Élet-Stílus

Ki fog itt autót venni?

Az év első hónapja valóságos sokk volt a hazai autóeladásokban, hiába a hangzatos ajánlatok. A készletek még mindig nem fogytak el, az új beszerzések pedig már csak drágábban kerülnek a kereskedőkhöz.

„Az autópiacon végigsöpört egy Bokros-csomag” – mondja Róbert Gábor a Datahouse autóipari piacelemzéssel foglalkozó cég marketingvezetője. Hiába hirdetik úton-útfélen akcióikat az autókereskedők, a legfrissebb adatok szerint a magyar piacon fele annyi kocsi kelt el januárban, mint tavaly ilyenkor.

Azért akadtak az akciózásnak nyertesei is. Például a Nissan, ahol – mint Róbert Gábor hangsúlyozza – jó készlettel indultak neki az év eleji nagy kiárusításnak, de ilyen volt a Ford is. A január különben sem a legerősebb hónap, a mostani akciók is inkább a tavaly decemberiek folytatásai, hangsúlyosabb kommunikációval – tette hozzá.

A Suzuki-vásárlók viszont gyakorlatilag eltűntek, mivel ez a réteg eddig sem „kocsit vásárolt”, hanem finanszírozási konstrukciót. Mivel a korábban oly jellemző 10 százalék önrész és gyakran 120 hónap törlesztéses lehetőségek eltűntek, sokan nem tudnak új autóhoz jutni. Más kondíciókkal pedig a Suzuki a 2,5 millió körüli árával már nem olyan csábító.

Emelés lesz

A közeljövőben – úgy látja Róbert Gábor – sok kereskedő egyszerűen nem is rendel majd készletre, hanem a két-három vagy négy hónapra vállalt beszerzés mellé az új autó megérkeztéig például csereautót biztosít a vevőjének. A volumenautók, mint a középkategóriás, ezüstszürke, 1,4–es, kézi váltósok pedig előbb utóbb úgyis elmennek – vélekedik.
Januári újautó-eladások (adatok: datahouse.hu)

Januári újautó-eladások (adatok: datahouse.hu)

Az árazási politika megnyilvánulása az is, hogy nem árat emeltek, hanem az eddigi kedvezmények körét kurtították. Így tett például a hazai piacon a Citroen. A prémiummárkáknál viszont már most direkt módon jelentkezett az áremelés, a Mercedesnél vagy a Range Rovernél a napokban emeltek 10-11 százalékkal.

Az elmúlt években nagyon jelentős céges autós vásárlói kört viszont inkább szolgáltatásokkal lehet majd megtartani. A szervizszolgáltatás az egyik legtipikusabb ilyen. A klasszikus magyar cégautók között számon tartott magasabb felszereltségű Astrákat például most nem valószínű, hogy három év után lecserélnék a cégek.

Megkeresésünkre egy márkakereskedés nyilatkozó értékesítési vezetője is hasonló véleményt fogalmazott meg. Elmondta, hogy gyakorlatilag csak készpénzes vevőik vannak, mivel teljesen eltűntek a hitelek a piacról. A kereskedések minimális árréssel forgalmaznak, egy népszerűbb modellen pár tízezer forintos haszon keletkezik. A jelenlegi kiárusítások hosszú távon biztosan veszteséget termelnek a kereskedőknek.

A mostani készlettisztítás után, az új rendeléseknél a gyárak viszont végrehajtották az áremeléseket. Mindenki számolgat, a kiadáscsökkentésen már a legtöbben átestek, majdnem mindenhol történtek elbocsátások, és alaposan lefaragták a reklámköltségeket is – mondta még el a kereskedő.

Bezárnak

Nagy kérdés, hogy a néhány éve, a márkák által nagyon szorgalmazott szalonépítési hullámot, hogyan élik túl az akkor épült kereskedések. A szakértő szerint a legkönnyebben talán azok a multibrand kereskedések úszhatják meg, amelyeknek saját finanszírozási lehetőségeik és jelentős készleteik vannak. De jobban reagálhatnak a viszonyokra a kis családi vállalkozások is. Ezek a kisebb helyi piacok igényei miatt szervizelésből még fenn tudják magukat tartani.

A nyugaton jellemző állami élénkítő programok is máshogy hatnának nálunk. A regisztrációs adóbevételről, amikor minden forintra számít a költségvetés, nem fog lemondani az állam. Mint ahogy a használt autók cseréjének támogatása is kérdéses, ez ugyanis nagyon lenyomná a hazai használt autók árait, amiben szintén ellenérdekelt a piac – véli Róbert Gábor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik