Élet-Stílus

Picasso féltékeny volt Csontváryra

A most megjelent Csontváry-album újra felhívja a figyelmet arra, nem kezeljük a helyén a Picasso által is irigyelt legendás festőzseni életművét. Hogy lehet az, és kinek a felelőssége, hogy a napút festője nem lett világhírű?

A világot a zsenik és az őrültek taszigálják előre, a középszer pedig az, ami hátrafelé mozdít. A megállapítás a hétköznapok bármely területére kimondható, de leginkább a szellemi teljesítmények terén állja meg a helyét. Európának ebben a szegletében pedig különösen igaz, hogy vannak ügyek, amivel nem tudunk mit kezdeni, mert túl sok a ballaszt. Ez idáig élt legkülönlegesebb magyar festőművész Csontváry Kosztka Tivadar élete, gondolkodása, festészetének hatása, képeinek utóélete sajnos példája a fenti kiinduló mondatnak. Az utókornak súlyos tartozása van a „napút” festője felé, ebből a tartozásból próbál törleszteni egy most megjelent, eredeti fotókkal és dokumentumokkal illusztrált album.

Egyetlen magyar művészt sem találunk az elmúlt évszázadok történetében, akinek megítélése ennyire szélsőségek között mozgott volna, s akinek életműve olyan élesen osztotta volna ketté a műértők táborát, mint Csontváryé. Mintha vízválasztó lenne: beavatási szertartás, mely értőkre és tudatlanokra, megrendülőkre és közömbösökre osztja a közönséget. Az elmúlt nyolc évtizedben kritikusok és művészek egyaránt gyakran éreztek késztetést arra, hogy képeiről hozott ítéleteiket szentenciaszerű tömörséggel, minden kétséget kizáró határozottsággal öntsék formába. Mi rejtőzik a cédrusok festőjének legendája mögött? Teszi fel a kérdést Molnos Péter, a nagyközönség számára is könnyen befogadható Csontváry kötet szerkesztője.

Zseni vagy kocsmadekoratőr?

Picasso féltékeny volt Csontváryra 1

Legenda márpedig van bőven. Hogyan lesz egy tisztes polgári egzisztenciát élő felvidéki patikusból egy utált és rajongott piktor, aki 1918-ban a Blaha Lujza térre általa megálmodott állandó múzeumának bevételét a hadiárvák és rokkantak javára, a nemzet hírnevének növelésére ajánlotta volna fel. Hogyan lett a szemlélődő fiúból, megrögzött utazó, akinek nagyobb tettet kellett végrehajtania, mint Raffaelnek. Hogyan tudott kiteljesedni festészete, amikor a tekintélyes és ünnepelt festőkolléga Bernáth Aurél a Taormina című Csontváry képet meglátva azt mondta: „a legrosszabb nyári kocsmadekoráció”. Hogyan sikerült az életmű megmentőjének, Gerlóczy Gedeonnak a pesti fuvarosokkal – akik kocsiponyvának használták volna a napút képeket – közelharcot folytatva az enyészetből kiemelnie az 1919-ben elhunyt géniusz alkotásait. Hogyan van az és kinek a felelőssége, hogy ma ezek a vásznak ugyan ki vannak állítva, de nem világhírűek?

Égi jelek

Picasso féltékeny volt Csontváryra 1

Csontváry 1853-ban született Kis-Szeben szabad királyi városban dr. Kostka-Kosztka László orvos gyógyszerész és Ungh-megyei daróci Hajczelmajer Franciska fiaként. A kisgyermekkori élményeit meghatározza 1858-ban egy üstökös, mely nyáron „a Kis-szebeni óratorony fölött képződött, de éjfél felé a világító csóvája az égbolton νégighúzódott, s fényes csillaga pedig házunk fölött ragyogott. E tünemény álmaimat soha nem látott tájakkal ébrentartotta, a νalóságot pedig az éghez irányította. De mert gyermekésszel az égbe hatolni nem tudtam, a természetet tanulmányoztam.” – írja visszaemlékezéseiben Csontváry. A következő fontos kinyilatkoztatás 1880-ban éri, amikor – szintén a visszaemlékezései alapján – „egy háromszögletű kis fekete magot pillantok meg balkezemben, mely figyelmemet lekötötte. E lekötöttségben fejem fölött hátulról hallom: Te leszel a világ legnagyobb (napút) festője, nagyobb Raffaelnél. A legnagyobb szó után a következő szót nem értettem meg, kértem az ismétlését, de ez nem ismétlődött meg. A kinyilatkoztatás az egy szón kívül értelmes magyar nyelven szólott; rendkívül komoly hangsúlyozással, mely arról győzött meg, hogy bizonyos magasabb hatalommal, avagy akaraterővel állok összeköttetésben”.

Ez az a pillanat, amikor Csontváry elveszti a kapcsolatot a ballasztos világgal. Létrehozza életművét, amely egyben az emberiség egyetemes kultúrájának kivételes része is. A baj csak az, hogy ezt az emberiség – a középszerű és kicsinyes politikai és művészettörténeti érdekek okán – a mai napig sem tudja. Halála után a képek jelentős része raktárakba került, majd megnyílt Pécsen az állandó, zsenijéhez teljesen méltatlan körülményeket biztosító múzeuma.

A féltékeny Picasso


Picasso féltékeny volt Csontváryra 1

Csontváry „elutasításának” több oka is volt. Naplójegyzeteiben és társasági összejöveteleken is kritizálja a közállapotokat. „Kisebb-nagyobb körök (klikkek) lefoglaltak minden helyet, – uralják a helyzetet, ahová idegen be sem léphetett…” – ismerős a probléma, élőbb, mint valaha. A kritika is bírálta a különc művészt, a Pesti Hírlap Csontváry próféta címen publikált cikket. „…karalábén éldegél, alkohol, nikotinnak dühös ellensége, szeretné kipusztítani a föld színéről: de elkésett vele; háromezer évvel előbb bevált volna prófétának: de ma – szelíd józan gondolkozásán – mi megromlott kulturált emberek csak mosolyogni tudunk…”.

Ez a kínos, értetlen, lesajnáló mosolygás annak ellenére övezte Csontváry festészetét, hogy 1948-ban Párizsban kiemelkedő sikerrel nyílt kiállítása. Picasso a látogatási időn kívül egy órára bezárkózott Csontváry képeivel és a teremből kilépve azt mondta: „Nem is tudtam, hogy rajtam kívül más nagy festője is volt századunknak.”

A Kieselbach Galéria és a Népszabadság gondozásában most megjelent kötet arra biztosan alkalmat teremt, hogy Csontváry festészete újra előtérbe kerüljön. A politikának, a kultúrkreátoroknak és kommunikátoroknak pedig módja nyílik átgondolni rendjén van-e az, hogy egy ekkora szellemi örökség nagyjából parlagon heverjen. Talán érdemes megfontolni a kötet előszavában Kieselbach Tamás véleményét, aki Budapesten, a várban követeli egy állandó, Csontváry nevét viselő múzeum létrehozását. Nem is elsősorban művészettörténeti szempontok miatt. Inkább azért, mert a Csontváry képek sorsa, a történelemben megtépázott egyetemes és magyar szellemi örökség részeként egy újrafogalmazott identitásként a jövőnek is üzennének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik