Gazdaság

Magyar mustra

Magyarországon az elektronikus kereskedelmet megvalósító első cég a Hungary Network Kft., egy tartalomszolgáltatások nyújtására szakosodott társaság volt (www.net.hu). Három éve külföldiek oly módon juthattak a Magyar Narancs internetes változatához, hogy a (csak a neten működő) First Virtual Bankon keresztül – off-line és online módszerek ötvözetével – fizették az előfizetési díjat. A Blue Danube könyvesboltban, amely New York-i kiadású magyar könyvek kereskedelmére szakosodott, vagy a European Video Distributornál, amely magyar filmeket, kazettákat és CD-ket ad el az Egyesült Államokban, illetve a Hungarian Impostornál, a magyar áruk külföldi eladására szakosodott cégnél (ezek mind a Hungary Network Kft. partnerei) a vásárlók hasonló módon fizethetnek: telefonon egyeztetik a hitelkártyaszámot, és a fizetés tulajdonképpen egy otthoni POS-terminál segítségével történik.

Az Areco Informatika Kft. (www.iroda-szer.com vagy www.areconet.hu) irodaszereket árusít; nem csak saját termékeiket, hanem más hasonló profilú gyártó és importáló cégek kínálatát is beveszik az online áruházukba, s ennek köszönhetően ma 5 ezer árucikket kínálnak. A fizetési lehetőségek között az online módozat még nem szerepel, de ennek lehetőségét is fel fogják ajánlani az idén. A vásárlók száma havonta megduplázódik, s bár a több millió forintos beruházás még nem térült meg, a tendencia nagyon biztató. A vevők 70 százaléka valamilyen intézmény. Minden termékről van kép és leírás az internetes katalógusban, a vásárlók ezek alapján – főleg a funkcionalitást szem előtt tartva – választanak.

A nem egyfajta árucikkre szakosodott online boltok közül az Internetto áruház érdemel említést, bár termékválasztéka még nem éri el a 3 ezres tételszámot. Eredetileg számítástechnikai könyvek eladására szakosodott a Kiskapu Kft. (www.kiskapu.hu), kínálatukat azonban a napokban általános témákkal is bővítik, minek nyomán az eddigi 6 ezer helyett a vásárlók 16 ezer könyvcímmel találkozhatnak majd. Mivel az internetes könyvkereskedésnek megvan az a hátulütője, hogy a vásárlók nem lapozhatnak bele a könyvbe, ezért a gyakorlat az, hogy vagy egy általuk ismert könyvet keresnek, vagy olyan szakkönyvet, amelynek tartalma kiderül a címből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik