Élet-Stílus

Mérhető haszon

A következő hetekben teszi magyarul is elérhetővé a Google a weboldalak látogatottságát elemző ingyenes szoftverét, amely a fizetős Webaudit ellenfele lehet.

Mérhető haszon 1

Mérhető-e az internet?

Csaknem milliós nagyságrendben költött katalógusok nyomtatására és a postaládákban landoló, akciókat hirdető anyagokra egy elektronikus alkatrészeket forgalmazó kis cég vezetése. A konkurencia azonban hamarabb ébredt, s webáruházával beelőzött. A cégnél ekkor úgy döntöttek, hogy az addigi – alapadatokat tartalmazó – honlapot ők is online bolttal turbózzák fel. A látogatottságot sikerült is felfuttatni, a forgalom mégsem bővült a várt ütemben. Nem voltak birtokában ugyanis azoknak a látogatói információknak, amelyekkel az eladás hatékonyan segíthető.

Az interneten a látogatottság a legfontosabb mérőszám, ám az ördög ez esetben is a részletekben lakozik. Ezek „előásására” valók az analitikai programok, amelyek révén megtudható, hogy kik, mikor és hányszor látogatnak el egy oldalra. Ezek ismeretében pedig kijavítható a tartalom, s a tálalás szempontjai is újragondolhatóak. Egy jó analitikai program megmutatja, pontosan honnan (például keresőből, vagy egy másik oldalon futó hirdetésre kattintva) érkezett a felhasználó, s mennyi időt töltött az oldalak aktív böngészésével. A látogatók megoszlását lekérhetjük napi, heti, vagy havi bontásban, s fény derül arra is, mely aloldalak a legnézettebbek.

Megéri megmérni

A kisebb honlapok tulajdonosai általában bizonytalanok, érdemes-e pénzt költeniük a hitelesített mérésre. Nekik lehet hasznos az – információink szerint – e hónapban magyarul is megjelenő Google-alkalmazás, az Analytics. Ez a megoldás kifejezetten azoknak készült, akik rengeteg részletet szeretnének tudni látogatóikról, de még nem döntöttek úgy, hogy mindezekért havidíjat is fizetnének.

Peresztegi Zoltán, a Google hazai képviselője elmondta: amikor a cég annak idején elindította látogató analizáló programját, a felhasználói tábor oly mértékben megugrott, hogy jó ideig alig győzték kiszolgálni. Ezek a problémák mára megoldódtak, ráadásul a Google az idén májusban jelentősen bővítette és hatékonyabbá varázsolta a szolgáltatást.

Az, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek egy adott oldalon, különösen a hirdetési piacon lehet érdekes, de nem árt ezzel tisztában lenni a webes áruházak vagy a céges honlapok üzemeltetőinek sem. (Bizonyos szolgáltatások viszonylag tartósan képesek a látogatókat lekötni, szemben a percenként oldalról oldalra „ugráló” hírfogyasztókra specializálódott portálokkal.) Az Analytics által biztosított információk közvetlenül is befolyásolhatják a jövedelmezőséget.

A Google kereső alapú, kattintások után számlázó hirdetési rendszere, az AdWords; ebbe integrálódva az Analytics azonnali visszajelzéseket szolgáltat például arról, hányan érkeztek a Google keresőjéből, vagy az általa kezelt rendszer révén. Peresztegi szerint az Analytics nem kíván a fizetős rendszerekkel versenyezni.

A webanalitikai elemzések alapvető döntési információkkal segítik a hirdetőket és ügynökségeket a hatékony kampányok és reklámmegoldások kiválasztásához. Azon oldalak, amelyek részt kérnek maguknak a fizetős online hirdetési tortából, kénytelenek előfizetni egy, a piaci szereplők többsége által elfogadott, ellenőrzött formában működő auditszolgáltatásra.

Fizetős vagy ingyenes?

Ma Magyarországon ilyen a Medián Webaudit, amely gyakorlatilag az összes nagy portál és szolgáltatás látogatottságát hivatalos, auditált formában méri. Varga Károly, a Medián projektigazgatója szerint a fizetős szolgáltatás azért jobb, mert így a cég weboldalának adatait a hirdetők és a médiaügynökségek is azonnal látják. Az auditálási adattal jól behatárolható az érdeklődő réteg, s a látogatottság hitelesen demonstrálható. Varga kiemelte, hogy egyes előfizetői konstrukcióikat már a kisvállalkozások is képesek megfizetni, sőt egyes frissen induló, vagy non-profit oldalakat már tízezer forint körüli havi összegért is hajlandóak mérni.

A Medián – amely éppen az Analytics megjelenése miatt mond le saját ingyenes megoldás kidolgozásáról – az idén áprilisban indította be újratervezett szolgáltatáscsomagját. A Webaudit egyedi, az ügynökségek által igen kedvelt demográfiai megoldásait Varga fontosabbnak tartja például a perc alapú mérés bevezetésénél. A Medián a hazai regisztrációs adatbázisokkal együttműködve mutatja ki, hogy milyen volt a látogatók megoszlása életkor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint.

Az adatok értelmezését mindkét rendszerben diagramok segítik. Az alapfunkciókon kívül megismerhető az úgynevezett aktuális valósidejű nézettség. Ilyet egyelőre csak a Webaudit kínál, amely mindössze negyedórás késéssel ad visszajelzést a gyors átfutású híroldalak működéséhez, míg máshol legalább 24 óra, mire a mérési eredmények láthatók lesznek.

A Google ingyenes megoldásának előnye ezzel szemben az időalapú mérés, vagy a linkek kattintás-térképének megmutatása. A keresőszolgáltatás és a hirdetési megoldások együttműködése révén a keresőszó-elemzés is hatékony segítséget adhat a weblap-optimalizálók számára. Ezzel egy-egy keresőben könnyen az első oldalra kerülhet egy cég honlapja, ami akár az összes látogató több mint felét hozhatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik