Élet-Stílus

Mocorognak a légitársaságok netfronton

Az első kudarcok után a légi ipar számos szereplője ismét fontolgatja, hogy megpróbálkozik a fedélzeti netezés bevezetésével. A szolgáltatás nyújtói szerint egyik módszer sem zavarja a repülőgép navigációs rendszerét, s a fel- és leszállás idején az eddigiekhez hasonlóan kikapcsolva kell tartani az elektromos berendezéseket.

Terrorcselekménynek minősül-e, ha valaki a repülőgépen internetezve illegális fájlcserélő programokba lép be? – tették fel a kérdést nemrégiben egy amerikai netes fórumban. Az élet akár ezt a szituációt is hozhatja, miután a közelmúltban több légitársaság is bejelentette, hogy bevezeti vagy teszteli a repülőgépen nyújtott internetszolgáltatást.

Tesztelés alatt

A JetBlue amerikai fapados tavaly decembertől már ingyenes e-mail- és instant üzenetküldést tesz lehetővé a Blackberry- és laptop-tulajdonosoknak, ám csak a Yahoo-n keresztül. Ezzel szemben négy másik amerikai cég teljes körű internetezést akar nyújtani gépein; a szolgáltatás várhatóan 10 dollárt kóstál majd a repülés időtartamára. Európában az Air France januártól teszteli a mobil adatforgalmon alapuló netezést (és mobilozást), de több társaság is hasonlót fontolgat.

Az ezredforduló internetes lelkesedése annak idején a légi szektort sem hagyta érintetlenül. A geostacionárius műholdas kommunikációra épülő Connexion rendszert a Boeing repülőgépgyártó 2000-ben kezdte fejleszteni. A tervet először három amerikai légitársaság támogatta, ám 2001. szeptember 11-e után megriadva kiszálltak a projektből. Végül a Lufthansa volt az első cég, amely FlyNet néven kínálta a fedélzeti netezést, majd néhány távol-keleti vállalkozás is bevezette ezt, főleg az Ázsia–Amerika interkontinentális járatokon. A Connexion azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a Boeing 2006-ban leállította a programot.

Nő az érdeklődés a repülőgépen nyújtott internetszolgáltatást iránt (forrás: sxc)

Nő az érdeklődés a repülőgépen nyújtott internetszolgáltatást iránt (forrás: sxc)


Az Alaska Airlines most ismét a műholdas kommunikációra építene, ezzel szemben az American Airlines és a Virgin a rivális „air-to-ground” technológiára voksolnak; e megoldásnál az eszközök földi adótornyokból kapják a jelet. Egyes európai légitársaságok – az Onair céggel összefogva – a GSM mobilhálózatot használnák a légi adat-, hang- és internetforgalom továbbítására, ez viszont egyelőre csak Európában működik.

Fizetnének érte

Az, hogy a társaságok az első kudarcok után egyszerre kezdenek ismét mocorogni fedélzeti netfronton, azt mutatja: fizetőképes keresletre számítanak.

A Forrester Research piackutató cég friss tanulmánya szerint a nem-üzleti utasok is hajlandóak áldozni rá, hogy repülés közben elérjék e-mailjeiket vagy információkat gyűjtsenek úti céljukról. Az amerikai utazók 26 százaléka fizetne 10 dollárt a netért a 2–4 órás távon, s 45 százalékuk nyúlna zsebébe az ennél hosszabb utakon.

(Bővebben a Figyelő legújabb számában olvashat.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik