Gazdaság

EGY DIVATOS VÁLLALKOZÁSI FORMA – A franchise kapcsolat

Becslések szerint ma mintegy 100-120 cég alkalmazza valamilyen szinten a franchise formát Magyarországon. A kezdeti gyors felfutás után a konstrukció terjedése két éve megtorpant.

Az utóbbi öt évben a franchise “divatos vállalkozási formává” vált Magyarországon: megjelentek a nagy nemzetközi multinacionális hálózatok, számos magyar kezdeményezés született. A kétségtelenül robbanásszerű felfutás azonban 1993 vége felé megtorpant – derül ki abból a 60, lánc formájában működő cégre kiterjedő kutatásból, amelyet a Trademark Kft. végzett az egyesült államokbéli Magánvállalkozások Központja által indított program keretében. A tanulmány szerint ezek a vállalkozások sem vonhatták ki magukat az általános gazdasági környezet kedvezőtlen hatásai alól, miközben helyzetüket olyan speciális gondok súlyosbították, mint a franchise sajátosságainak megfelelő finanszírozás hiánya, a helyiséghez jutás nehézségei, a beszállítói alvállalkozói kör és a jogérvényesítés problémái. Megjelentek az e vállalkozási konstrukciót lejárató átgondolatlan, néha komolytalan, illetve szélhámos kezdeményezések is.

Az itteni láncok jelentős része igen rövid életű. A konstrukció lényege az állandó terjeszkedés: a növekedés problémáinak kezelése sokszor még a nagy világcégeket is igen nehezen megoldható gondok elé állítja, a magyar vállalkozói réteg pedig szinte egyáltalán nem rendelkezik ilyen irányú tapasztalattal – elsősorban ez okozta jó néhány “első hullámos” itteni vállalkozás látványos bukását. A kutatók értékelése szerint a magyarországi félpiaci viszonyok közepette majdnem minden másként működik, mint azt az elméleti ismeretek alapján várni lehetne. A leggondosabb előkészületek, a legmagasabb szintű felkészülés sem garancia a sikerre, amit az önmagukban jónak ítélt kézikönyvek folyamatos átírása is bizonyít. A külső körülmények sem mindig a legkedvezőbbek a franchise típusú vállalkozások számára: hiányzik a stabil pénzügyi-finanszírozási háttér, és sok a panasz a versenytársak – sokszor nem éppen fair – előnyszerzési gyakorlatára is.

Mindezek ellenére a kutatók szerint elmondható: a franchise forma meggyökeresedett, s biztatóan fejlődik Magyarországon; fejlesztése – a kedvező környezeti változások kibontakozásával együtt – a stabilizációs folyamatot is segítheti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik