Az illegálisan használt terepmotorok, terepjáró autók, az egyre terjedő quadok (olyan négykerekű járművek, amelyekkel szinte minden terepen lehet közlekedni, és nem sorolhatók sem az autók, sem a motorok közé) súlyosan károsítják a természeti értékeket, a talajt, egyben zavaró hatással vannak az élőhelyekre, a vadon élő állatvilágra, sőt a gyalogos turizmusra is – közölte a FigyelőNettel a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM). Különösen sérülékenyek a fokozottan védett természeti területek és a fokozottan védett természeti értékek, amelyek károsítása bűncselekmény.
Nézzen meg egy Quadtúrát – képgaléria
A terepmotorosok, quadosok az erdők, a kopár, füves területeket kedvelik, a leggyakrabban látogatott helyszín pedig a főváros környéke: a budaörsi kopárok, a Hármashatár-hegy térsége, Nagykovácsi, Solymár – mondta el megkeresésünkre Lomniczi Gergely, a Pilisi Parkerdő Zrt. sajtófőnöke. A lebukás csekély kockázata nyugat-európai quadosokat is hazánkba csábít, főleg Ausztriából jönnek sokan – szervezett, sokszor illegális túrákra – Magyarországra.
Hangos kisebbség
A Magyar Quadszövetség elnöke is megerősítette, hogy több osztrák csoport érkezik Magyarországra illegális „vendégségbe” quaddal vagy terepmotorral. Bajnóczi Csaba elmondta: a fokozódó ellenőrzések miatt a magyarok is egyre inkább „keletre húzódnak”, olyanról is van tudomása, hogy kimondottan quadtúrák számára vásárolnak erdős, dimbes-dombos területet Romániában. A quadszövetség tagjai nem túráznak, ők az úgynevezett sportquadot használják, amellyel kiépített autocrosspályákon versenyeznek – tette hozzá.
Egy neve mellőzését kérő quados, az ATV (All Terrian Vehicle) – ami egy minden terepen használható négykerekű motor, leginkább „túraquadnak” lehetne leírni – megszállottja, a négykerekű motortúrák „kultúrált formáját” gyakorolja. A tulajdonostól bérelt területen, útvonalengedéllyel, kijelölt úton haladva túráznak, itt rendeznek versenyeket is. Véleménye szerint a quadosok 5-10 százaléka az, aki rombolja a sportág renoméját: számukra a lényeg, hogy minél hangosabbak, minél feltűnőbbek legyenek.
Nézzen meg egy quadtúrát – képgaléria
Szerteágazó károk
A természetben űzött műszaki sportok kedvelői a legritkább esetben tájékozottak az általuk okozott természeti károkról, holott igen összetett hatásmechanizmust indítanak el – tudtuk meg a Magyar Természetvédők Szövetségétől (MTVSZ). A talaj a járművek kerekeire tapadva elkerül eredeti helyéről, porként felverve száll a levegőben, a növényzet elpusztulása után sebezhetőbbé válik a széllel és a vízzel szemben, és élettelen állapotban tömörödik. Komoly eróziós hatások jelenhetnek meg.
A talajfelszín és vegetáció megbontása felborítja a hidrológiai egyensúlyt, a terepjárók lepusztítják a patakpartokat. A járművekből olaj, dízelolaj és egyéb vegyi anyagok kerülhetnek a vízbe, ami káros lehet a karsztvizekre épp úgy, mint a felszíni vizek ökológiai állapotára. A növényzet a járművekkel való közvetlen érintkezés által pusztul, de ezen felül hozzájárul pusztulásához a felborult vízháztartás, illetve a talajerózió vagy tömörödés miatt terméketlenné vált élőhely.
Sérülékeny területeken – tőzegmoha, alpesi vegetáció, homokbuckák, szikesek, lápok – már egyetlen jármű áthaladása helyre nem álló kárt okozhat a növényvilágban. Az állatvilágot is zavarja a zaj, megbomlanak az élőhelyek, zavarja a szaporodást, az utódnevelést. A környezetvédelmi minisztérium szerint ha a fizikai pusztítás mellé a turizmus visszaesését is számoljuk, milliárdokban mérhető az illegális terepmotorosok által okozott kár.
Mecsek, sikló és küllő
A motoros természetkárosítók elleni első nagyszabású akciót, a Mecsek I-et február 24-én szervezték 12 természetvédelmi őr, 17 határőr, 4 rendőr és 2 közterület-felügyelő részvételével. Évente mintegy 20-30 motort, quadot, terepmotort foglalnak le a szabálysértési eljárás idejére. Idén csak a haragos sikló fedőnevű rajtaütés során a fokozottan védett Budaörsi Kopároknál tucatnyi szabálysértési eljárás indult. A következő, zöld küllő rajtaütés helyszínét a tárca nem árulta el.
Nézzen meg egy Quadtúrát – képgaléria
A tájékozatlanságra jellemző, hogy egyes televíziós csatornák fokozottan védett természeti területen folyó, káros és törvénysértő terepmotorozást, terepautózást népszerűsítik – közölte a tárca. Alapvető probléma az az elterjedt vélekedés, hogy ahol tábla nem tiltja, ott akár terepmotorozni, quadozni is lehet. Minden természeti területnek van azonban tulajdonosa, akinek a hozzájárulása nélkül minden tevékenység eleve jogellenes. A tulajdonos hozzájárulása mellett ugyanolyan feltétel az előírt hatósági engedély is, a jogszerűséghez pedig mindkét feltétel együttes teljesítése szükséges.
A természetvédelmi őrszolgálat 2007-ben a folyamatos ellenőrzések mellett összesen 10 összevont ellenőrző akciót tervez a terepmotorosok „kedvelt területein”. 2006 decemberében tárcaközi szakértői munkacsoport alakult a terepmotorozás által okozott károk megelőzésére, mérséklésére. A munkacsoportban a kezdeményező környezetvédelmi tárca mellett részt vesz még négy érintett tárca.
Az elfogás a megoldás
A különböző megelőző intézkedések mellett a jogsértők feltartóztatása, elfogása és a szankcionálás az egyedüli hatékony megoldás. Az elfogás azonban nem okozhat balesetet, ezért ahhoz nagy létszám szükséges, ami a természetvédelmi őrszolgálat, a rendőrség és a határőrség közös fellépésével oldható meg – fogalmazott a zöldtárca. A quadokon eleve nincs rendszám, és a terepen használt motorokat is csak a legritkább esetben lehet azonosítani, a motoros arcát pedig bukósisak takarja. A felelősségre vonás így csak fizikai elfogás után lehetséges. Az intézkedést nehezíti, hogy a természetvédelmi őr nem alkalmazhat hasonló terepjáró járművet az elfogáshoz, mert szintén természeti károkat okozna.
Felmerült, hogy regisztrálják a quadokat, így könnyebb lenne a tilosban járó tulajdonos azonosítása. A környezetvédelmi tárca szerint azonban a forgalmi rendszám általánossá tétele sem oldaná meg a problémát az üzembentartó – jogszabályokból hiányzó – felelőssége nélkül. Bajnóczi Csaba szerint a quadok rendszámmal már részt vehetnének a forgalomban, ahol erős hangjukkal, egyes motorosoktól ismert „parádézással” ugyancsak nem lennének népszerűek. Természetesen a tiltás sem lehet megoldás, elég messze vagyunk még attól, hogy megfelelő minőségű quadpályák épüljenek az országban.