Gazdaság

ÜZLETI KOMMUNIKÁCIÓ – Elmosódó határok

Manapság nincsenek éles határok a beszéd, az adat, a szöveg és a kép továbbítása között. Erre épülnek az adatátviteli és az üzleti kommunikációs szolgáltatások a távközlésben, illetve az azzal összefonódó informatikában. Egyelőre azt sem lehet tudni, mekkora és hány szereplős ez a piac. A Matáv efféle előfizetőinek számát több tízezerre becsülik (pontos adatot maga a cég sem ad), s ezzel szakértők szerint a távközlési vállalat vezető helyet foglal el az üzleti szolgáltatók sorában.

Tavaly év elején hozta létre a Matáv üzleti kommunikációs ágazatát. Ennek fő feladata az volt, hogy termék- és szolgáltatáscsomagokkal többletértéket nyújtson a felhasználóknak. Gecser Ottó marketing vezérigazgató-helyettes szerint a legnagyobb igény a teljes körű, kulcsra kész üzleti kommunikációs szolgáltatások iránt mutatkozik. Fontos, hogy az ügyfelek kellőképpen megismerjék a kínálatot – az egyes szolgáltatásokat, illetve azok együttesét -, s így megláthassák az azokban rejlő hatékonyságnövelő lehetőségeket.

Versenytársaival összehasonlítva a Matáv nem kis előnnyel rendelkezik. Először is, mivel – a nyugat-európai cégekhez képest – viszonylag későn kezdte el az idehaza újszerű szolgáltatásokat, a lehető legkorszerűbb berendezéseket szerezte be. Gecser Ottó azt is fontosnak tartja, hogy a 16 ezer dolgozót foglalkoztató Matávban megvan az a szaktudás, amely az országos távközlési hálózattal párosulva eleve bizalmat ébreszthet a potenciális ügyfelekben. A jelenlegi ügyfélkör ipari és kereskedelmi vállalatokból, valamint bankokból áll. Ezek a partnerek – köztük a Figyelő TOP 200-as listáján szereplő első 20 céggel – nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy távközlési és informatikai rendszerük akár csak percekre is leálljon, mert az számukra jelentékeny üzleti veszteséget okozhat. A bizalom, a biztonság elsőrangú tényező a kommunikációnak ebben az ágában. Ugyanakkor a Matáv – nagyságánál fogva – olcsóbb is tud lenne azon cégeknél, amelyek a vonalait bérelve nyújtják ugyanazokat a szolgáltatásokat.

A Matáv üzleti – úgynevezett intelligens hálózati – szolgáltatásainak úttörői a belföldi kék és zöld számok voltak, amelyeket két évvel ezelőtt vezettek be. (Emlékeztetőül: a zöld szám előfizetője díjmentesen hívható, a kék szám esetében a hívó és a hívott fél arányosan fizet.) A színes számok mára az ország egész területén elérhetők, mivel a Matáv megkötötte szerződését az összes helyi koncesszióssal és a mobiltelefon-társaságokkal is. A kezdeti siker a Keravill “forró drótjának” létrehozása volt.

A csomagkapcsolt adatátviteli szolgáltatások iránt mindig is nagy volt a vállalatok érdeklődése. A DATEX-P (X.25) nyilvános hálózatán már jóval több mint háromezer állomás működik. Az országosan igénybe vehető szolgáltatással harmincnál több ország közel nyolcvan hálózata érhető el.

A gazdálkodó cégek mellett főként a bankvilág, a közigazgatás és az oktatás képviselői veszik igénybe az ISDN (Integrált Szolgáltatású Digitális Hálózat) nyújtotta lehetőségeket. A Matáv a közép- és kelet-európai térségben elsőként vezette be az egységes szabványokon nyugvó Euro-ISDN-t, amelyen immár több mint két tucat külföldi szolgáltató közreműködésével teremtenek közvetlen kapcsolatot.

Beindították a hívó és a kapcsolt szám azonosítását is. Lehetővé vált az is, hogy ISDN-hívással kapcsolódjon az ügyfél a Matávnethez. (Ez utóbbit 1996 első hónapjaiban használhatták az előfizetők.) Az elektronikus adatkereskedelem eszköze az EDI (Electronic Data Interexchange). A rEDInet névre keresztelt, értéknövelt szolgáltatást – amely a kereskedelmi, közigazgatási és pénzügyi dokumentumok cseréjét teszi lehetővé – a Matáv és a General Electric információs érdekeltsége közötti megállapodás indította a kilencvenes évek derekán. Igénybevételével jelentősen lerövidülnek a kereskedelmi folyamatok, s megbízhatóbbá válnak a tranzakciók a hagyományos okmánycseréhez képest. Így jelentős megtakarítás érhető el: egy kereskedelmi cégnél például akár 80 százalékkal csökkenthetők a raktározási költségek.

Szintén 1995-ben ismerhették meg az üzleti előfizetők a Plex-Com nevű digitális bérelt vonali szolgáltatást. Ezt váltotta fel a Flex-Com elnevezésű menedzselt összeköttetés, amely egyrészt nagyobb sebességében, másrészt a korábbinál szélesebb szolgáltatás-választékában különbözik az elődjétől. Az év elején – hét Matáv-érdekeltségű társaságból – alakult MatávCom építi ma már minden második magyarországi alközpontot. Eredményességére jellemző, hogy az első fél év után már az inflációt jóval meghaladó mértékű nyereséget termelt. Végül megemlíthető az üzleti űrtávközlés, amelyen a VSAT-technológián alapuló megoldásokat kínál ügyfeleinek a Matáv – hazai és nemzetközi összeköttetések létesítésével. Gecser Ottó szerint áttörést hozott a rendszerintegrációban a kulcsra készen kínált, komplett szolgáltatásokat nyújtó – a Hewlett-Packard, a Matáv és a Microsoft együttműködésével létrejött – HP-Office. Ez a csomag (amely néhány hete jelent meg a piacon) a kis- és közepes vállalkozások gyakorlatilag valamennyi kommunikációs igényét kielégíti.

A Matáv vezérhelyettese úgy látja: az üzleti kommunikációs piac tortája még egyáltalán nem sült meg, még dolgozik benne az élesztő. Nem lehet tehát tudni, mekkorára dagad. A távközlés országos koncessziós vállalata féltőn őrködik a tésztakelés fölött. A cég maga tulajdonképpen a kovász szeretne lenni. Ebben megakadályozhatják a versenytársak, ám a Matáv törekvése az, hogy a bővülő piacon továbbra is megtartsa vezető szerepét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik