Élet-Stílus

Csak nézelődni járunk az online piacterekre

A tapasztalatok szerint a világhálón inkább csak nézelődünk, s továbbra is inkább személyesen keressük fel a boltokat, ahelyett, hogy az interneten vennénk meg a termékeket. Az online piacterek azonban bizakodóak, amit mi sem jellemez jobban, mint hogy október elején egy újabb szereplő jelent meg a hazai piacon.

Az online piacterek létjogosultságára jellemző, hogy megjelenésük hazánkban egybe esett az internet elterjedésével. Az úttörő aradat.hu már 1998-ban elindult, majd egy évvel később átalakult, és felvette a manapság jól ismert DEPO.hu nevet. Az alapítóknak az volt a céljuk, hogy egy helyen megmutassák mi, hol, mennyibe kerül, bár a kezdetben még csak a számítógép-alkatrészek palettájára koncentráltak.

Az oldal sikeres volt, és sorban jelentek meg a vetélytársak is: az Arukereso.hu, a GlobalPlaza.hu, az Olcsobbat.hu és a frissen indult Kirakat.hu. Fontos, hogy az említett oldalak nem értékesítenek, ők csupán a vásárlást készítik elő, hiszen oldalaikon a webshopok, a bevásárlóközpontok és az áruházak kínálatait találhatjuk meg. Vagyis az említett szolgáltatások csupán összehasonlítanak, hiszen a céljuk az, hogy a vásárlás előtt minden szükséges információval felvértezzék a vásárlót, hogy az válogatván az ajánlatok között, tudatosan a legjobb árut a legjobb áron vehesse meg.

Karakteres elemek

Az eltelt idő során az online piacterek folyamatosan fejlődtek és a sor új funkció és termék miatt többszöri fazonigazításon estek át, hogy elérjék a mai formájukat. Minden oldalnál megtalálhatunk egyedi funkciókat, ám a fontosabb szolgáltatások mindegyiküknél elérhetők. Mivel minden újdonság „ragadós”, így az csak rövid ideig tud egyedinek hatni. Mégis vannak karakteres elemek, amelyek alapján a vásárlók kiválaszthatják a nekik legjobban megfelelőt.

A DEPO.hu leginkább a számítástechnikai cikkekben erős, a GlobalPlaza.hu az áruházakba és a bevásárlóközpontokba járókat célozza meg, az Arukereso.hu minden termékhez hasznos alternatívákat kínál, ha kell a Vatera oldal segítségével is, az Olcsóbbat.hu a blogja segítségével ad hasznos vásárlási tanácsokat, míg az újonnan induló Kirakat.hu pedig egy fogyasztóbarát online piac kiépítését tűzte ki célul.


Csak nézelődni járunk az online piacterekre 1

Nem mindegy mi kerül a kirakatba


A legnagyobb különbség azonban leginkább az elérhető termékek körében van: így némely oldalakon autóalkatrészeket, gyerekjátékokat, sportfelszereléseket, ékszereket és ruházati cikkeket is találhatunk. Egy területen azonban nincs különbség, az elektronikai cikkek mindegyiküknél megtalálhatóak.

—-Inkább bemegyünk a boltba—-

Az ár-összehasonlítóknak érdemes is folyamatosan bővíteniük a palettájukat, hiszen egy korábbi NRC-kutatásban a megkérdezettek a leggyakoribb internetes tevékenységként a második helyen a vásárlás előtti információszerzést jelölték meg. Sajátságos helyzet, míg e tekintetben népszerűek a piacterek, konkrét tranzakció kevés esetben zajlik.

Ezt támasztja alá, hogy a felmérések szerint az összes vásárlásnak csak kevesebb, mint 1 százaléka bonyolódik a világhálón keresztül. Mindez az elmúlt évben 30 milliárd forintot jelentett, s egyes kutatások szerint ennek a forgalomnak a 70 százalékát is az ételrendelés tette ki. Így az a sajátságos helyzet áll elő, hogy az emberek elsősorban informálódásra használják az említett oldalakat, de a vásárlásig kevésszer jutnak el, amely egyébként a végső cél lenne.

Ezt a nézetet a szolgáltatók is osztják, mondván a találatoknak csupán 1, maximum 3-4 százalékából lesz konkrét tranzakció az interneten keresztül. A GlobalPlaza.hu és a Medián közös felméréséből például kiderült, hogy az előzetes informálódás alapján a megkérdezettek 38 százaléka ment el az adott boltba vásárolni, igaz az említett oldal inkább az offline világra koncentrál (valós áruházláncokra és hipermarketekre) a webes boltokkal szemben.


Csak nézelődni járunk az online piacterekre 2

Sokszor üres kosárral távozunk az online boltokból


Ezt a nézetet Szabari László, a DEPO.hu üzletági igazgatója is megerősítette: „Gyakran előfordul, hogy a felhasználó az adott terméket nem az internetes felületen keresztül veszi meg, inkább felírja a bolt telefonszámát, és személyesen megy el érte”. A tapasztalatukat támasztja alá, hogy a partnereiknél sokszor az a telefon csörren meg, amely csak a DEPO.hu oldalán van megadva.

Bizalmatlan vásárlók?

A bizalmatlanság oka azonban nagy valószínűséggel nem az online piacterek körül keresendő. A helyzetet jól summázta kérdésünkre Bíró Roland, az Arukereso.hu ügyvezetője: „A mi feladatunk nem a termékek értékesítése, hanem az, hogy a boltokhoz a látogató a szükséges információkkal felvértezve érkezzen.” A probléma ezért valahol a másik oldalban keresendő, hiszen az általunk megkérdezett szakértők szerint a piac még nem szelektált ki minden tisztességtelen kereskedőt. Így a tranzakciók egy részénél előfordulhat az, hogy a termékek mögött nem áll tartalom, csupán egy üres raktárkészlet. Tudják ezt a szolgáltatók is, s ezért figyelik is a partnereiket.


Csak nézelődni járunk az online piacterekre 3

A Globalplaza a nagyobb bevásárlóközpontokat célozza


Az Arukereso.hu például – többek között – az EU regisztrációs adatbázisából ellenőrzi a partnereit, tekintettel arra is, hogy a cég 10 országban van jelen. Valamint a felhasználók is ítéletet mondhatnak az értékeléseik alapján. Bíró Roland szerint ugyanis ők nincsenek feljogosítva arra, hogy minősítsék a boltokat, a piac megteszi majd azt helyettük. Hasonlóan a DEPO-hoz, ahol Szabari László elmondása alapján szintén nincs cenzus a bekerülésre, ám az oldal szerkesztői az első hónapokban alaposan a körmére néznek az új partnereknek, a legmegbízhatóbbakat pedig kiemelt ügyfélként kezelik. Az Olcsóbbat.hu viszont csak technikai kritériumokat alkalmaz. A GlobalPlaza pedig a hangzatos „Akciórendőrséggel” végez minden héten szúrópróbaszerű ellenőrzést, azt vizsgálva, hogy a meghirdetett termékeket lehet-e kapni vagy sem.

Az újonnan induló Kirakat.hu másfajta stratégiát alkalmaz, előzetesen szűri a partnereit, így nem jelenhet meg akárki az oldalon. Ráadásul az oldal szerkesztői nem bízzák a kereskedőkre a termékadatlapok elkészítését sem, azt saját maguk írják, így megelőzve azt, hogy nem valós információk kerüljenek fel egy adott termékhez.

—-Nem az ő keresztjük—-

Természetesen a fentiek csak némely kereskedőre értendőek, hiszen a többségüknek elemi érdeke, hogy a bizalom minél előbb kialakuljon. Főként hogy az online piacterek számára lényegében nem hoz plusz hasznot az, ha egy átkattintásból vásárlás lesz, mivel nem a tranzakciók után kapják a pénzüket. Bár itt egy ördögi kör érvényesül, hiszen ha a boltnak nincs haszna, akkor nem éri meg számára a piactereken való megjelenés, így Bíró Roland szerint fontos, hogy már egy jól informált látogatót továbbítsanak a boltnak.


Csak nézelődni járunk az online piacterekre 4

Keresettek az elektronikai cikkek


Az Arukereso.hu az úgynevezett átkattintás esetén kap pénzt a partnereitől, míg a GlobalPlaza.hu és a DEPO.hu havidíjat szed. Az utóbbi ráadásul egyedüliként vállalja, hogy egyes esetekben a felületén keresztül történjen a vásárlás, így tulajdonképpen webshop-funkciót is ellát. Ez sokkal nagyobb felelőséggel is jár, hiszen az esetleges problémák miatt is az oldalt vonják felelőségre.

Tisztulhat a piac

A jövőt illetően az oldalak szerkesztői mind optimistán nyilatkoztak, mondván bőven van még növekedési potenciál az online piacterek számára. „Hiszem, hogy 10 év múlva a kereskedelem 50 százaléka az interneten keresztül fog bonyolódni” – bocsátkozott előzetes jóslásba Birkás Dávid, a Kirakat.hu főszerkesztője.

A jóslás egyébként hamarosan realitás lehet, főképp ha megvalósulnak azon fejlesztések, amelyek értelmében a jövőben már a hűtőgépek is képesek lesznek internetes vásárlásokat bonyolítani, ha észlelik, hogy kifogyott belőlük valamely alapvető élelmiszer. Egy biztos, az internetes kereskedelem elterjedése a termékkörök bővülését is magával hozza majd.
.
„Nyugaton már nagyobb az online vásárlás elismertsége, így ott a kínálatok eltolódtak más cikkek felé is” – osztotta meg tapasztalatait a FigyelőNettel Bíró Roland, majd hozzátette: „Mi még nagyon az út elején járunk. A jövőben tisztulhat még a piac, ám a tisztulás nem jelenti azt, hogy csökkeni fog az online boltok száma, csak a rosszul menő webshopok szűnnek majd meg, de összességében folyamatosan nő majd a számuk”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik