Gazdaság

DOMESTOS KONTRA DOSIA – Tisztítótűz

Egymásnak feszült a háztartásvegyipar két multija. Az Unilever nekiment a Benckisernek, mondván: az a Dosia tisztítószerével lemásolja termékét, a Domestost. Most oda-vissza perlik egymást. A Benckiser nem esélytelen az eljárásokban, ráadásul efféle hasonlóságokra jócskán van példa a piacon.

Leosztott piacra toppant be a Benckiser, amikor 1996 elején megjelent Dosia termékcsaládjával. A cég ugyan már korábban megvetette itt a lábát néhány termékével, azonban a már itt lévő multi-vetélytársainak a Dosia vitte be az első komoly ütést. A termékcsalád “szőnyegbombázó” áraival jelentős veszedelmet jelentett a konkurensek olcsó márkáinak (Figyelő, 1996/18. szám). A piackavaró megérkezés már ekkor versenyhivatali ügybe torkollt, hiszen a mosópor csomagolását az ellenlábasok a fogyasztók megtévesztésére hivatkozva megtámadták. Akkor a cégek megegyeztek. Ezután információnk szerint a Henkel Tomi termékének akadt gondja a Benckiserrel, mert az a Dosiára lestoppolta magának a Henkel spórmalacát, ami után a cég áttért a rókás hirdetésekre.

A legújabb történet március 23-án kezdődött, amikor feltűnt a háztartási boltok polcain a Benckiser Kft. legújabb itteni terméke, a Dosia tisztítóés fertőtlenítőszer, amely komoly hasonlatosságot mutatott az Unilever Magyarország Kft. ugyanilyen célra szánt, még 1993 márciusában megjelent Domestosával. Azonos forma, egyező, piros-zöld színkombináció, egyazon bemélyedések a flakonon.

Meggyőződtünk a szándékos másolásról – állítja Boródi Attila, az Unilever vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója, aki szerint a cél egyértelműen a fogyasztók megtévesztése volt. Miután az Unilever hiába próbált meg tárgyalni versenytársával, március 28-án tájékoztatta több mint félszáz nagykereskedelmi partnerét a Dosia szerinte jogsértő voltáról. Április 15-én a két fél mégis asztalhoz ült, s a tárgyalások egyezséggel végződtek. A Benckiser ígérte: megváltoztatja a Dosia színeit és külsejét. A megállapodás felborult, merthogy a Benckiser regionális vezetői – állítja az Unilever – megvétózták azt. A Domestos tulajdonosa a Versenyhivatalhoz fordult, kérve, hogy tiltsa meg a termékének szolgai utánzását. Múlt kedden pedig a cég eljárást kezdeményezett tisztességtelen piaci tevékenység és termékük jellegzetes külsejének átvétele miatt. Már csak azért is, mert a Domestos-design az Országos Szabadalmi Hivatalnál védettséget élvez.

A magyar fogyasztók tudnak olvasni – mondja Andreas Welsch, a Benckiser Kft. vezérigazgatója, aki szerint a két termék címkéinek felirata és színösszetétele elegendő a megkülönböztetésükre. Kétségtelen, hogy az egymáshoz igen hasonló csomagolás korántsem megy ritkaságszámba. Ha csak a mosó- és tisztítószerpiacot nézzük, akkor is találunk példát: a Henkel Cloroxa és a Procter and Gamble Ace nevű terméke úgy hasonlít egymásra, mint két tojás, csak a termékmegjelölő címkéjük üt el egymástól.

A Dosiát egyébként egész Közép- és Kelet-Európában hasonló csomagolásban árusítják (bár helyenként eltérő névvel) – igaz, máshol sem vita nélkül. A lengyel csatát azonban a Benckiser nyerte. Az ottani fellebbviteli bíróság 1995 nyarán jogerősen úgy foglalt állást, hogy a Dosia magán viseli a márka jellegzetességeit és védjegyét, s a felirat kétségtelenné teszi a termék származását.

A Benckiser nemcsak védekezik, hanem támad is: április 16-án e cég is bírósághoz fordult. Több kereskedő ugyanis az Unilever levelének hatására lemondta terméke forgalmazását. A levél a Benckiser szerint kimeríti a tisztességtelen verseny fogalmát. A cég azt kéri, hogy a bíróság tiltsa meg az Unilevernek a további jogsértést, és kötelezze elégtételre a konkurensét.

Az ügyben megnyilatkozott a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség is. A hivatal április közepén rendőrségi feljelentést tett a Benckiser ellen, áru hamis megjelölése miatt. Merthogy a fogyasztók érdekeit védő szervezet is úgy véli: a Dosia pontos mása az Unilever gyártmányainak. A főfelügyelőség vezetője, Gyarmati András precedens értékűnek ítélte az ügyet. Megegyezés híján legelőször a Versenyhivatalban zárulhat le a két cég vitája. A döntést nem lehet borítékolni, hiszen – a Pannónia és a Sophi-anae cigaretták gyártóinak vitájában – akad rá példa, hogy a látszólag igen hasonló csomagolást nem ítélte jogsértőnek a Versenytanács.

A mostani jogi háború kihatással lehet a 3,5 milliárd forintosra becsült hazai tisztító- és fertőtlenítőszer-piacra, hiszen most a egyharmados részesedésével piacvezető Domestost érte támadás. A Dosia megjelenésével e termék nemcsak piacot veszthet, és az árára is hatással lehet a jóval olcsóbban forgalomba hozott ellenlábas márka.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik