartás, valamint az autó-motorsporttal kapcsolatos információk multimédiás megjelenítésével. A koncepciója nagyon hasonlít a tengerentúli szolgáltatók stratégiájához: a vezérképviseletek, dealerek, kereskedők, és magánszemélyek naprakészen szerepeltethetik eladó új és használt járműveik adatait és képeit. Kipper fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy nemcsak autó, hanem mindenféle haszon- és sportjármű adatbázisát kezeli cége. A kulcskérdés a naprakészség, ezért az adattárban szereplő járműveket különböző színű háttérrel adják, függően attól, hogy mennyire friss adatról van szó. A régi, esetleg már nem élő ajánlatok is rajta maradnak a listán, ami Kipper szerint elsősorban azoknak hasznos, akik saját étékesítésre szánt járművük piaci értékét szeretnék belőni. Amúgy meg szerinte szinte megoldhatatlan, hogy a frissítés gyorsabban menjen végbe.
Rendszertagoknak a szolgáltatást havi 1500 forint (plusz áfa) tagsági díj ellenében nyújtja az Autoinfo, s ezért az adatbankban korlátlan darabszámú jármű adatát és képét szerepeltethetik. Azok számára is biztosítják a rendszer használatát, akik még nem rendelkeznek az online eléréshez szükséges eszközökkel. Az e-mailben, faxon, levélben megküldött adatokat a központban rögzítik. Az adatrögzítés díja havonta 1500 forint, ám új belépő esetén ettől negyedévig eltekintenek. Magánszemélyeknek egy jármű hirdetése 300 forint. Fekete-fehér vagy színes képpel kiegészítve 500 forint.
ÉLEDEZŐ VERSENY. A magyar piacon sincsen egyedül az Autoinfo, bár Kipper magabiztosan állítja, hogy az ő szolgáltatása a legátfogóbb – amit szerinte a napi 300-350 rákeresés és a más médiában történő megjelenés is bizonyít -, legalább két komoly konkurens már jelentkezett. Az Autoweb (www.autoweb.hu) és Kerorg ilyen szolgáltatása (www.autonet.hu) nem olyan régóta áll a szörfölők rendelkezésére – ami esetleg kisebb adatbázist jelent -, viszont a honlapjaik megjelenése sokkal modernebb, mint a szegedi úttörőé. –