Természetjárók és quadosok, terepmotorosok közt egyre élesebb az ellentét, ami már eddig is többször tettlegességig fajult: mindkét oldal „kitett” magáért. A FigyelőNet számolt be elsőként például arról a terepmotorosról, aki csak a szerencséjének köszönhette, hogy túlélt egy ütközést az erdei ösvényen nyakmagasságban kifeszített drótkötéllel. Más hírek szerint Alsószentiván polgármesterét azért verték meg quadosok, mert rájuk szólt: menjenek kicsit messzebb, mert zavarják a helyi horgászversenyt.
Több cikkben is írtunk a terepmotorosok által okozott természeti károkról, és több esetben próbáltunk utánajárni a megoldásnak is. Egy olvasónk most olyan közösségi oldalra hívta fel a figyelmünket, ahol az említett „polgármesterverés” a téma, az oldalon folyó vita azonban túlmegy bizonyos határokon. Egyes kommentek ugyanis azt ecsetelik, vajon a bálamadzag, a szögesdrót, vagy a kihegyezett, földbe ásott karó a jobb megoldás, hogy a quadosok kedvét elvegyék az erdőtől. Egyes beírók szerint a szögesdrótot az avarszintben kell kifeszíteni, így észrevétlen marad. Más a damilt részesíti előnyben, mellmagasságban kifeszítve, hogy az élmény maradandóbb legyen.
Lehet kulturáltan is (fotó: Quadulj meg)
Nem ütközik jogszabályba
Hangsúlyozzuk, hogy a fórum résztvevői nem buzdítanak tettlegességre, de olyan módszerekről ötletelnek, amely komoly sérülést, halált okozhat, ráadásul veszélyezttetheti a kerékpárosok, kirándulók és az állatok épségét is. A fórumra beírók nem tesznek semmi törvényelleneset, „ötletelésük” nem számít uszításnak – mondta el a FigyelőNetnek Dénes Balázs, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) elnöke.
Ha azonban valaki a gyakorlatba ülteti a fórumon tanácsolt módszereket, szándékosan elkövetett súlyos testi sértés, akár emberölés kísérletét valósítja meg. Még akkor is, ha sérülést senkinek nem okoz, csak kifeszít egy drótot az erdei ösvényre. Más a helyzet, és az előző cselekedetet gondatlanságból követik el akkor, ha táblákkal egyértelműen és időben jelzik, hogy az ösvényre drótkötelet feszítettek ki. Mindkét eset azonban súlyos bűncselekmény – mondja Dénes Balázs. A másik oldalról ugyanakkor a terepmotorosoknak is tisztában kell lenniük, hogy ha „tiltott helyen” motorozva okoznak balesetet, tettüket súlyosbítja, hogy törvénytelenül tartózkodtak a területen.
Összefognának a természetvédőkkel
A TASZ elnöke szerint a quadok és terepmotorok szabályozása a hatóságok feladata lenne, sehova nem vezet, ha az állampolgárok megszervezve magukat saját kezükbe akarják venni a probléma megoldását. A közigazgatás régi adóssága, hogy a józan ész alapján területeket és utakat jelöljön ki a terepmotorosok számára, mert az sem megoldás, ha mindenhonnét kitiltják őket – véli Dénes Balázs.
Több olyan eset is történt, amikor quadosok, motorosok az erdőben kifeszített drótnak ütköztek, de nem minden ügy kapott nyilvánosságot – mondta el a FigyelőNetnek Nagyfefa, egy quados fórum és klub üzemeltetője. A motorosok elismerik, hogy a természetet dúló, a kirándulókat zavaró gépek ellen fel kell venni a harcot, és ezért szívesen összfognának a természetvédőkkel. Megengedhetetlen azonban, hogy a hangos kisebbség miatt ellenségnek kiáltsák ki a quados társadalmat, és eleve bűnösként tekintsenek a kulturált formában motorozó társaságokra is.
Saját magukat teszik azonosíthatóvá, hogy elkerüljék a támadásokat (fotó: Quadulj meg)
Kettős megoldás
Miközben a környezetvédelmi minisztériummal, természetvédelmi hivatalokkal folynak az egyeztetések a mindenki által elfogadható motorhasználatról, egyes csoportok damillal, szögesdróttal, kihegyezett karókkal sodorják életveszélybe nemcsak a motorosokat, hanem a kerékpárosokat, túrázókat, állatokat egyaránt. Nem ez a megoldás – figyelmeztet Nagyfefa, aki a párbeszéd híve, évek óta próbálja egy asztalhoz ültetni a motorosokat és önjelölt ellenfeleiket.
A terepquadosok által javasolt megoldás két lábon áll. Olyan rendszámot szeretnének, amellyel közúton is közlekedhetnek: a legtöbbször ugyanis akkor járnak tilosban, amikor a legálisan használható pályákra tartanak, de ezeket csak erdőn-mezőn keresztül közelíthetik meg. Megfelelő információs rendszerre van szükség – a kereskedők, a hivatalok és az egyesületek bevonásával -, ahol mindenki naprakész információt kap arról, hol használhatja törvényesen a gépét.
Nagyfefa megérti a természetbarátok felháborodását, és hangsúlyozza, hogy ők maguk is a kulturált quadozás körülményeinek megteremtéséért dolgoznak. Amíg azonban szögesdróttal és vaskarókkal érvelnek ellenük, minden erőlködés hiábavaló