Élet-Stílus

Beszélni tanul a BKV

Kísérletképpen a BKV néhány buszmegállója bemondja, hogy melyik busz érkezik. Sőt azt is kiírja, hogy hány perc múlva jön a következő. Elképesztő fejlődés a BKV-nál.

Szerdán már beszámoltunk a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) újításáról, melyet ma mutattak be a sajtónak. A társaság kísérleti jelleggel néhány megállójában elektronikus kijelzőket szerelt fel, amelyek kiírják, hogy milyen messze van a következő busz, és hány perc múlva érkezik meg.

Tesztvonalnak a 86-os busz viszonylatát szemelte ki a társaság, egyelőre ott is csak négy megállóban, így a Batthyány térnél, a Margit hídnál mindkét irányban és a Kiscelli utcánál fogadják az elektronikus tornyok az utasokat. Itt nemcsak a menetrendet lehet megnézni, de egy térkép meg is mutatja, hogy az adott irányba tartó buszok épp melyik megállónál járnak.

A vakok és gyengénlátók kedvéért pedig – egy a vakoknál lévő távirányító segítségével – az oszlop bemondja, hogy mikor érkezik a következő busz. A látássérültek távirányítót használhatnak a kettes metró mozgólépcsőjének megtalálásához is, illetve Csepelen is működik egy rendszer a közlekedési lámpáknál.

A tesztüzem

2004-ben kezdett gondolkodni az ötleten Madák Pál, a BKV szolgálatvezetője, amikor a Pécsi Közlekedési Vállalatnál tartottak a témában egy előadást, a budapesti kísérleti program pedig tavaly ősszel indult el. A BKV szakemberei ekkor kezdték vizsgálni a 14 éves forgalomirányító rendszerek (BKV-s zsargonban az AVM és a DIR) lecserélésének lehetőségét. Ebből lett mostanra a GPS-alapú tesztüzem.

A rendszer kiépítése – megállókkal, mozgó egységekkel, irányítóközponttal és szoftverekkel együtt – nyolcmillió forintba került. Madák elmondása szerint többféle rendszer is üzemel a világ nagyvárosaiban (infrás, wifis és rádiós), de a GPS-alapú tűnt olyannak, ami továbbfejleszthető, és rendszerben maradhat a következő 10-15 évben – mondta lapunk érdeklődésére a szakember.


Beszélni tanul a BKV 1

KÉPGALÉRIA


Amikor a munka elindult, a BKV-nál még azt szerették volna, ha a körúti villamoson, a Combinók üzembehelyezésével együtt indult volna el a rendszer. Ez végül nem fért bele az időbe, ezért esett a választás a budai buszvonalra.

Zöldet kér a busz

A rendszer képes arra is, hogy a lámpás kereszteződésekben zöld utat kérjen. A buszon lévő berendezés – sebességtől függően – körülbelül 120 méterrel a kereszteződés előtt ad jelet a forgalomirányító berendezésnek, így a busz érkezésekor zöldre vált a lámpa. Ez jelenleg a Budafoki út és a Bertalan Lajos utca kereszteződésénél működik, a tervek szerint pedig 1-2 perccel rövidíti le az utazási időt. A cég szeretné minél több kereszteződésben kiépíteni a rendszert, de ez darabonként körülbelül 800 ezer forintba kerül.

Mobilon is

A buszok aktuális helyzete a többi megállóban mobiltelefonnal ellenőrizhető: a gpsutfir.bkv.hu/wap oldalon meg lehet nézni az aktuális járatinformációkat.

A rendszer teljes kiépítése nagyjából 8 milliárd forintot kóstálna, ehhez a közlekedési társaság a Közép-magyarországi Regionális Operatív Program finanszírozására pályázik, így elképzelhető, hogy a BKV-nak csak az összeg 15-20 százalékát kell saját zsebből állnia. Ha minden jól megy, jövőre elkezdődhet az építkezés, 2010-re pedig a teljes budapesti hálózaton, mind a 2500 BKV-buszon lesz ilyen.

Madák szerint ehhez az is kell, hogy a mostani berendezéseket az utasok kedvezően fogadják, és vigyázzanak az épségükre. Zelenák Tibor, a BKV sajtóirodájának vezetője elmondta: a megállóoszlopokat megerősített üveggel védik. De a rongálások megakadályozásához az is kell, hogy az utasok is megvédjék a berendezéseket. Addig is a hangos utastájékoztató berendezés néha bemondja: a rongálási kísérletről videofelvétel készül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik