Élet-Stílus

Bioüzemanyag kerozin helyett?

Két légitársaság is kacérkodik a bioüzemanyagok alkalmazásával utasszállítógépein. Az Air New Zealand bejelentése szerint 2008 végére tervezik első részleges bioüzemanyagú próbarepülésüket.

Az új-zélandiak egyik 747-esükkel teszik majd meg az első lépéseket a “zöldebb” légiközlekedés irányába, melyben teljes egészében segítségükre lesz a hajtóművek gyártója a Rolls-Royce és a repülőgépgyártó Boeing is. A négy hajtómű egyikét fogják feltölteni a speciális kerozin-bioüzemanyag keverékkel. Az együttműködésről kiadott részletek között nincs utalás arra, hogy milyen fajta bioüzemanyagot kívánnak használni, azt azonban megtudtuk, hogy a próbarepülésen résztvevő gép nem fog utasokat szállítani.

Ugyanakkor a Virgin Atlantic, különösen a cégalapító Richard Branson, aki az űrturizmus bevezetése mellett a globális felmelegedés elleni harcnak is aktív résztvevőjének vallja magát, minden erejével arra törekszik, hogy megelőzze az Air New Zeeland mérnökeit és már 2008 elején elindítsa első bioüzemanyagú járatát.


Bioüzemanyag kerozin helyett? 1

A környezetvédõk szerint sem egyértelmû az alkalmazása.


Az új-zélandi kormány nemrég jelentette be szénsemlegességi szándékát, melynek keretében David Parker éghajlat-változási és energiaügyi miniszter külön kiemelte a nemzeti légitársaság szerepvállalását, ami nagyban segítené a célkitűzés elérését. A légitársaság részéről Rob Fyfe vezérigazgató nyilatkozott, elmondva, hogy a technika fejlődésével a bioüzemanyagok jóval hamarabb váltak életképes alternatívává a repülés számára, mint azt néhány éve sokan feltételezték volna.

A Virgin Atlantic Angliában tervezi a tesztrepülést, szintén egy hajtóművet töltve fel a négyből részlegesen, vagy akár teljes egészében bioüzemanyaggal, ez utóbbi elsősorban a most is javában zajló földi teszten múlnak, nyilatkozott a Virgin szóvivője a BBC-nek. A Virgin a GE-vel és a Boeinggel alkotott szövetséget, azonban az üzemanyagról ők sem árultak el még semmi konkrétumot.

Aggodalmak

A Rolls-Royce szóvivője szerint nem az elsőségen van a hangsúly, hanem azon hogy a jövőre nézve minél alaposabban megismerjék a bioüzemanyagokban rejlő lehetőségeket. Ugyanakkor egyre többen kételkednek a bioüzemanyagok világmegváltó hatásában. Az egykor a zöld megmentőként ünnepelt alternatíva az elmúlt években egyre összetettebbé és vitatottabbá vált. Vannak kutatások, melyek szerint a jelenlegi bioüzemanyag technológiák összességében több üvegházgáz kibocsátást eredményeznek, mint a hagyományos üzemanyagok. Egyre többen aggódnak a biodízelhez szükséges növények számára elkülönítendő termőföldek mennyisége és ökológiai hatása miatt, miközben már az éhínség is felkerült a zöld technika számlájára.

Tim Johnson, a brit AEF (Repülési Környezeti Szövetség) kutató és környezetvédelmi csoport megfigyelője szerint a légitársaságok nekibuzdulását nem fogják kitörő örömmel fogadni a környezetvédők, hiszen már annyi szektor hajszolja a bioüzemanyagokat, hogy az emberek ellátása lassan a sorvégén fog kullogni. Az AEF számos másik megfigyelővel együtt nem tartja jó megoldásnak az úgynevezett második generációs bioüzemanyagokat, ahol a teljes növényt kizárólag az üzemanyaggyártás számára termesztik, inkább szorgalmaznák azt a módszert, ahol csak az élelmiszernövények részei, hulladék anyagai kerülnek feldolgozásra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik