Élet-Stílus

Veszélyben a Kodály-módszer

Végveszélybe került az iskolai zenei oktatás és ezzel együtt a Kodály-módszer a magyar iskolákban - mondta a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetségének (KÓTA) elnöke hétfőn Budapesten.

Kollár Éva szerint egyre inkább eltűnik a zenei nevelés a közoktatási intézményekből, napjainkban mindössze heti egy énekóra van az általános és középiskolákban. Sem idő, sem pénz nincs arra, hogy emelkedjen ez a keret, ráadásul sokszor maguk a diákok is idegenkednek az énekóráktól – mondta a KÓTA vezetője.

“Ez a végveszély nemcsak a zenei oktatást érinti, azt látjuk, hogy más szakokat oktató kollégák is hasonló problémákkal küzdenek. Általánosságban kellene hosszabb távra tervezni, és nagyobb ívben elgondolni a zenei nevelést, és általában a kulturális nevelést” – mondta az MTI-nek Kollár Éva.

A KÓTA elnöke hozzátette: a probléma évtizedek óta jelen van, mégis napjainkban erősödött fel. Kollár Éva szerint, ha a helyzet nem változik, Magyarország elvesztheti eddigi vezető helyét a zenei oktatásban, és a megbecsült helyről az európai átlag szintjére süllyedhet a zenei nevelés színvonala. A szakértő hangsúlyozta: a zenei nevelés megléte, vagy épp hiánya az oktatás más területeire is kihat, mint mondta, évtizedek óta kutatások bizonyítják, legutóbb a tanulók tudását vizsgáló Pisa-jelentés is rámutatott, hogy az ének-zene oktatás jótékony hatással van a matematikai készségekre és a nyelvtanulásra is.

Friss Péter az oktatási tárca főosztályvezetője az MTI-nek hétfőn elmondta: az elmúlt öt évben az alapfokú művészeti oktatásban résztvevő gyerekek száma több mint 50 százalékkal nőtt, ami azt jelzi, van igény ilyen tevékenységre. A gyerekek számára egyre több választási lehetőség kínálkozik. A művészeti oktatás nem csupán a kötelező iskolai keretek között, szakórákon valósul meg, hanem új tanulási formák jelentek meg, s komplex művészeti képzéseket is szerveznek az iskolák – hangsúlyozta Friss Péter.

Hozzátette: nincsenek tantárgyi normatívák, gyermekek után jár a támogatás, amely az órakerethez illeszkedik. Van lehetőség többletórák szervezésére is, de hogy ezeket idegen nyelv, informatika vagy művészeti tárgy oktatására fordítják-e, az az iskola pedagógiai programjától függ. Ha dönteni kell, sokszor előfordul, hogy inkább az idegen nyelvi vagy az informatikai oktatást részesítik előnyben az intézmények – közölte Friss Péter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik