Eleinte főként hiánypótló szerep jutott a Matáv körül létrejött cégcsoportnak. Az évek során azonban ezek fokozatosan üzleti, vállalkozói szellemben kezdtek el dolgozni, jól kiegészítve az anyavállalat tevékenységét. Ma 17, különböző szervezeti formában működő leányvállalata van a Matávnak.
A cégcsoport tagjai közül talán a legdinamikusabban az 1991-ben, a Magyar Távközlési Rt. megalakulásakor, annak 100 százalékos tulajdonú leányvállalataként létrejött Comex Budapesti Telefon Alközponti Kft. fejlődik. A cég, amely fő profiljának az üzleti kommunikációs és informatikai igények kielégítését tekinti, üzletpolitikájában hosszú távra tervez. Ugyanis – és ebben különbözik a piacon jelenlévő többi hálózati szolgáltatótól – forgalmának több mint 90 százalékát nem esetenkénti eladásokból, hanem szolgáltatási, így szerviz- és karbantartási díjakból nyeri.
A társaság árbevételei az elmúlt öt évben folyamatosan nőttek. Az 1990-es eredmény 892 millió forint volt, a tavalyi bevétel azonban már megközelítette a 1,5 milliárdot. A forintban mérhető eredmények elsősorban a tevékenység mennyiségi bővülését, térnyerését jelzik. Ám üzleti szempontból legalább ekkora jelentősége van annak, hogy az alközpontok gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Comex olyan referenciákkal büszkélkedhet, mint például a Pénzügyminisztérium, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, vagy az Alkotmánybíróság. Emellett Comex-rendszereken bonyolítják le a Grand Hotel Hungária, vagy a Matáv vezérigazgatóságának telefonbeszélgetéseit is.
Dr. Dalicsek István marketing-igazgatóhelyettes szerint a Matáv-csoportba tartozás a Comex számára a többi között az anyacéggel való szoros együttműködést jelenti. A Matávon belül a Comex elsősorban a részvénytársaság pesti és budai igazgatóságával ápol szorosabb kapcsolatokat. E két Matáv-szervezet szerződésben lefektetett feltételek szerint működik együtt a Comex-szel, de mint a marketing-igazgatóhelyettes elmondta, fontos számukra az anyacég üzleti kommunikációs üzletágával folytatott együttműködés is.
A Comex jelenleg korlátolt felelősségű társasági formában működik és a Matáv befektetési igazgatósága gyakorol ellenőrzést felette. A helyzet jövőre valószínűleg megváltozik, mivel a Matáv-csoporton belül egyesülnek majd az alközponti ágazat különböző területei; az összeolvadás a Comexen kívül a miskolci Észak-Telt, a Matávon belül alközponti technológiával foglalkozó szervezeti egységeket, valamint egy pécsi kft.-t érint majd.
Talán a Comexnél is közismertebb a Matáv-csoport egy másik tagja – a X., XVII. és XVIII. kerületben lakók között legalább is minden bizonnyal. Az Első Pesti Telefontársaságról van szó, amely az említett három kerületben látja el a telefonszolgáltatást. Az EPT 1992-ben alakult a Matáv, a Kontrax, a helyi önkormányzatok és a kerületi lakosok részvételével. A cél az volt, hogy a fejlesztésben elmaradottabb területeken is megindulhasson a minőségi távbeszélő szolgáltatás. 1993-ban a Matáv megbízást adott az EPT-nek, hogy a három kerületben nyújtson helyette telefonszolgáltatást. Az év októberében át is adták az első vonalat, az esztendő végére pedig már 5700 előfizetője volt az EPT-nek. A következő évben elkészültek a központok, valamint az előfizetői hálózat és decemberig 40 ezer új ügyféllel gazdagodott a társaság. A 1995-ös esztendő a kínálati piac éve lett, így az EPT – amely résztulajdonosa, a Kontrax csődje ellenére is jól vette az akadályokat – immár a minőségi, új szolgáltatások bevezetésére koncentrálhat – és koncentrál is. Ilyen például a hangposta vagy a telefonos riasztórendszer, és az ISDN vagy a menedzselt béreltvonal. (Az üzleti előfizetők aránya az EPT-nél 12 százalék.)
Száray Lóránt, az EPT vezérigazgatója úgy látja: az utóbbi időben mind jobban körvonalazódik a társaság szerepe a Matáv-csoporton belül. Az EPT például, körülbelül 100 ezer előfizetőjével és 162 munkatársával – egyfajta próbaterepe lehet a 82 százalékban tulajdonos Matáv számára az új szolgáltatások bevezetésénél.
A Matávval fennálló kapcsolatukra utalva a vezérigazgató elmondta, hogy míg például az üzemeltetés megszervezésében teljes önállóságot élveznek, addig természetesen az üzleti terv elfogadásában az igazgatóságban a Matávot képviselő szakemberek véleménye dönt. (A 9 tagú igazgatóságban 5 Matáv-delegált ül.)
A társaság a marketing-tevékenységhez ugyanúgy felhasználja a számlák hátoldalát, mint mondjuk a helyi önkormányzati lapokat, vagy éppen a napilapok hirdetési felületét. A Kontrax “örökségétől” szabadulni kívánva az EPT új arculatot alakított ki.