Nehéz témakör ez azoknak, akik még egyszer sem döntöttek úgy, külföldre is kikacsintanak, hogy az év nagy részében felgyülemlett fáradalmakat ott pihenjék ki. Érthetően sok ilyenkor a lehetőség az utazás megszervezését illetően, valószínűleg a legkönnyebb módja, ha egy utazási irodára bízzuk a dolgot.
A kényelmességünknek nem feltétlenül lesz felára, ugyanis sok helyre a charterek és az ellátás miatt tényleg olcsóbb a szervezett utazás, mint az egyéni, illetve vannak olyan helyek, ahol nincs airbnb és apartman bérlésre lehetőség, ezek esetében az utazási irodáknak általában jobb hotel-áraik vannak, mint ha közvetlenül szeretnénk foglalni.
Magyarországon számos iroda kínálata közül válogathatunk, igazából a bőség zavara miatt, jórészt azt sem fogjuk tudni, melyikhez ugorjunk be némi diskurálásra, ám a közösségi média brutális térnyerése kínál egy új, de közel sem veszélytelen lehetőséget: mégpedig az önjelölt utazásközvetítők „mesebeli” ajánlatait.
Veszélyes vizeken
Valószínűleg mind belefutottunk már a közösségi médiás oldalainkat böngészve olyan hirdetőkbe, akik rendkívüli szorgalommal listáznak külföldi utazásokat a világ legszebb helyeire, akár 5-10 ezer forintos repülőjegyért. Általában az emberek nagyobb része hajlamos is egyből bankkártyát ragadni, és a közvetítői felárat egyaránt kicsengetve, már foglalja is a háromnapos római kirándulást, nem olvasva az olyan apróbetűs kiegészítéseket, hogy mindez decemberben realizálódik majd. És ez csak a kisebbik gond ezeknél a szervező oldalaknál.
Egyrészt sok esetben olyan ajánlatokat tüntetnek fel, mikor a külföldi turistacélpontnak számító városokban holtidő van, azaz december, január környéke, nem csoda, hogy a helyiek se nagyon merészkednek ki majd a macskaköves utcákra, nemhogy az utcai árusokat, helyi parádékat kereső gyanútlan turisták. Ezek az oldalak sokszor a légitársaságok rosszul feltüntetett repülőjegy árait is bedobják csaliként, ebben az esetben kétfajta történettel találkozunk:
- mikor a repjegy árát utólag módosítja a légitársaság, és szépen visszakapjuk a pénzünket, utazás nélkül,
- vagy pedig arra leszünk figyelmesek, hogy a jegyek elfogytak, de egy-két kommentelő már beírta a poszt alá, hogy „foglalva”, esetleg „tavaly 1000 forintért mi is így utaztunk három hétre Mallorcára, ajánlom az oldalt!”.
Nem kizárt, hogy az oldal tulajdonosa megfelel a hazai utazásközvetítői feltételeknek, de esélyes, hogy belefuthatunk csalókba is. Bárki ugyanis nem kínálhat utazást, hiába van az adott oldalon 3-4-5000 lájk, mert
Erre létezik nyilvántartás is, a Budapest Főváros Kormányhivatala jóvoltából, meg lehet hát nézni, mely cégek szerepelnek a listában, ők ugyanis jogszerűen működnek. Természetesen azok a cégek is fel vannak tüntetve, akikhez még véletlenül sem szabad segítségért fordulni.
Akadálymentes utazás
Akinek nem fér bele az idejébe – még inkább nem ért hozzá -, hogy saját maga szervezze meg külföldi utazását, jobban jár, ha egy utazási iroda segítségét kéri. Itt is vannak persze buktatók, érdemes komolyan odafigyelni arra, milyen feltételek alapján választunk utazásközvetítőt.
- Természetesen nemcsak a közösségi oldalon található közvetítők esetében ajánlott a csekkolás, hanem ugyanígy járjunk el a többi utazásszervező cég esetében is. Így kiderülhet, némelyik cégnek nincs elegendő vagyoni biztosítéka sem, azaz, ha bármilyen módon meghiúsul az utazásunk, a cég visszatérítheti a költségeket. Ha viszont nincs biztosíték, lesz néhány álmatlan éjszakánk, ha rosszul sül el az utunk.
- Ha valamelyik utat gyanúsan olcsónak találjuk, bátran merjünk gyanakodni, és inkább nézzünk másik iroda után, nem sajnálva a pénzünket. A nagyon alacsony árú utazásoknak több oka lehet: ha egy cég egy másik alá látványosan próbál ígérgetni, ott pénzügyi gondokra is gyanakodhatunk – és ha még ez a kis gyanú sem tántorít el minket az irodától, kérjünk szerződést, amiben pontosan le van írva, miért fizetünk, átolvasva az apróbetűs részeket. Kiderülhet ugyanis, hogy a felárakat valamiért „elfelejtik” az irodánál megemlíteni.
- Akár megnézhetjük a nem mindig releváns véleményeket az utazási iroda oldalán, vagy esetleg a közösségi médiában is: ha többségben találunk köztük homlokráncolásra okot adó hozzászólásokat, talán érdemes elgondolkodni a továbbiakat illetően. Fórumokon, blogbejegyzésekben sokan hangot adnak a nemtetszésüknek azáltal, hogy pórul jártak az adott utazási irodával. Érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket is, de ha túlzottan sok ilyen típusú véleményt olvasunk, nézzünk inkább más cég felé.
- Vizsgáljuk meg alaposan a cég weboldalát, mert lehet, nagyon alap dolgok fölött fogunk átsiklani. Ha a kapcsolat menüpont alatt olyan e-mail címet találunk, amire hiába küldünk üzenetet, de nem érkezik válasz, ott valami bűzlik. Ugyanez a helyzet a telefonszámmal is: ha nem veszik fel, holott a munkaidő miatt kötelező lenne, inkább ne pazaroljuk rájuk az időnket.
- A prospektus nem vicc, ha onnan választunk szobát, az iroda köteles oda elvinni. Amennyiben az érkezéskor úgy vesszük észre, nem igazán azt látjuk, ami a kisfüzetben volt, dokumentáljuk minél pontosabb fotókkal az esetet, hogy aztán legyen bizonyítékunk a saját igazunkra.
- Csillagok: más-más kritériumrendszer van Európában és a világ egyéb tájain, ha szállodákról beszélünk. Nem biztos, hogy Franciaországban és Thaiföldön ugyanannyit ér egy háromcsillagos szállás.
A fentebbiek mérlegelése akár sok energiaráfordításnak is tűnhet, elvégre pont azért kérjük az utazási iroda segítségét, mert saját vállunkról le akarjuk venni a terhet. De még mindig jobb ennyi energiát beletenni a dologba, minthogy Egyiptomban leszállva a repülőről, azzal találjuk szembe magunkat, hogy biciklin ülve várnak minket a reptéren, hogy úgy szállítsanak el az „ötcsillagos” szállodánkba.
Egy rendes utazási irodában nem is fognak, ez mindig lebegjen a szemünk előtt.