A 40-es évektől az 50-es évek közepéig terjedő időszakot aranykornak (época de oro) hívják a mexikói filmtörténetben. Azért, mert ekkoriban Dél-Amerika-szerte a mexikói filmek domináltak. De mindez nem annak volt a következménye, hogy valami kivételes szellemi-alkotói potenciál jelent meg a mexikói filmiparban, „csupán” annak, hogy a második világháború kitörésekor az USA-ból alig jutottak át filmek a déli kontinensre (vagyis a hollywoodi filmek expanziója visszaszorult), később pedig azzal nyílt tér a mexikói filmek előtt, hogy az egyik legnagyobb dél-amerikai vetélytárs, az argentin filmgyártás szorult vissza (mivel Argentína a háborúban a vereséget szenvedett tengelyhatalmak mellett állt).
Így tehát bő egy évtizedig volt piacvezető a mexikói film Latin-Amerikában. Az aranykor filmjei mind témaválasztásukban, mind stílusukban, mind műfajukat tekintve a legkülönfélébbek voltak. Éppúgy visszanyúltak az indián mítoszokhoz, mint ahogy másolták a hollywoodi filmeket, de nem tértek ki az európai neorealizmus elől sem.
Az ekkoriban önkéntes száműzetésbe Mexikóba érkező Luis Buñuel itt forgatta például a korszak zenés filmjeire jellemző Gran Calaverát, vagy– hogy egy másik szélsőséget említsünk – a neorealista Elhagyottakat. (És ekkor készült a talán legkisebb mértékben modoros és didaktikus szürrealista munkája, az Egy bűneset története is.) A 90-es évek végétől, és aztán különösen Alfonso Arau, Guillermo Del Toro, Alejandro González Iñárritu, Alfonso Cuarón fellépésével egyre többször írták le a kritikusok a második „aranykor” kifejezést a mexikói filmre vonatkozóan. Ezt a meghatározást sokan kétségbe vonják. És ha csupán a felszínes párhuzamokat tekintjük, akkor joggal. A mexikói film ugyanis közel sem olyan meghatározó manapság, mint a 40-50-es évek fordulóján volt. Ugyanakkor viszont figyelembe kell vennünk, hogy a világ megváltozott.
Öt rendező markáns fellépése (Hollywoodba kerülése) is már „korszakos” jelentőségű. Miközben arról se feledkezzünk meg, hogy jó néhány hollywoodi film választja témájául a mexikói és észak-amerikai társadalmak és kultúrák egymásra hatását. A latin expanzió egyre nagyobb méreteket ölt az USA-ban. Vegyünk egyetlen példát! A Tarantino által kitalált dramaturgia és időkezelés érdekes játék a műfajokkal és sablonokkal. Ebbe a némiképpen öncélú filmkészítési módszerbe lehelt életet Iñárritu a Korcs szerelmekkel, majd később a 21 gramm-mal és a Bábellel. A műfaji játék a „való élettel” telt meg.
A júliusi műsorban az egyik mexikói kereskedelmi tévé, a Televisa jóvoltából öt Julio Bracho-filmet láthatunk az első aranykorból, melyet jó pár emblematikussá vált filmmel egészítettünk ki (Emilio Fernándeztől, Roberto Gavaldóntól, Gilberto Martínez Solarestől, Luis Buñueltől stb.), és két filmmel is megidézhetjük a 40-50-es évek Salma Hayekjének tekinthető, lenyűgöző szépségű Dolores Del Riót is. Emellett lehetőség nyílik az új aranykor filmjeinek újranézésére, hogy ki-ki eldönthesse, melyik korszak csillog fényesebben.
PROGRAM
Július 1., szerda 18.30 Másik hajnal
(Distinto Amanecer), mexikói, 1943, r, f: Julio Brancho
Július 2., csütörtök 18.30 Egy nagy szerelem története
(Historia de un gran amor), mexikói, 1942, r,f: Julio Bracho
Július 3., péntek 18.30 A guadalupei szűz, minden mexikói anyja
(La virgen que forjó una patria), mexikói, 1942, r: Julio Bracho
Július 4., szombat 16.30 Marcus Antonius és Kleopátra magánélete
(La vida íntima de Marco Antonio y Cleopatra), mexikói, 1946, r: Roberto Gavaldón
Július 4., szombat 18.30 A gyáva
(La cobarde), mexikói, 1953, r: Julio Brancho
Július 5., vasárnap 16.30 Mexikó rózsája
(Flor silvestre), mexikói, 1943, r: Emilio Fernández
Július 5., vasárnap 18.30 Micsoda idők, señor don Simón!
(Ay, qué tiempos señor don Simón!), mexikói, 1941, r, f: Julio Brancho
Július 9., csütörtök 20.00 Korcs szerelmek
(Amores perros), mexikói, 2000, r: Alejandro Gonzáles Iñáritu
Július 10., péntek 20.30 Szeress Mexikóban
(Como agua para chocolate), mexikói, 1992, r: Alfonso Arau
Július 11., szombat 16.30 Mexikói asszony
(Pueblerina), mexikói, 1948, r, f: Emilio Fernández
Július 11., szombat 20.30 Anyádat is
(Y tu mamá también), mexikói, 2001, r: Alfonso Cuarón
Július 12., vasárnap 20.30 Megetetett társadalom
(Fast Food Nation), angol–amerikai, 2006, r: Richard Linklater
Július 13., hétfő 18.30 Gran Casino
(Gran Casino – en el viejo Tampico), mexikói, 1946, r: Luis Buñuel
Július 15., szerda 20.30 Az ember gyermeke
(Children of Men), angol–amerikai, 2006, r: Alfonso Cuarón
Július 17., péntek 16.30, július 21., kedd 16.30 Utazás a félelembe
(Journey into Fear), amerikai, 1943, r: Norman Foster
Július 17., péntek 18.30 Elhagyottak
(Los olvidados), mexikói, 1950, r: Luis Buñuel
Július 18., szombat 16.30 Rio Rita
amerikai, 1942, r: S. Sylvan Simon
Július 19., vasárnap 16.30 Mexikói kaland
(Su última aventura), mexikói, 1946, r: Gilberto Martínez Solares
Július 19., vasárnap 20.00 Bábel
(Babel), amerikai–mexikói–francia, 2006, r: Alejandro González Iñárritu
Július 21., kedd 20.30 A Faun labirintusa
(El laberinto del Fauno), mexikói–spanyol, 2006, r, f: Guillermo Del Toro
Július 22., szerda 20.30 Japán
(Japón), mexikói–spanyol–német, 2002, r, f: Carlos Reygadas
Július 24., péntek 20.30 Frida
amerikai–kanadai–mexikói, 2002, r: Julie Taymor
Július 26., vasárnap 20.30 A zóna
(La zona), mexikói, 2007, r: Rodrigo Plá,
Július 27., hétfő 20.30 Volt egyszer egy Mexikó
(Once Upon a Time in Mexico), amerikai, 2003, r, f, o, z: Robert Rodriguez
Július 28., kedd 18.30 Megváltó szex
(Sexo por compasión), mexikói–spanyol, r, f: Laura Maña
Július 31., péntek 20.30 21 gramm
(21 Grams), amerikai, 2003, r: Alejandro González Iñárritu