„ Strabag átbaszott bennünket” – mondta friss bejelentkezésében Lázár János.
A 24.hu már februárban megírta, hogy az M30-as autópálya Szikszó felől Miskolc felé vezető oldalán tavaly a 33-as kilométer (Miskolc-észak) és a 41-es kilométer (Szikszó csomópont) közötti szakaszon lezárták. A helyszínen áldatlan állapotok uralkodnak, a forgalom a régi 3-as főútra zúdul. A lezárás oka, hogy az autópályán hiba keletkezett: megcsúszott a töltés, majd egyszerűen leszakadt az út. Bár a lezárás 2024 eleje óta tart, a repedés sokkal régebbi.
Lázár ezt követően ultimátumot adott az osztrák gyökerű Strabagnak, melynek értelmében, amíg nem javítja ki az M30-as autópályán keletkezett hibát, addig a vállalattal nem írnak alá új szerződést. Akkor arról beszélt, hogy februárban megkezdik a munkálatokat, és október 31-e a határidő a javításra, amelynek 4–5 milliárd forintos költsége a Strabagot terheli.
Nem volt tisztázva ugyanakkor, hogy ki készíttette az előzetes talajvizsgálatokat, a terveket, illetve megfelelő volt-e a kivitelezés. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) annak idején elfogadta a kiviteli terveket, majd jóváhagyta a munkák után a kifizetéseket, így kérdéses, hogy miért a Strabagra húzzák a felelősséget.
A napokban a Magyar Építők írt a fejleményekről, a cikkben egy, a projekt részleteit jól ismerő, neve elhallgatását kérő útügyi szakemberre hivatkoznak. A forrás úgy értékelte a történteket, hogy az M30-as lezárásához vezető útkárosodás az egész szakmának és a döntéshozóknak egyaránt egy óriási intő jel. Kifejtette: az alföldi útfejlesztések korszaka után a jövőben az M30-ashoz hasonló geotechnikai kihívásokkal járó dombvidéki útépítések várhatóak majd hazánkban. Emiatt különösen fontos lenne leszűrni a Szikszónál történt jelentős útkárosodás tanulságait, alaposan megvizsgálva a klímaváltozás jelenleg még felméretlen, és egyáltalán nem figyelembe vett tényezőit is.
A szakember szerint egyértelmű, hogy
Mostani videójában azt mondta az építés és közlekedésügyi miniszter, hogy október vége után is le lesz zárva az M30-as, mert a korábbi kivitelező – a Strabag – a megsüllyedt autópályát nem javítja ki. – Naivak voltunk, amiért hittünk a Strabag ígéreteinek – állította Lázár. Szerinte az osztrák cég „szórakozik, megszívatja a választókat, csuklóztatja a kormányt.” Lázár szerint a cég a nagyobb profit miatt kispórolta az anyagot a sztrádából. „Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mit jelent az”, ha valaki szórakozik a magyar kormánnyal, „vagy velem” – mondta Lázár, aki hozzátette: dolgoznak rajta éjjel-nappal, hogy kitapossák a Strabagból a javítást.

