Mert mit tehet egy szupersztár a könyveléséért? – teszi fel a kérdést Stacy Perman. Vegyen vissza a luxusból, keressen csődgondnokot, és csináljon kasszát a tehetségéről. Na de milyen pénzügyi tanács segíthet egy 46 éves előadóművésznek, akinek karriercéljai erősen megkérdőjelezhetőek? A hosszú jogi csata után érdemes volna napirendje első pontjaként felírnia magának pénztárcája átnézését – véli a publicista.
A pop királya ugyanis évente 20-30 millióval többet költ, mint amennyit keres. Vagyonának becsült értéke amerikai dollárban kifejezve 500 millió, olyan kincseket is beleértve, mint a Beatles jogai. Ezzel együtt 3-400 millió dolláros adóssága van.
Tehát Jacksonnak sürgősen igénybe kell vennie egy pénzügyi tanácsadó szolgáltatásait, ha a továbbra is királyhoz méltó életmódot kíván folytatni. Nagyvilági létét olyan koronaékszerek jelzik, mint a 2600 hektáros Neverland tanya, számtalan állattal az istállóban és egy vidámparkkal az udvarban. Ezen kívül egy bűvész(más funkcionáriusok és dolgozók között), egy légvédelmi bunker, egy magánjet, és egy csapat szabó is segíti a fehéredő férfit mindennapjaiban.
A harmincmilliós kérdés: mennyit kereshet Jackson? Huszonkét szép év telt el azóta, hogy megjelent megaslágere, a Thriller, ami elsőrangú popsztárrá tette. Válogatott felvételeit hordozó albuma, a Number Ones viszont már csak egymillió példányban kelt el 2003-as megjelenése óta. Ugyan még mindig van egy hozzá a végtelenségig lojális rajongótábora (nézzük csak meg a bírósági tárgyalásokról készült televíziós tudósításokat!), a reputációja besározódott kicsinyt. És ki merné azt állítani, hogy Jackson zenét akar szerezni, avagy turnéra szándékozik indulni?
Írjon zenét, vagy ne?
A Business Week Online felkeresett néhány befektetési tanácsadót, mit is kellene ilyen helyzetben tenni.
Két lábbal a földön: David Bach szerint Jacksonnak – életében először – szembesülnie kell a valósággal. Ez ugyan nehéz lehet egy olyan embernek, aki Pán Péterhez hasonlítja magát, de ez az első lépés. Meg kell tudnia, mennyit költ. Ez mindenkire érvényes, de Jackson esetében a kihívást az jelenti, hogy Michael Jackson önmagában egy vállalkozás, de valószínűleg még azt sem tudja, hányan kapnak tőle fizetést. Második lépésben le kell mondania a túlköltekezésről. Ez nem azt jelenti, hogy holnaptól valamelyik diszkont légitársasággal kellene utaznia, de le kell mondania azokról a dolgokról, amire nincs szüksége. Végül pedig az énekesnek meg kellene ismerkednie a pénzügyekkel. Legalább odáig el kell jutnia, hogy maga írja alá a csekkjeit.
David Yeske szerint Jacksonnak alig van választási lehetősége. Vagy csökkenti a kiadásait évi húszmillió dollárral, vagy növeli a bevételeit húszmillió dollárral, vagy kombinálja az előző kettőt. Egy európai vagy ázsiai turné jót tehet, ezeken a kontinenseken ugyanis még jelentős rajongótábora van. Vagy tegyen fel mindent Las Vegasban, ahogy Elvis, a másik zeneipari király tette. További lehetőség Yeske szerint, hogy az énekes megismerkedik azzal a tétellel, miszerint pénzért se boldogságot, se egészséget nem lehet venni. Nem árt az elővigyázatosság sem. Jackson eddig 22 millió dollárt fizetett ki azért, hogy ne pereljék kiskorúak megrontásáért. Ki tudja, mit hoz a jövő, és ez mennyibe fog kerülni. Hitelezői elől elrejteni még meglévő vagyonát is jó ötletnek tűnik. Költözzön Floridába, menekítse pénzét off-shore cégekbe vagy magán-nyugdíjpénztárba.
Richard Upton szerint vegyen egy mély lélegzetet, és írjon egy slágert. Végülis zseni, vagy az volt. Olyan kreatív tehetséggel van megáldva, mint kevesen közülünk: úgy tud alkotni, hogy az kereskedelmileg életképes. Upton szerint ugyanis Jacko nem lesz képes visszafogni kiadásait. Írnia kell, dolgozni. Ha neve már nem adja, el, akkor írjon más előadóknak, és tartsa meg a jogokat magának.
Végül Stacy Perman megjegyzi, hogy a Jackson-saga számos tanulságot rejt, többek között azt, hogy egy multimilliomos sem élhet úgy, mint egy milliárdos. És némi földhözragadt szerénység nem árthat a jövőjének.