A fesztiválon részt vevő kritikusok a díjátadás előtt arra panaszkodtak a Reuters hírügynökség tudósítójának, hogy a nagy nevek ellenére nem találtak a versenyfilmek között igazi remekművet nem találtak. Ezen kívül az erőszak túl erős hangsúlyát nehezményezték. A idei 21 versenyfilm közül a szaksajtó leginkább a kanadai David Cronenberg Az erőszak anatómiáját tartotta befutónak. A közönségnek különösen tetszett Wim Wenders filmje, a Don’t Come Knocking, ezért meglepetést hozott a Dardene testvérek győzelme.
Rohamosztagosok a Riviérán
Míg a fesztivál elsősorban az európai művészfilmekről szól, évről évre hollywoodi szuperprodukcióknak is itt van a premierjük. Idén a Star Wars III – A Sith-ek bosszúja volt a fő atrakció. A bemutatón George Lucas, Hayden Christensen, Natalie Portman and Samuel L. Jackson birodalmi rohamosztagosok sorfala előtt vonult be a vörös szőnyegen. A rendezőnek pedig különdíjat adtak át.
A rendezők nem engedték elfelejteni a hétköznapok valóságát és a díjukat az Irakban fogva tartott francia újságírónőnek Florence Aubenas-nak és sofőrjének, Hussein Hanounnak ajánlották. A nyertes film egy húsz év körüli szélhámos története, akinek a felnőtté válással és az apaság felelősségével kell szembenéznie.
A dokumentumfilmesként kezdő Dardenne testvérek 1978-ban készítették első filmjüket, majd 1986-ban átnyergeltek a fikciós műfajra. 1996-tól pedig a La Promesse című filmjük óta sikert sikerre halmoztak. Hat fikciós filmjük közül öt szerepelt Cannes-ban, 1999-ben pedig már nyertek egy Arany Pálmát a Rosetta című filmjükkel.
Idén a második legfontosabb elismerést, a zsűri Nagydíját, a Grand Prix-t Jim Jarmush Broken Flowers című darabja kapta, amelyben a főhős Bill Murray korosodó Don Juanként keresi meg fiát, akiről korábban nem is tudott. A legjobb férfiszínésznek járó díjat Tommy Lee Jones kapta saját rendezésű Három temetés című játékfilmjében nyújtott alakításáért. A film forgatókönyvéért a mexikói Guillermo Arriagával megosztva a legjobb forgatókönyvért járó díjat is megkapta a kősziklaarcú színész. Az osztrák Michael Haneke a legjobb rendező lett Caché című filmjével. A zsüri különdíját a kínai Wang Xiaoshuai Shanghai Dreams kapta. Az Arany Kamerát az amerikai Miranda July Én, te és a többiekje, valamint a Sri-Lanka-i Vimukhti Jayasundara Az elhagyott földje kapta megosztva.
Magyarok Cannes-ban
A filmes versenyben magyar sikert csak igen áttételesen könyvelhetünk el. A legjobb színésznő idén ugyanis a magyar származású izraeli Hanna Laslo (László Hanna) lett, aki Amos Gitai Free Zone című filmjében szerepelt. A road movie-ban Hanna ortodox izraeli asszonyként Jordániába utazik miközben felvesz egy pár hónapja Jeruzsálemben élő amerikai lányt (Natalie Portman) és egy palesztin nőt.
A rövidfilmek kategóriájában azonban sajnos lemaradt Kenyeres Bálint Before dawn című alkotása és az ukrán Igor Strembitsky Podorozhni című filmje, valamint az ausztrál Van Sowerwine Clarája nyert.
Cannes azonban nem Oscar, így itt nem annyira a verseny a fontos, mint inkább a megjelenés. A Hollywood Reporter kritikusa Kirk Honeycutt pédául dicshimnuszokat zengett Mundruczó Kornél Johannájáról, amely egy mai magyar kórházban játszódó operafilm szent Johanna története alapján. A filmet az Un Certain Regard (Egy bizonyos tekintetben) programjában mutatták be. Magyarországot egyébként négy alkotás képviselte: a Johanna, a Before Dawn, a Résfilm és a Vonaton. Kardos Sándor Résfilmjét célfotókamerával rögzítették, és a Rendezők két hetében volt látható. A Kritikusok két hete szekcióban pedig Tóth Barnabás Vonaton című kisfilmje forgott.
Bár a Cannes-i Filmfesztivál keretében adta át France Culture francia kulturális rádió az év legjobb külföldi rendezőjének járó díjat Tarr Bélának, az elismert magyar filmes nem szerepelt a hivatalos programban.