Gazdaság

HELIA-D: A CAOLA MEGVETTE, A UNILEVER ELADJA – Arckrémpakolás

Hosszú tárgyalások után a Caola megvásárolta a Biogaltól az évi 200 millió forintot meghaladó forgalmú Helia-D kozmetikai márkát. Egy megállapodás értelmében a márka értékesítését és marketingjét a jövőben döntően a Unilever végzi majd.

A Biogal Gyógyszergyárat megvásárló, izraeli tulajdonban lévő Teva cég magyarországi megérkezése után nyilvánvalóvá tette, hogy megválik a gyógyszergyári profilhoz szorosan nem kapcsolódó kozmetikum- és tapaszgyártástól. A Biogal-vezetők úgy vélték: a Teva nincs minden, az optimális eladáshoz szükséges információ birtokában, a Heliában rejlő valódi lehetőséget nem tudja felmérni. A cég azonban a számára idegen termékcsoporttól a lehető legrövidebb idő alatt meg akart szabadulni.

Már az eladási szándék nyilvánosságra kerülésekor sejthető volt, hogy a magyar márka megvásárlására akad majd jelentkező, hiszen például a Colgate-Palmolive ugyancsak gyógyszergyári profiltisztítás során vette meg a Richter Gedeontól a Fabulont és a Richtofitot. A Helia esetében a Caolát tartották biztos befutónak, rajta kívül komolyabb érdeklődőként egyedül a Pharmavit nevét emlegette a szakma. A fél évig húzódó tárgyalássorozat után a Caola és a Biogal végül a múlt hét végén írták alá a szerződést az ügyletről.

Nagy Imre, a Caola vezérigazgatója a Figyelőnek elmondta: azért döntöttek a Helia-D megvásárlása mellett, mert ezzel egy olyan márkához és termékkörhöz jutnak, amelyben véleményük szerint sokkal nagyobb lehetőség rejlik, mint amekkora forgalmat a Biogal elért belőle. Nagy úgy véli: a Heliából komoly nemzetközi márkát lehet csinálni, és a mostani többszörösére emelhető az export.

A Helia-D üzletágvezetőjének tájékoztatása szerint jelenleg 14 országba exportálják a terméket, és a Caolával egyetértésben elsősorban a szomszédos országokban akarják visszahódítani korábbi piaci pozícióikat. Szabó Lukácsné úgy véli: a Caolának nem érdeke a márka “elhallgattatása”, hiszen a Helia megszerzése számára éppenséggel presztízsnövekedést jelent. Szerinte a Helia igazi értékét a benne megtestesülő szellemi termékek, a szabadalmak, a kereskedelmi részesedés és a partnerkapcsolatok jelentik. Az ágazat szakemberei szerint éppen ez utóbbi az, ahol a Caola képes jelentősen javítani a Helia helyzetén.

Nagy Imre a vásárlás végleges feltételeiről elmondta: a Caola a Biogaltól megvette a Helia-D-hez kapcsolódó szellemi jogokat, a márkát és a dizájnt. Ezenfelül megvásárolta a termeléshez szükséges gépeket, berendezéseket és készleteket. A gyártás egyelőre a Biogal területén, Debrecenben folytatódik, az ehhez szükséges ingatlant 1997 végéig bérlik. A cég változatlan munkakörrel és bérrel, a munkaviszony folyamatosságának fenntartásával mind a 77 dolgozót átveszi, rá-adásul az egyéni munkaszerződésekben hajlandó a Biogal kollektív szerződésének a Caoláénál kedvezőbb passzusait érvényesíteni.

A Caola az üzlettel egy olyan, a magyar vásárlók körében ismert márkát szerzett meg, amelynek termékei kiegészítik kozmetikumait. A cég ugyan eddig is jelen volt a piacon testápolókkal, de nem a Helia-D termék- és árkategóriájában. A profilbővítés mellett vonzerőt jelenthetett számára a debreceni kvalifikált, gyógyszeripari munkaerő és a Helia-D gyógyszer minőségű termékei. Mindez persze csak akkor hosszú távú üzleti érték a Caola számára, ha a gyártást 1997 után is Debrecenben hagyja, és nem változtat a Helia-D összetételén.

Az ügylethez kapcsolódó figyelemre méltó fejlemény, hogy információink szerint a vásárlási tárgyalások közben a Caola megkereste a Unilevert, s a két cég között végül egy olyan, a felek által lényeges részleteiben fel nem tárt megállapodás jött létre, amelynek értelmében a termék forgalmazását és marketingjét a multinacionális cég végzi majd. A Unilever magyarországi leányvállalatának elnöke, Hans Volker Buss lapunknak elmondta: cége szerint a Helia-D-t regionális márkává lehet fejleszteni a közép- és kelet-európai térségben. A megállapodás révén a Caola megóvhatja új márkáját a Unilever esetleg beindítandó konkurens termékétől, ráadásul a multinacionális társ a jelentős hazai és külföldi marketing- és reklámköltségeket is leveheti a válláról, még ha ezzel vélhetően több köze is lesz a Heliához, mint egy egyszerű forgalmazónak.

A Caola a privatizációt követően eddig csak márkaeladóként jelent meg a piacon: legnagyobb fogkrémmárkáját, az Amodentet átadta a Unilevernek, a Chemotox rovarirtót pedig a Douwe Egbertsnek. Mostani lépése arra enged következtetni, hogy árukörét olyan termékekkel akarja bővíteni, amelyek fontos részei ugyan egy univerzális háztartás-vegyipari és kozmetikai cégnek, azonban a privatizáció előtti időkben más állami vállalatok gyártották ezeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik