Élet-Stílus

Hódít az IP TV

A kábeltévék helyett egyre többször a távközlési cégek „triple-play” csomagjait választják a felhasználók.

A távközlés és a média konvergenciájáról több éve zajló vitát követően tavaly Kelet-Közép-Európa távközlési szolgáltatói mindenütt elindították IP TV szolgáltatásukat, és remélik, hogy az IP TV a jövőben fontos bevételforrásként segíti majd működésüket.
Ezzel egyidőben a kábeltévé szolgáltatókkal versenybe szállva, a telekom cégek a beszédátvitelt, a szélessávú internetet és a televíziót egyetlen szolgáltatás részeként kínáló „triple-play” csomagokkal is megjelentek.

A kelet-közép-európai IP TV szolgáltatásokról készített legfrissebb tanulmányában az IDC kifejti, hogy megfelelő termékkínálat és árak esetén a távközlési cégek hamarosan komoly versenytársai lehetnek a jelenlegi előfizetéses tévéműsor-szolgáltatóknak (pay TV), ugyanakkor figyelmeztet rá, hogy a távközlési vállalatoknak nincs még kellő tapasztalatuk a TV-programok összeállításában.

A tanulmány szerint az IP TV életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat kereső vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet nekik ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását. „A szélessávú kapcsolaton keresztül televíziós tartalmat is kínáló távközlési szolgáltatók megnövelhetik portfoliójuk értékét” – nyilatkozta Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője, a tanulmány szerzője. „A távközlési és tartalomszolgáltatások – internet, mozi, televízió vagy IP-alapú szolgáltatások – egykapus modelljének bevezetésével ezek a vállalatok nagyobb ügyfélhűséget és stabilabb árbevételt érhetnek el.”

A piac megérett a növekedésre. Az IP TV, mint új szolgáltatás jelenleg még csak kis részesedéssel rendelkezik a régió előfizetéses műsorszolgáltatási piacán.

Várakozások és kihívások

Az első eredmények azonban biztatóak, annak ellenére, hogy az ágazat egyelőre még csak kísérletezik a különféle szolgáltatási opciókkal és árkategóriákkal, hogy megtalálja, melyik lesz közülük a legsikeresebb.

Az IDC vizsgálata szerint a távközlési szolgáltatóknak két jelentős kihívással kell megbirkózniuk, hogy talpon maradjanak a többi „pay TV” szolgáltatóval vívott versenyben: megfelelő földrajzi lefedettséget és piacképes tartalmat kell nyújtaniuk.

„A nagy lefedettségi terület ismertté teszi és stabil ügyfélkörhöz juttatja a szolgáltatót, és az elsőnek mozdulók mindenütt komoly előnnyel indulnak” – magyarázza Alic. „Az IP TV szolgáltatások elindítása, valamint az ügyfelek megszerzése és megtartása szempontjából a tartalom lehet a legkritikusabb tényező. A programkészítés, azaz az ár és az elfogadható szolgáltatáskínálat közötti egyensúly megteremtése még a rutinos kábeltévés és műholdas cégek számára is nehézséget jelent. A nézők pedig könnyen elpártolnak – megfelelő tartalomstratégia hiányában az IP TV szolgáltatók gyorsan visszaszorulhatnak a kábeltelevíziós cégek mögé a triple-play csomagok formálódó piacán.”

Az IDC arra számít, hogy a következő öt évben folyamatosan nő majd a régióban azoknak a távközlési vállalatoknak a száma, amelyek portfoliójuk részeként, különálló szolgáltatásként vagy triple-play csomagban – szélessávú internethozzáféréssel és VoIP-kommunikációval együtt – kínálják az IP TV szolgáltatásokat. Ennek eredményeképpen az IP TV hamarosan a jelenleginél jóval nagyobb mértékben fog részesedni a régió előfizetéses tévéműsor-szolgáltatási piacának összforgalmából.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik