Élet-Stílus

Kevés sokért: Skoda Superb 2,5 TDI LK

A Superb vitathatatlan erényei közé eddig a tágas utastér és a kedvező vételár tartozott. A Skoda Passatra épülő monstruma elképzelhetetlen hátsó helykínálattal rendelkezik, és ehhez képest fillérekért árulják. Mégis megéri-e?

A helykínálat tehát adott, de a kedvező vételár most cseppet sem igaz. A 2,5-ös TDI Superb Laurin & Klement-felszereltséggel majdnem duplájába kerül, mint az 1,9-es dízelkivitel. Plusz 58 lóerő, némi kül- és belcsín. Egy C-osztályú Mercedesnél az alapmodell duplájáért egy háromszor erősebb AMG-verziót adnak.

Elegáns is, meg nem is

A Laurin & Klement-felszereltség nem olyan régen létezik a csúcsmodellnél, eddig csak az Octavia futott ezen a szinten, akinek esetleg ismerős lenne. A Superb egy apró ráncfelvarráson is átesett mostanában, ami előnyére vált. Elegánsabb lámpaburák és némi belső frissítés fért bele a büdzsébe a hátralévő rövidke időre. Nemsokára jön ugyanis egy vadiúj modell.

Az L&K ismertetőjele, hogy jókora felniken gurul. Elegáns 17 colos kerekekre ültették a Skodát, sőt krómkeret fut végig az ablak körül. Messziről kimondottan úgy néz ki, mint egy igazi luxusautó, akár egy Phaetonnak is lehet nézni. Ebben a tudatban közelítve csalódásra adhat okot a Skoda-jel, ez viszont elismerés az autó számára.

KÉPGALÉRIA

A Superb nagyjából mindent tud, amit egy luxusautónak kell, de valahogy mégsem lenyűgöző. Nem, ebben a formában. Minden földi jóval felvértezték ugyan, de azért van mibe belekötni. Szubjektív dolog, de nekem egyáltalán nem tetszett a fabetétes műszerfal, és a váltó már ránézésre is egy őskövület.

A középkonzolon a navigációs kijelző olcsó hatású műanyagból készült. A sarkait pöcögtetve lehet le-fel és jobbra-balra billentgetni, ami nagyon jó ötlet, mégis kicsit olcsónak hat.

Krómozott küszöbök és légbefúvó keretek, a Laurin & Klement-lenyomatú kényelmes, memóriás fotelek, az index a külső visszapillantókban, a krómozott kipufogóvég mind jól néz ki. A műszerfal óráira kívánkozott volna még némi króm, de annyi baj legyen. Sokkal zavaróbb az automata váltó.

Minden elismerés a Volkswagennek, ők gyártják a világ legjobb automatáját – a DSG-t –, sőt talán a második is az övék. Az Octaviában már próbált hatfokozatú Tiptronic olyan gyorsan és selymesen-puhán kapcsol, hogy a DSG-vel is összekeverhető. Ezek után iszonyatos csalódás a 2,5 TDI-hez párosított valami.

Régies, de a fokozatonkénti kapcsolás jól jöhet vontatásnál, de van Tiptronic-funkció is. A számok már árulkodnak a gyengeségről, mivel a 4-es után rögtön a D fokozat jön. Bizony ez csak ötsebességes. Még ettől sem lenne feltétlenül rossz.

Szokás szerint a rossz váltó gyengíti a motort. A 2,5-ös TDI 163 lóerejét közel sem érezni, talán az 1,9-esre tippelnénk. Utazásra azért bőven elég, bár tény, hogy a magas fordulaton dolgozó dízel nem tesz sokat a kényelemért. Arra pont jó az óriási térkínálat. Egy elöl nyújtott lábbal terpeszkedő felnőtt mögött nagyjából ugyanilyen pozícióban elfér egy másik felnőtt is.

A vezetőülésből szinte semmi sem érződik a Superb méreteiből, közvetlensége inkább egy kisebb autóhoz illene. Csak rosszabb úton tűnik fel a hatalmas tengelytáv, kicsit hullámzik, nem olyan, mint egy igazi luxusautóban. A 17 colos felniméret még elviselhető, nem üt vészesen az úthibákon sem.

Luxusáron

10,5 millió forint nem kevés. Sok. Az L&K Superb ennyiért csak kívülről megnyerő, a belső egyáltalán nem emlékeztet egy drága autóra. Az alapmodell igényes műanyag elemeit igénytelen hatású faborítás váltotta fel, a navigáció kijelzőjéről nem is beszélve. A váltó maga sajnos kritikán aluli, mindenképpen a hatfokozatú kézi váltót választanánk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik