Szuhi Attila, az Esztergomi Környezetkultúra Egyesület képviselője emlékeztetett arra, hogy április 9-én egy véleménynyilvánító népszavazáson Esztergom, Tát, Mogyorósbánya és Tokod lakosainak elsöprő többsége – 75-től 94 százalékig terjedő arányban – nemet mondott, a 63 milliárd forint beruházásra, a gyár azonban mégis megépülhet.
“A beruházó és az engedélyező hatóságok nem hagyhatják figyelmen kívül a térségben lakó 60 ezer emberből 45 ezer elutasító véleményét” – jelentette ki Szuhi Attila.
Szenes Lajos, Tát polgármestere szerint az emberek csak a tervezett helyszínre mondtak nemet, és nem az új gyár megépítésére, amely akár négy másik környékbeli helyszínen is megvalósulhatna. Utalt arra, hogy a nyergesújfalui képviselőtestület ugyan hozzájárult a cementgyár építéséhez, ám ott május 14-én ügydöntő népszavazáson kérdezik meg a lakosságtól, egyetért-e a döntéssel.
A polgármester közölte: ugyan a tervezett üzem Nyergesújfalu közigazgatási területén fekszik, amely így évente jelentős összegű iparűzési adó bevételhez jut, ám az uralkodó szél a leendő gyár által kibocsátott szennyező anyagokat a 2 kilométerre fekvő Tát felé sodorja majd. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a lábatlani Holcim cementgyár jelenleg 230 főt foglalkoztat, ezt az új háromszor nagyobb kapacitású gyár felépülése után bezárnák, s az új gyárban tudomása szerint 150-en dolgozhatnak majd, vagyis a foglalkoztatási helyzet javításával sem indokolható az új üzem felépítése.
Schiffer András, a Védegylet képviselője kiemelte: a környezetvédelmi jogszabályok egyértelműen kimondják, hogy ahol a légszennyezés mértéke meghaladja az egészségügyi határértéket, ott nem lehet új légszennyező beruházást építeni. “Ilyen egy civilizált országban, vagy az EU tagállamaiban fel sem merülhetne” – hangsúlyozta.
Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt., kommunikációs igazgatója a civil szervezetek kifogásaira válaszolva elmondta: a társaság két nemzetközileg minősített, független társaság, a Golder és az Edicon által megvizsgáltatta, és modelleztette az új gyár hatását a környező települések levegőminőségére. Tát térségében a levegőben szálló por egy köbméter levegőben olyan csekély lesz – egy 10 grammos kávés kanálnyi sütőpor 240 milliomod része – amit mérésekkel már nem is lehet kimutatni, csak modellezni.
A 10-es út terhelésének növekedésével kapcsolatban Márta Irén kifejtette: a gyár 2010-re tervezett működésének megkezdésére elkészül egy alternatív elkerülő út, ami a jelenleginél összességében napi mintegy 50 kamionnal csökkenti a főút forgalmát, másrészt a Holcim egy vasúti terminált épít, és a nyersanyag illetve a késztermék jelentős részét vonaton szállítja majd.
A kommunikációs igazgató véleménye szerint az új gyár a foglalkoztatás bővülését segítené elő a térségben, mert 282 alkalmazottra lesz szükség, ami 52-vel több a lábatlani üzemben jelenleg foglalkoztatottak számánál, emellett 120 alvállalkozónak jelentene folyamatos megrendelést az üzem, amivel közvetlenül 1600 ember létbiztonságához járulna hozzá.