A „baleset” a Veszprém megyei Tés környékén történt: a motoron ülő ember nyakmagasságában feszített ki valaki egy hat milliméteres – emberi erővel gyakorlatilag eltéphetetlen – műanyag kötelet, amilyet vitorlások és ejtőernyősök használnak – mondta el a FigyelőNetnek a baleset szenvedő alanya. Mivel állt a motoron, mellpáncélja eltépte a „csapdát”, de a felkarja így is megsérült. A látleletet kiállító orvos szerint, ha a nyakával megy bele a kötélbe, az eltöri a gigacsontot, a nyelőcsövet, rosszabb esetben felszakítja a nyaki ütőeret.
Távolabb az ösvényen egy 5-6 centiméter vastag, egyméteres kihegyezett karó volt 45 fokban megdöntve a földbe ásva. A helyi erdészetre ment panaszt tenni, ahol pozitívan fogadták, megoldásként megígérték: hajlandók együttműködni egy motorosoknak szánt erdei út kijelölésében. Nem ez volt az első eset a környéken: egy másik motoros egy zöld műanyaggal szigetelt, kifeszített drótba „futott bele”, szerencséjére olyan lassan ment, hogy nem történt baleset – mondta.
Motorral a természetben (forrás: sxc.hu)
Háborús helyzet
Az ember jellemén múlik, hogyan viselkedik a nyeregben, azt meg senki nem szabhatja meg, ki vásárolhat motort vagy quadot: ez az alapja annak, hogy felelőtlen, sokszor csak divatmajmoló emberek miatt ilyen „háborús helyzet” alakult ki – nyilatkozta a FigyelőNetnek Nagyfefa, egy quados fórum üzemeltetője. Az ilyenek kiszűrése az egész motorostársadalom érdeke lenne, de a béke érdekében az emberekkel azt is meg kell értetni, hogy a többség legálisan, kijelölt utakon, a természetben kárt nem okozva hódol hobbijának.
A quadosok nem értik, hogy mi kárt okozhatnak olyan erdészeti utakon, ahol például Kamazok járnak a kőfejtőbe, ahol az 1300 kilós erdészeti Lada Nivák „virsligumija” húszcentis árkot vájt már az útba. Több nyugat-európai országban erdei munkagépnek használják a quadot, mert erős, minden tereppel megbirkózik, és három-négyszáz kilós tömegét vastag gumikon hordva a lehető legkevesebb kárt okozza a talajban.
Kompromisszumjavaslat
Erdészeti utakat szeretnének használni, és önmagukat regisztrálnák a motorosok is – nyilatkozta a FigyelőNetnek Okrutay Zsolt, kezdeményező. Szerte az unióban léteznek olyan kijelölt utak, amit motorosok használhatnak. Ma Magyarországon az erdő kizárólag a vadászoké és a zöldeké, de a szombati eset után létrehoznak egy szervezetet a hobbimotorosok érdekeinek védelmére, a szembenállás felszámolására – fogalmazott.
Egyetlen megoldás a párbeszéd lenne, hivatalos helyekről azonban eddig nem érkezett pozitív visszajelzés – mondta. Okrutay szerint van jogosultsága egy erdőket bebarangoló útnak, amit egy hobbistákat kiszolgáló és felvállaló társaság segíthet létrehozni. Olyan helyeket lehetne kijelölni, ahol nem nagy, vagy egyáltalán nincs település, hogy senkinek semmi baja ne legyen – fogalmazott.
Hol a vége?
Ezt segíthetné egy honlap, karöltve a felügyelő hatóságokkal, mikor, merre, milyen tevékenységet végeznek, mikor miért ne legyen ott motoros stb. Az elmúlt időben olyan gondok merültek fel a hatóságok részéről, hogy a motorosok nincsenek regisztrálva. Ezen segítene egy fényképes tagsági, a motorra és a bukósisakra elhelyezett azonosító szám. Cserébe egyetlen kérésük van, az illetékes szervek országszerte jelöljenek ki olyan területeket, ahol legálisan, a természet és a turisták megzavarása nélkül motorozhatnak.
A motorosok attól tartanak, hogy amíg nem sikerül ezt rendezni, egyre komolyabb atrocitások fogják érni mind a természetért kiálló személyeket, mind a motorosokat. „Nem vagyunk egyformák, és igenis vannak olyan motorosok és egyéb gépesített természetjárók, akik az adott pillanatnak élnek, és nem nézik, hogy arra még talán más is járna, ezzel teszik tönkre a motorosok renoméját” – fogalmazott.
Quadokkal a természetben (forrás: quad.vilaga.hu)
Önszabályozás
Fenyegetésekről és összetűzésekről a quadosok is tudnak: egy gépen kombájnnal mentek át, fórumukon pedig már nem egyszer beígérték nekik is a drótkötelet. A helyzet normalizálására a rendszám bevezetése lehet egy megoldás – két évvel ezelőtt még gond nélkül regisztrálták a quadokat –, aminek segítségével kiszűrhetik a tilosban járókat. Sőt, rendszám nélkül a hatóságok küldik az erdőbe a quadosokat: azt gondolják, ott nem kaphatják el őket.
Nagyfefáék – átmenetileg – önkéntes azonosítással próbálják kívülállók számára is felismerhetővé tenni magukat. Minden regisztráló számot, és „nevet” kap, ami később honlapjukon visszakereshető. Kezdeményezésükhöz eddig mintegy 150-en csatlakoztak. A hivatalos regisztráció egyébként az államnak is jelentős bevételt jelenthetne, hiszen mintegy 10 ezer quad van az országban, amely után semmilyen adót, járulékot nem kell fizetni.
A quad életet menthet
Nem tiltani kellene, hanem kezelni a problémát – fogalmazott a quados. Több reménykeltő kezdeményezés is van, például önkormányzatok saját területükön jelölnek ki alkalmas terepet. Az így létrejövő hálózat turisztikai bevételt jelentene a településeknek, és összeütközésektől mentes túrákat kínálna a quadosoknak.
Azt is megtudtuk, milyen hasznos lehet a négykerekű motor: Normafáról például a Katasztrófaelhárító Csoport három quadja hozza le a sérülteket. Quaddal lehet a legeredményesebben eltűnt emberek után kutatni, mint ahogy a közelmúltban, a Piliscsaba környékén eltűnt kislány esete is megmutatta. A dunai árvíznél is nélkülözhetetlenek voltak a gépek: az átázott, megrogyott töltésekre a munkagépeknél jóval könnyebb quadok vitték fel a homokzsákokat. Ezt az emberek nem tudják, vagy nem vesznek róla tudomást, a quadosokat természetrongáló, újgazdag kártevőknek tekintik – fogalmazott Nagyfefa.