Élet-Stílus

Nagyon komoly problémákat okoz a szervezetünkben az álmatlanság

Az alváshiány rendkívül káros az egészségre. A hatása olykor alig észrevehető, de lehet akár nagyon veszélyes is.
Korábban a témában:

Nehéz lenne újdonságként tálalni, hogy az inszomnia, vagyis az álmatlanság egészségtelen. Ezt szinte mindenki tudja, aki valaha hallott már erről a betegségről. Azt azonban kevesen tudják, pontosan milyen negatív hatásai vannak az emberi szervezetre, ezért összeszedtük az alig észrevehetőtől a nagyon komolyig terjedő károkat, amelyeket az alváshiány okozhat.

Memóriazavar

Alvás közben születnek meg az agyunkban azok a kapcsolatok, amelyek segítenek feldolgozni az információkat és emlékezni. Ha viszont nem alszunk, akkor ez nem történik meg, így az álmatlanság komolyan befolyásolhatja a rövid és hosszú távú memóriát egyaránt.

Hangulatváltozás

Az alváshiány miatt a hangulatunk rossz és változékony lehet, az érzelmeink felfokozottá válhatnak, és hirtelen haragúak lehetünk. A krónikus alvászavar szorongáshoz vagy depresszióhoz is vezethet.

Legyengült immunrendszer

A kevés alvás rendkívül negatív hatással van az immunrendszerünkre, a szervezetünk ezáltal a kórokozók, köztük például a megfázásért felelős vírusok tökéletes célpontjává válik. Így ha keveset alszunk, vagy álmatlanságban szenvedünk, könnyebben kapjuk el a náthát, vagy más vírusos vagy bakteriális légúti betegséget.

Csökkent libidó

Azok, akik keveset alszanak, szexelni is kevesebbet akarnak. A kialvatlanság ugyanis hatással van a hormonháztartásra: kutatások eredményei szerint drasztikusan csökkenti a férfi nemi hormon, a tesztoszteron mennyiségét.

Megéri nem egyedül aludni
Az emberiség több mint fele együtt alszik valakivel, mégis alig vizsgáljuk, hogy milyen hatással van ez ránk.

Egyensúlyzavar

A kevés és rossz minőségű alvás negatív hatással van az egyensúlyunkra, ami azt jelenti, hogy többször eshetünk el. Ez pedig komoly baleseti kockázatokkal járhat.

Elhízás

Ha keveset alszunk, zavar támad a szervezetünkben zajló kémiai folyamatokban, amelyek megüzenik a központi idegrendszerünknek, hogy jóllaktunk. Ezért az álmatlanságban szenvedők gyakrabban esznek többet annál, mint amennyi szükséges.

Mit érdemes inni és enni alvás előtt, és mit nem
Bár tudjuk, hogy „reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár és vacsorázz úgy, mint egy koldus”, de azért megesik, hogy úgy alakul a nap, hogy mégis csak kell este is ennünk valamit. De mit együnk, ha már így alakult, és mit kerüljünk?

Szív- és érrendszeri kockázatok

Az alváshiány magas vérnyomás betegséghez vezethet, de növeli a szervezetben a gyulladást okozó anyagok szintjét is. Mindkét tényező komoly szerepet játszhat a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.

Szponzorált tartalom

A cikk a Phytotec Hungária támogatásával készült.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.