Belföld

Drámai forintgyengüléssel számolhat a kormány, mert csak 425 forintos euróval jön ki a 2024-es benzinár

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Varga Mihályt arról is kérdezték, mi lesz így az inflációval.

Először lapunkban hívta fel a figyelmet arra a szocialista Tóth Bertalan, hogy az üzemanyagok jövedéki adójának jövő évi emelése bőven meghaladja az Európai Unió által elvárt szintet. Az mfor.hu most kiszámolta, a költségvetés tervezésénél alkalmazott árfolyamnál (385 forint/euró) valóban teljesen indokolatlan Brüsszelre mutogatnia az Orbán-kormánynak.

A jövedéki adó minimumszintje 2010 óta változatlan: ezer liter ólmozatlan benzinnél 359, gázolajnál 330 euró. Az Orbán-kormány 2016 szeptemberében (310 forintos eurónál) a törvényt úgy módosította, hogy (a világpiaci olajártól függően) a benzin után 38,7/40,3 eurócentet, a gázolaj után 35,6/38,8 eurócent jövedéki adót kell fizetni. Nem az EU elvárása lett más, a forint lett jóval gyengébb.

Az adómérték a benzinnél most valóban csak 32,4, a gázolajnál 29,8 eurócentnek felel meg, ám még így is elég lenne jóval kisebb jövedéki adót kivetni jövőre az uniós szint teljesítéséhez.

A jövedékiadó-többlet csak úgy jön ki, ha a kormány a forint horribilis árfolyamromlására számít. A benzin 152 forint 55 filléres adómértéke ugyanis 425 forintos, a dízelé 142 forint 90 filléres adómértéke 433 forintos euróárfolyamnál felel meg a 35,9, illetve 33 eurócentes minimum elvárásnak.

Hasonló következtetésre jutott Tóth Bertalan is, aki megkérdezte Varga Mihály pénzügyminisztert arról, valóban arra számít-e, hogy

2023. október első munkanapján 425 forint lesz az euró?

Utalt rá, hogy ez a kormányfő inflációs céljait is veszélyezteti (az adóemelés a fogyasztói árakba is beépül), és emlékeztetett rá, hogy a 2023. október 2-ai (még ismeretlen) forint-euró árfolyamot kell majd alkalmazni a jövő évi adómértékeknél, ám a törvényjavaslatban már rögzített adóemelés csak ilyen árfolyamhoz igazítva jön ki. Ha a forint erősebb, nincs szükség ekkora adóemelésre.

A pénzügyminisztertől ezért arra is választ kért,

  • hogy írja át a 420 forint fölötti euró a költségvetési makropályát, milyen hatással lesz az inflációra?
  • Ha mégsem lesz 425 forint egy euró októberben, miért akarja túladóztatni az üzemanyag-használókat?
  • Miért nem várt októberig, hiszen – a jelenlegi jogállam-ellenes különleges jogrendben – kormányrendeletben is dönthet adómértékekről?

Az inflációt érintő kérdés kapcsán a Portfolio.hu arról ír, hogy a kormány 2024-es adótörvényeiben éppen azért furcsa az  üzemanyagok jövedéki adójának jelentős emelése, mert lesznek közvetlen hatásai (az üzemanyagok súlya nagyjából 8 százalék az inflációs kosárban), és közvetettek is, hiszen a költségeket például a fuvarozók is biztos beépítik áraikba.

Kapcsolódó
MSZP: a literenkénti 32 forintos helyett jóval kisebb üzemanyag-áremelést ír elő az EU
A kormány a kiugróan magas tavalyi euróárfolyammal határozta meg a benzin jövedéki adóját, pedig nem azzal kellett volna.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik