Gazdaság

ROMÁNIA A BÁNYÁSZDEMONSTRÁCIÓ UTÁN – A hadigazdaság kapujában

A bányászmenet politikai provokációt rejtő drámájának lezárása csak ideiglenesen terelhette el a figyelmet Románia gyötrelmes gazdasági problémáiról. Röviden összefoglalva a reformpolitika hiányosságairól és főként a megvalósítás hatalmas késedelméről van szó. A cselekvésképtelenség főleg az 1996-os választások előtti időket jellemezte, ám azóta is kevés előrelépés történt. Tekintettel az átmenet során kialakult komoly egyensúlyi zavarokra, eleve látszott, hogy a reformokkal nem lehet gyorsan haladni. Rontotta a helyzetet az ingatag politikai erőviszonyok miatt hiányzó határozott gazdaságpolitikai akarat.

Túl későn láttak hozzá Romániában a gyenge hatékonyságú, veszteséges ipari konglomerátumok átszervezéséhez, s azzal a lehetőséggel sem nagyon tudtak élni, hogy állami vállalatok privatizálásával külföldi tőkét csalogassanak az országba. Némi előrelépést e téren az 1996-os kormányváltás hozott. A rákövetkező évben liberalizálták a devizapiacokat; több árat felszabadítottak; töröltek nagyobb szubvenciókat; leszorították a költségvetési hiányt; markánsan bővült a részvénypiac volumene és a valutatartalékok szintjét is sikerült feljebb tornászni. A GDP ennek ellenére 6,6 százalékkal csökkent, s az inflációs ráta is elérte a már “galopptempónak” minősülő 150 százalékot. Ebben a sorban a múlt évet sem lehet kudarcokkal telinek nevezni. Az inflációt 42 százalékra tudták lenyomni, miközben a büdzséhiány is a GDP 4 százaléka alatt maradt. Ráadásul lépések történtek több fontos állami vállalat – köztük a Romtelecom és a fejlesztési bank – privatizálása terén is.

A reformpolitikába azonban makacsul beágyazódtak a korábbi, alapvető-en hibás megközelítések. Két állami többségű bank – a Bancorex és az agrárbank – 1997-ben beindított, 1 milliárd dollárt felemésztő konszolidációs kísérlete kudarcot vallott, mivel az akciót nem kísérték a szükséges szerkezetváltási intézkedések. Az, amit Daniel Daianu reformbarát pénzügyminiszter tavaly szeptemberig – azaz mindössze háromnegyed évig – tartó hivatali ideje alatt a “a bankrendszer mocsarának” nevezett, 1998-ban is járhatatlan terület maradt. A tavalyi deklarált gyorsítás ellenére továbbra is túl lassan haladt a magánosítás, s ez csökkentette a külföldi beruházások beáramlásának egyébként is szerény ütemét. A kereskedelmi deficit a GDP 7 százalékát kitevő szintre emelkedett.

Daianu januárban, közvetlenül a bányász-krízis előtt írt tanulmányában kifejtette, hogy 1999-ben főleg három kihívásra kell figyelmet fordítania a bukaresti kormánynak. Először is, biztosítani kell a külső adósságok finanszírozását, hiszen egyedül az állami adósságszolgálat 2,3 milliárd dollárt fog elnyelni. Másodszor, el kell hárítani egy pénzügyi válság veszélyét, amelyet a növekvő államháztartási deficit válthat ki. Harmadszor pedig fennáll az a veszély, hogy a központi bank apadóban lévő tartalékai bankválsághoz vezethetnek. Ezekre a fenyegetésekre tekintettel elkerülhetetlenek azok a régóta húzódó reformok, amelyeket csak a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és a Világbank pénzügyi támogatása biztosíthat. A multilaterális intézmények pénzügyi segítsége nélkül az összeomlás gyakorlatilag elkerülhetetlen. (Ez a segély most függőben van, miután az IMF és a Világbank delegációja éppen a bányászroham idején tartózkodott Romániában, s így nem volt módjuk érdemi vizsgálódásra.)

A három kihívás eredményes megoldására a Daianu-tanulmány szerint haladéktalanul be kell zárni a legveszteségesebb, a gazdaságot leginkább “kivéreztető” néhány nagyüzemet. Azután “ki kell szárítani a bankrendszer kiterjedt mocsarát”. Ehhez nélkülözhetetlen a Bancorex szanálása és azt követő privatizálása; ennek a költségeit az államkasszának kell viselnie. Általában fel kell gyorsítani a bankok privatizálását, a központi banknak pedig szigorítania kell a pénzügyi szféra fölött gyakorolt felügyeletét. A tartozások vállalati részvények formájában való rendezésével résztulajdonosnak lehetne megnyerni a hosszú távon gondolkodó befektetőket. Az olyan értékesnek tekintett állami nagyüzemek értékesítése, mint a Connel, a Petrom vagy a Romgas, nem csupán közvetlen bevételek formájában gazdagítaná az államot, de megkönnyítené a nemzetközi tőkepiacokon való hitelfelvételt is.

Az államháztartás deficitjét (amelybe bele kell érteni a reform miatt szükséges kiadásokat is) a GDP-hez viszonyítva 2,5 százalék alá kell leszorítani, hogy a fizetési mérleg hiányát és a kamatszintet is csökkenteni lehessen. Hasonlóképpen kívánatos lenne a 25 százalék alatti inflációs ráta elérése, valamint a lej árfolyamának reálissá tétele – vagyis leértékelése -, hogy mérsékelni lehessen a kereskedelmi mérleg deficitjét és meg lehessen állítani a valutatartalékok várható leapadását. A külső adósságszolgálat teljesítésének megszervezéséhez felmerült egy különleges tanácsadói csoport felállításának szükségessége. A megfontolásra ajánlott elképzelések között szerepel úgynevezett átalakítható kölcsönkötvények kibocsátása. Ha pedig Bukarestnek sikerülne viszonylag gyorsan megállapodásra jutnia az IMF-fel és a Világbankkal, az természetesen látványosan javítaná az ország hitelképességet és az év hátralévő részében megkönnyítené az eurókötvények kibocsátását.

Mindehhez persze erős kormányra lenne szükség. Ám ha egyáltalán van valami tanulsága a mostani bányászrohamnak, az éppen a kormány zsarolhatóságának ismételt bebizonyosodása. Emiatt fennáll a veszélye annak – figyelmeztet az ex-pénzügyminiszter -, hogy egy ilyen sokk ahelyett, hogy a reformokat gyorsítaná fel, a reformpolitika visszafordításához és végső soron egyfajta “hadigazdasághoz” vezethet. Ez kétségkívül tartósan Európa peremére taszítaná Romániát és szinte beláthatatlanul hosszú időre elzárná az utat az Európai Unióhoz való csatlakozás elől.n

Ajánlott videó

Olvasói sztorik