Élet-Stílus

Ringfilmek – Boksz humana

A ringben pofozkodó fiúk (és lányok) küzdelme több vonatkozásában erősen filmszerű, a vászonért kiált. A legújabb Rocky-film kapcsán a legjobb bokszfilmeket vettük sorra.

A bokszfilmek köszönik szépen jól vannak, és szépen gyarapodnak a sportolós mozgóképek hatalmas és kiterjedt családján belül. A küzdő felek drámai összeeresztése egy szűk zárt térbe dramaturgiailag kész főnyeremény, „csupán” előtörténetet kell köríteni hozzá, ki honnan jött, mik a további céljai és szándékai, mert az nyilvánvaló, hogy győzni akar.

Tündöklés és bukás

Lehetséges továbbá, hogy a mérkőzésükben a jó és a rossz mitikus homályba vesző örök küzdelmét örökítsék meg (lásd: a negyedik Rocky-film, amikor a „gonosz tengelyéből” – Szovjetunió – kiparancsolt „gurulócsapágy” tör a szimpatikus, önerőből fényesre esztergált amerikánus „fémmunkadarabunk” ellen). A boksz – keletkezésekor, az első időkben különösen – az úgynevezett kis- vagy átlagemberek sportja. Magában hordozza a kitörési-felemelkedési lehetőséget a nyomorú sors elől (A remény bajnoka). Általa nemcsak az egzisztenciális bajok oldódnak meg, hanem igazolttá válik a kiválasztott átlaghős élete, aki kemény csatákat vív a páston és a mindennapi életben, hogy a „kartotékadat” léten túlmutasson.


Ringfilmek – Boksz humana 1

A dühöngõ bika



A bokszfilmeknek két fő altípusát különíthetjük el, az előbbi felemelkedéstörténet mellett létezik a bukás-sztori, aminek eklatáns példája a Dühöngő bika Robert De Niróval és Joe Pescivel (1990, rendező: Martin Scorsese), amiben Jake La Motta önnön kétségei (na meg a körülmények) áldozatává válik, pedig csupán a tiszteletre és a megbecsülésre vágyik; arra, hogy szeressék. Ide sorolható Franco Zeffirelli drámája is, A bajnok Jon Voighttal és Faye Dunaway-jel.

Mindkét fajta ringfilmre jellemző „a lentről jöttem, lám, mire vittem” hozzáállás, amit szinte valamennyi bokszolós etűd alkalmaz (még az utóbb említett bukásfilmek is, amik utalnak rá, hogy a mai sztár honnan, milyen mélyről érkezett). Mondanánk, hogy naná, hiszen a mozi-nézők jelentős része – pláne a hősidőkben – a kispénzű, más kikapcsolódási formát megfizetni képtelen emberek közül került ki, vagyis a bokszfilm róluk szól, azt az amerikai mítoszt teremti újra (meg újra), hogy kizárólag a tehetséggel érvényesülni lehet.

Az ökölvívó magányossága

A saját biztos megélhetés és a köz hódolatának és megbecsülésének kivívása közben a bokszoló hős mindig magányos. Ilyen, ha már befutott és dühöng, ha átmeneti nehézségek gyötörik (A remény bajnoka, 2005, rendező: Ron Howard), ha nő (Millió dolláros bébi, 2004, rendező: Clint Eastwood). Utóbbi film esetében ne tévesszen meg bennünket, hogy a film hőse elvileg a gyengébbik nemet képviseli, azáltal hogy felhúzza a kesztyűket, és a ringbe lép, elveszti női jegyeit, különösen, hogy mestere-edzője (Eastwood) pályafutásának meghosszabbításává válik. A remény bajnoka, tesszük hozzá, átmenetet képez a két altípus között, hőse a bukóágra kerül, korábban már megjárta csúcsot, és pokoljárása után – még törött kézzel is – újra a magaslatokat irányozza (sikerrel).


Ringfilmek – Boksz humana 2

A Millió dolláros bébi



A ringben játszódó filmek nem utolsó sorban látványosak – igaz, akadnak mozgalmasságukban színesebb sportok és filmek (csapatjátékok, autósportok stb.) –, hiszen mi lehet a taszítással vegyes csodálatnál nagyszerűbb annál, amikor két izzadt (és vélhetően: szagos), véres (férfi-) test egymásnak feszül? És a fényképező mesterek megnyalhatják mind a tíz ujjukat akkor is, amikor lassított felvételeken, vagy közelképeken mutathatják a szájtáti népeknek, hogyan fröccsen a vér és röppen a nyál, hogyan törik a csont (főleg az arcon).

A bokszfilmek logikája szerint van egy főmeccs, amely köré szerveződik minden egyéb, általában ez jelenti a film csúcspontját, mert természetes, hogy a győztes mindent visz, a hírnevet, a nőt és a pénzt.

A lehetetlen (élhetetlen) egzisztenciából menekülnek a szicíliai fiúk a gazdag Észak-Olaszországba Luchino Visconti realista drámájában (Rocco és fivérei, 1960, rendező: Luchino Visconti, szereplők: Alain Delon, Annie Girardot), de hát, ugye, az ösztönöknek nem lehet parancsolni, és a rokoni összetartás felmorzsolódik egy utcalány iránti rivalizálás során. (A szeretet, nemde bár.)

Életrajz vagy dráma?

A „kvázi bokszolós életrajzi filmek”, vagyis a Rocky-saga mellett létezik igazi vegyítése az öklözésnek és a biográfiának. Ez az Ali (2001, rendező: Michael Mann), a Classius Clayből Muhammad Alivá lett médiasztár bokszoló történetét prezentáló alkotás.

Némi újkori tematika: a felemásra sikeredett háttérfilm, az Ilyen a boksz (1999, rendező: Ron Shelton) után láthattuk a börtönkörülmények közé helyezett Vitathatatlant (2002, rendező: Walter Hill). Sajátságos – bár bizonyos szempontból nagyon is hagyományos (a bokszoló inkább meghal, vagy halálra ver, de nem alkuszik) – megközelítést alkalmaz a Ponyvaregény (1994, rendező: Quentin Tarantino), aminek egyik epizódjában a seggben őrzött atyai karóra érdekében még a halállal is szembenéz a keményfejű öklöző. Ironikus-humoros attitűd jellemzi a Blöfföt (2000, rendező: Guy Ritchie), Brad Pitt egyik legkiválóbb alakítását, amikor egy nehezen érthető angliai roma („anuta teretne latótocsit”) lengői írják felül a fogadásos versenyeket – és a bokszfilmek szabályait.

Chaplintől Bud Specerig

Éppenséggel nem a gyengeség, hanem a műfaji bőség, a széles paletta jele, hogy készültek kifejezetten vígjátékok is. Ráadásul az első olyan film is innen került ki, amelyben az öklözés kiemelt szerephez jut. A Nagyvárosi fények (1931, rendező: Charlie Chaplin) című örökbecsűben csavargóhősünk veszélyes küzdelmeket vállal, csakhogy védencén, a vak lányon segítsen, és igyekszik megbundázni a saját meccsét, ami egyébként nem jellemző a műfajra, azt sosem az érintett sportolók, hanem a (többnyire a jóléttől hájasult, szivarozó, kiskorúnak látszó „tárgyakkal” szórakozó) menedzsereik szokták. Chaplin egyébként vonzódott a bokszolás jelenségéhez, több rövid gegfilmjében maszkíroztatja magát bokszolónak, de hát tulajdonképpen nem is tehetett egyebet, merthogy a klasszikus boksz a húszas-harmincas években élte virágkorát, amikor minden második újvilági bevándorló szentül meg volt győződve arról, hogy ha máshogy nem tud szökni a gazdasági világválság elől, majd a ringbe száll, és jól kipofozza magát a bajból.

Még ugyancsak a vígjáték kategóriában szerepel a gyerekes humorú Bombajó bokszoló Bud Spencer főszereplésével (1982, rendező: Michele Lupo), illetve a felnőttesebb poénokkal operáló Eszeveszett bokszoló (2004, rendező: Maurice Barthélémy) is.

Szittya magyar legények

Hazánkban két bokszfilmet emelhetünk ki. Az egyik a Nehéz kesztyűk (1957, rendező: Varasdy Dezső, szereplők: Papp László, Rajz János), a másik a K. O. (1977, rendező: Rényi Tamás, szereplők: Cserhalmi György, Juhász Jácint). Mindkét alkotás a szocialista szellem diadalát helyezi előtérbe, igaz, az utóbbi film úgy, hogy jókat röhögni is képes rajta. Ökölvívó-nemzet lévén nem nagy elánnal fordultunk (eddig) eme műfajfilm kínálta lehetőségek felé, érthetően nem vágyunk látni kedvenceink bukását – még ha esetleg utána felemelkednek. „Adósak vagyunk” a közelmúlt boksztörténeteinek megfilmesítésével is. Szerintünk például Kovács „Kokó” István története jóval többet és érdekesebbet hordoz magában, semmint csak, hogy beugróként találkozzunk vele jobb (Üvegtigris) és rosszabb (Magyar vándor) filmekben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik