Élet-Stílus

Nem vár nagy jövő az olcsó autókra?

Leáldozhat az olcsó autóknak, még a harmadik világban is. A Dacia Logan és társai sikerének az életszínvonal növekedése vethet véget – állítja az Institut für Automobilwirtschaft (IFA) kutatóintézet.

Átmeneti lesz csak az egészen olcsó autók felfutása – állítja tanulmányában a német IFA. A kutatást idéző Automobilwoche arról ír, hogy a néhány ezer eurós kocsik piacát a szigorodó környezetvédelmi normák veszélyeztetik, amelyek megdrágítják a legalacsonyabb árú autókat. (Ez a megállapítás főleg az egymillió forintba sem kerülő modellekre lehet igaz, a 3 NCAP-csillagos és Euro 4-es Loganra kevésbé.)

A lecsupaszított autók rákfenéje, hogy az életszínvonal emelkedésével az indiai, iráni és kínai tömegek is elkezdenek majd többre, jobbra vágyni. Először nagyobb méretre, aztán erősebb motorra, majd úgy általában magasabb színvonalú kocsira, amit egy 2000-3000 eurós új autóval nem lehet megvalósítani.

Tavaly a legolcsóbb autók 45 százaléka Ázsiában talált gazdára, elsősorban kínai és indiai tulajdonosoknál landoltak. A tehetős nyugat-európai országokban eleve résmodellek maradnak az olcsó, de nagyméretű autók, amelyek kivétel nélkül alacsony bérszínvonalú országokból érkeznek.

Hazánkban a Logan nem vált igazán népszerűvé, aminek a márkanéven kívül a viszonylag magas, kétmilliós alapár is az oka. 2007-ben januártól szeptember végéig 834 Logant helyeztek forgalomba itthon a JATO Dynamics adatai szerint.

A hazai fanyalgással szemben a Logan más piacokon igazi siker. A Renault számításai alapján 2009-től akár 800 000-1 000 000 darab is készülhet belőle évente, ha Románia, India, Kína, Oroszország, Irán, Kolumbia és Marokkó üzemei is teljes kapacitáson ontják a családi autót.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik