Gazdaság

AUTÓS HITELINTÉZETEK – Ötödikben

Novemberben megkezdi hitelezési tevékenységét a Ford Credit Hungária Rt. Ezzel - a Merkantil Bank, a Porsche Bank, a Daewoo Bank és az Opel Bank mellett - ötre bővül a magyarországi autós hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások száma. Helyzetüket némileg nehezítheti, hogy az idén növekedésnek indult a készpénzes gépkocsivásárlások száma.

Valóságos finanszírozási láz lett úrrá az autóvásárlások meghitelezésével foglalkozó pénzügyi vállalkozásokon az elmúlt évben. Persze, rögtön tegyük is hozzá: nem ok nélkül. Aki csak tehette, s éppen autót akart vásárolni, az igénybe vette az úgynevezett kamatmentes részletfizetéses konstrukciót.

Ez a lehetőség azonban idén megszűnt, minekutána az év elején – “szabályozási elégtelenségekre” hivatkozva – valamennyi effajta konstrukciót kivontak a forgalomból. Maradtak tehát a hagyományos, kamatozó kölcsönlehetőségek vagy az olyan kamatmentes finanszírozási formák, amelynél a kezelési költség borsos ára pótolja a bank számára a kieső forintokat. Ugyanakkor persze az autókat készpénz ellenében is haza lehet vinni.

A hitelek között válogató vásárló potenciális ügyfélként azonban már nem olyan hiszékeny, mint volt akár egy-két évvel ezelőtt. Mivel 1997. január elsejétől – e téren is igazodva az Európai Unió direktíváihoz – immár itthon is kötelezővé vált a teljes hiteldíjmutató számítása (Figyelő, 1997/13. szám), a konstrukciók között a vevő az egyes kölcsönök árát és költségeit illetően is könnyen eligazodhat.

A napokban piacra lépő Ford Credit Hungária – a szintén autós profilú Merkantil Bankkal közösen – már 1994 óta kínálja ügyfeleinek a ,,Ford Lízing” néven futó járműlízing konstrukciót. Tavaly például az értékesített Fordok 40 százalékát adták el nálunk ezen megoldás keretében.

A pénzügyi vállalkozásként működő Ford Credit Hungária a tőkefinanszírozási szolgáltatások mellett 1998 végére tervezi a pénzügyi lízing szolgáltatás bevezetését is – tájékoztatta a Figyelőt Farkas Albert Zsolt, a cég üzleti igazgatója. A kidolgozott modellről a társaság menedzsere azonban egyelőre csak annyit árult el, hogy az új személygépkocsik megvételéhez igényelhető hitelek lejárata várhatóan 12-től 60 hónapig terjed majd. A finanszírozó az autó vásárlójától 20 (de inkább 30) százalékos önrészt kér majd, míg a kezelési költség 1,25 százalék lesz. A használt autókhoz kapcsolódó ajánlat a küszöbön áll – hangsúlyozta Farkas Albert Zsolt -, a kondíciókon belül azonban biztosan magasabb lesz az önrész és a kamat mértéke, mint az újakat finanszírozó hiteleknél.

Az autós profilú hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások aszerint választhatják az egyes működési formákat, hogy óhajtanak-e betétgyűjtéssel is foglalkozni, vagy sem. A Porsche Bank Hungária például egyértelműen hitelintézetnek számít, hiszen kínálati palettáján klasszikus banki termék is szerepel: nevezetesen az előtakarékossági betét. A Ford Credit Hungária esetében viszont éppen fordított a helyzet, hiszen egyáltalán nem kíván betéteket gyűjteni. A társaság eredetileg tavaly augusztusban – tehát még az elmúlt év végéig hatályos pénzintézeti törvény szerint -, 500 millió forintos alaptőkével kérvényezte bejegyzését. Tevékenységi körében akkor faktorálás, lízingfinanszírozás és hitelügyletek szerepeltek. A szakosított pénzintézeti státuszt idén áprilisban kapták meg, ám időközben a pénzintézeti törvényből hitelintézeti törvény lett. S noha az új jogszabály hagy időt azon cégek számára, amelyek betétgyűjtés híján kénytelenek pénzügyi vállalkozássá alakulni, a Ford Credit Hungária még a tényleges indulása előtt megtette az átalakuláshoz szükséges lépéseket. Így végül idén szeptember elején kapta meg az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelettől a működési engedélyt, immár pénzügyi vállalkozásként.

A piacralépéskor – jóllehet a márkahűség kötelezi a céget – már bejáratott versenytársak fogadják az új szereplőt. Közülük messze a Merkantil Bank a legrégebbi motoros: 1988-ban jött létre, speciális banki szolgáltatások (lízing, faktoring) nyújtására. A cég – amely tavaly az OTP Bank 100 százalékos tulajdonába került – 1996-ban közel 400 üzletkötővel egyebek mellett Suzuki, Volkswagen, Ford, Peugeot és Fiat gépkocsik finanszírozását segítette elő; összesen mintegy 20 ezer személyautó vásárlásához nyújtott hitelt. Ez a mennyiség a teljes hazai autóeladások 22-25 százalékát fedte le.

Idén a Merkantil Banknál eddig 12 ezer finanszírozási szerződést regisztráltak, s az év egészében összesen 15-16 ezer darabbal lehet számolni – számolt be a Figyelőnek Köntös Péter ügyvezető igazgató. Félévkor az autós hitelek állománya (pontosabban a kihelyezések és törlesztések egyenlege) 9,8 milliárd forintot mutatott, október végén pedig a kihelyezések teljes állománya meghaladta a 13 milliárd forintot.

A Porsche Bank 1994-ben kezdte meg tevékenységét Magyarországon, gépjármű-finanszírozásra szakosodott pénzintézetként. A bank – melynek valamennyi részvényét a salzburgi székhelyű Porsche Bank AG jegyzi – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, illetve Porsche típusú gépjárművek vásárlását finanszírozza. A cég szorosan együttműködik a VW-csoport hazai importőrével (a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft.-vel) és márkakereskedőivel. A Porsche Bank 1997 január 1-je óta több mint 4 ezer hitelszerződést kötött, a kihelyezések összege megközelíti a 4 milliárd forintot – tárta elénk a legfrissebb adatokat Majkut József értékesítési vezető. Az élénk forgalomra való tekintettel a cég év végéig mintegy 5500 szerződéssel számol.

Bár a teljes egészében a Daewoo Securities Co. Ltd. tulajdonában lévő Daewoo Bank valójában átmenetet a ,,mezei” kereskedelmi bankok és az autós bankok, pénzügyi vállalkozások között, nevéből adódóan sokan mégis utóbbi körbe sorolják. A bank 100 millió forinttal alapított lízingcége, a Daewoo (Magyarország) Kft. – amely része a Daewoo bankcsoportnak – a pénzügyi lízing mellett gépjármű-vásárlási megoldásokat is kínál. A kamatmentes kölcsön új Nexia, Espero és Tico autók megvételéhez kérhető. A használt gépkocsik beszerzését segítő konstrukciót a cég a közeljövőben tervezi bevezetni. E téren – tudtuk meg Izsai Csaba osztályvezetőtől – igyekeznek kizárni a finanszírozási körből a nagy, luxuskategóriájú autókat. A hazánkban idén szeptember végéig eladott közel 4300 Daewoo típusú személygépkocsinak mintegy felét finanszírozta a Daewoo Lízing. Naponta átlag 20-25 ilyen szerződésre kerül pecsét.

Az Opel Bank a legfiatalabb a versenytársak közül. A detroiti General Motors Acceptance Corporation 100 százalékos tulajdonában lévő bank alapító okiratát 1996. március 31-én írták alá, s tavaly szeptember 6-án kapták meg a működési engedélyt a felügyelettől. A bank – amely tényleges tevékenységét az elmúlt év októberében kezdte meg – szorosan kötődik a tulajdonos által néhány évvel korábban alapított Opel Lízing Pénzügyi Szolgáltató Kft.-hez. Az Opel Bank alapvetően a gépkocsivásárlók részére kínál fogyasztási hiteleket, illetve az Opel franchise-hoz tartozó márkakereskedők beruházási és forgóeszköz-igényeit igyekszik kielégíteni. Az indulás óta eltelt időben a hitelintézet főként lakossági ügyfelei részére alakította ki – fix és változó kamatozású – konstrukcióit, bizonyos változtatásokkal azonban gyakorlatilag ugyanezeket kínálja vállalati ügyfeleinek is. A meglévő hitelállománnyal és az azok mögött álló szerződésekkel kapcsolatban Bíró Gyula, az Opel Bank vezérigazgató-helyettese elmondta: az indulás óta mintegy 4 ezer szerződést tartanak számon. Ebből az idei első félévben 2200 darabot kötöttek. A teljes kihelyezett hitelállomány jelenleg 4 milliárd forintra rúg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik