Élet-Stílus

Ki menti meg az autókereskedőket?

Tovább folyik a magyar autópiac vergődése. Az őszi szezon első hónapja a számok alapján nem hozott megváltást. Sok nagy kereskedőt, jelentős hitelállománya miatt, a bankja inkább nem hagy bedőlni.

„Normális” időkben a szeptember elseje az autópiacon is a becsengetés – fogalmaz Róbert Gábor a Datahouse cég autóipari elemzője. Az „őszi roham” általában az év legerősebb része, ami tart december közepéig. Az idén az első, a szeptemberi hónap alapján – 3300 személykocsi talál gazdára – kijelenthető, elmarad a szezon. A visszaesés továbbra is 76,7 százalékos az elmúlt év hasonló időszakához képest.

Ennek ellensúlyozása szinte lehetetlen, bár elindultak a kampányok, azok is inkább „tehetetlenségük” miatt vannak jelen (tervezett, éves időzítésűek) mint azért, mert megjelent volna a fizetőképes kereslet. Ezen túl, az autókereskedésekben, hagyományosan ilyenkor jelenik meg pár új modell (Renault Grandtour, KIA cee’d,) amelyet jobban nyomnak. A mostani marketingkampányok, még ha 10–15 százalék pluszeladást is hoznak, az egy főre jutó marketingköltség iszonyúan magas.

Szeptemberi eladások (forrás: Datahouse)

Szeptemberi eladások (forrás: Datahouse)

A kereskedések többsége úgy számol, ha a jelenlegi környezet marad, a jövő évet még nullaszázalékos eredménnyel képesek kihúzni. Persze nem mindenki. A nagy kereskedők, a hálózatok, más pályán mozognak. Ezek ugyan rettentően eladósodtak, ám még mindig a legnagyobb eladásokat hozzák, így a bankok és a márkaimportőrök egyszerűen nem engedik elveszni. Egy 1 milliárd forint hitellel rendelkező kereskedőt inkább kisegít a bank még 100 millióval, mint hagyná bedőlni, ezzel végeláthatatlan tortúrának téve ki magát.

Van persze, akin a bank nem segít. A korábban bajba került, majd helyzetét rendezni látszó Csiki-Bege Autóházról nemrég kiderült, végleg bezár. A békásmegyeri üzlet üresen tátong, az M3-asnál lévő Fiat-szalont átvette egy másik befektető. Az FN.hu annyit tudott meg a bezárás körülményeiről, hogy az elindított reorganizáció teljes csőddel végződött. A hitelező és jelzálogjoggal rendelkező CIB bank lefoglalta az épületet. A kereskedés embereinek felmondtak, a hírek szerint a havi bérüket kifizették. Úgy tudni, az előlegekkel lekötött autók átadását a bank garantálta a tulajdonosoknak.

Gablini Gábor a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke nem ilyen pesszimista. Némiképp ironikusan jegyzi meg az FN.hu-nak, hogy a szeptemberi eredmények szerint elértük a mélypontot augusztusban (-78 százalék). A 3 százalékos növekedés is eredmény. Gablini éppen arra hívta a fel a figyelmet, hogy a várakozásokkal szemben például kevesebb kereskedésnek kellett bezárnia.

A szakma végrehajtotta a racionalizálásokat. Lefaragták a működési költségeiket. Ma egy kereskedés 20 százalékkal mérsékeltebben költ, de a konjunktúra időszakával szemben akár 30 százalékkal kevesebbet is. A hiteleit a többség át tudta ütemezni, a felesleges munkaerőtől pedig megvált. Mindenesetre az is világos, hogy az autóvásárlás is a gazdaság általános állapotát tükrözi, és akkor lesz jobb a helyzet, ha elindulunk felfelé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik