Élet-Stílus

Milliós kártérítést követel a japán mozdonyvezető, akit 120 forintnyi büntetésre sújtottak két perc késésért

Yosuke Hayasaka / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP ( illusztráció)
Yosuke Hayasaka / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP ( illusztráció)
A vasúttársaság azért vont le 43 jent a fizetéséből – és hurcolta meg a férfit állítása szerint –, mert két percet kellett arra várnia, hogy egy másik vonat elmenjen az útjából, és ezalatt az idő alatt nem dolgozott.

Egy japán mozdonyvezető beperelte a munkáltatóját, miután az 43 jent (120 forintot) levont a fizetéséből egy egyperces késés miatt, amelyről azt mondja, hogy nem az ő hibája volt.

A West Japan Railway Company (JR West) azt állítja, a tavaly júniusban történt késés miatt a szigorú „nincs munka, nincs fizetés” elvét alkalmazva vonták le ezt a csekély összeget a masiniszta fizetéséből – írja a Guardian japán médiumokra hivatkozva.

A meg nem nevezett személyazonosságú férfi most nem csak a fizetéséből levont 43 jent kéri vissza, hanem 13 jen (36 forint) túlórapénzt, valamint 2,2 millió jen (6,15 millió forint) kártérítést is követel a munkáltató döntése által okozott lelki gyötrelmek kompenzálására.

A vita azután alakult ki, hogy a mozdonyvezető, akinek egy üres vonatot kellett volna a nyugat-japáni Okajama állomásra vinnie, ahonnan két percet késett, de a férfi szerint nem az ő hibája volt, hiszen a szerelvénye útját elállta egy másik, rossz vágányra tévedő vonat, ami miatt egy perccel később tudott csak elinduln. A vasúttársaság először 85 jent (240 forintot) vont le a fizetéséből két percnyi munkaidő kiesése miatt, de a mozdonyvezető egy percnyi munkabérét mégis visszakapta, miután a helyi érdekvédelmi tanácsnál panaszt tett.

A JR West akkor azzal indokolta a döntést, csak abban az időben nem dolgozott, amikor arra várt azt várt, hogy a rossz vágányon várakozó szerelvény kifusson előle. A mozdonyvezető azonban nem volt hajlandó elfogadni a megfelezett bírságot, és márciusban bírósághoz fordult kártérítési igényével.

A vasúttársaság szóvivője azt mondta az AFP-nek, hogy a vita a késés okának értelmezésével kapcsolatos nézeteltérések miatt alakult ki, és hozzátette, hogy a vállalat a „nincs munka, nincs fizetés” szabályt alkalmazta a sofőr bérének megvonásakor.

Japán hatalmas vasúthálózatán ritkán fordulnak elő jelentős késések, kivéve a földrengések és tájfunok okozta fennakadásokat. Az öt vagy annál több percet késő vonatokat használó ingázóknak és diákoknak igazolást kínálnak, hogy bizonyítsák a főnökeiknek és tanáraiknak, hogy nem ők voltak a hibásak a késés miatt – emlékeztet a Guardian.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik