Belföld

Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban

Inkey Tibor / Fortepan
Inkey Tibor / Fortepan
Mint minden szólásnak, természetesen a címben szereplőnek is van alapja, hiszen a búcsúban aztán tényleg minden volt: étel és ital, tánc és mulatság, körhinta és céllövölde, csepűrágók és mutatványosok. A felületes szemlélőnek talán nem is különbözött sokban a vásártól, ám a célja valójában egészen más. A búcsújárás ugyanis vallási esemény. Sőt, ha kicsit mélyebbre ásunk, egészen ősi hagyomány nyomaira bukkanunk azokból az időkből, amikor a szakrális és a hétköznapi ünnep még nem vált el teljesen egymástól.

A katolikusok úgy tartják, minden bűnre van bocsánat. Ám a megbocsátás nem jelenti automatikusan azt, hogy a büntetés is el van engedve. A büntetés elengedését – vagyis a búcsút – különböző úton-módon nyerhetjük el, teljesen vagy részlegesen, saját magunk vagy mások számára. Ennek a rendkívül összetett rendszernek az egyik eleme a búcsújárás, ami azt jelenti, hogyha bizonyos időszakokban egyes szent helyekre látogatunk el, s ott elvégezzük a megfelelő szertartásokat, akkor búcsút nyerünk: megszabadulunk a büntetés alól – vagy legalábbis rövidíthetünk rajta.

Jezsuita Levéltár / Fortepan és Miklós Lajos / Magyar Földrajzi Múzeum / Fortepan Mária-lányok matyó népviseletben a mezőkövesdi Jézus Szíve búcsúban 1925-ben (balra). 1941. (jobbra).

Ezek a szent helyek pedig legtöbbször valamilyen csodához köthetők. Különleges gyógyulásokhoz, szentek megjelenéséhez. Olyan eseményekhez, amelyek nem is feltétlenül illeszkednek szorosan az egyházi előírásokhoz. Gyakran inkább az egyház alkalmazkodott a helyi szokásokhoz.

Szabó Viktor / FORTEPAN Búcsú Gyenesdiáson 1942-ben.

Például a csobánkai Szentkút úgy vált búcsújáróhellyé, hogy a legenda szerint 1842-ben a Szűzanya itt jelent meg egy pásztornak. Ezt pedig csodálatos gyógyulások követték, ezért kápolnát emeltek mellé, amit ma is buzgón látogatnak a hívek. Valójában a környékbeli szerbek korábban is szent helyként tisztelték a forrást, de a németek is gyógyító erőt tulajdonítottak a vizének, hiszen Lázkutacskának (Fieberbründl) nevezték.

Vagyis a meglevő „babonás” gyakorlatot csupán jóváhagyta az egyház.

Szalay Zoltán / Fortepan A Boldogasszony-kegyhely, a honvédhalmi vagy tófalui szentkút 1975-ben.

Ám nem mindenhol történt ez, elég csak a közeli Dömös példájára gondolni. Itt a hagyomány szerint 1885-ben libát legeltetett két kislány, akik egy bükkfán megpillantották a Szűz Máriát és a Kisjézust. Később több falubeli szintén látta a csodálatos jelenést: ki Szentkoronákat, ki glóriákat, ki csillagokat vélt felfedezni az alakok feje felett. Bár az egyház nem ismerte el a jelenést, a „Szentfa” hamarosan zarándokhellyé vált. Idővel kis fakápolnát, oltárt, padokat helyeztek mellé, a csodákról szóló énekeket és beszámolókat nyomtatásban kezdték terjeszteni. Valamivel később már nem csak falubeliek, hanem a környező települések lakói is elkezdték látogatni a helyet, sőt, betegek érkeztek ide a gyógyulás reményében. Szóval pont olyan lett, mint egy búcsújáróhely – miközben hivatalosan nem volt az.

1887-ben azután elege lett a dömösi plébánosnak az „ámításokból”. Az alszolgabíró hat csendőrrel kivonult, a fát kivágták, és az összes berendezési tárgyat elégették vagy összetörték, a három főszervezőt pedig Esztergomba kísértek, ahol megbüntették őket. A csodafa kultusza azonban megmaradt: a kis kápolnát hamarosan újjáépítették, és azóta is időről időre felújítják azt az erdészet dolgozói. Ma is áll.

Urbán Tamás / Fortepan Ünnepi szentmise a pálosszentkúti kegyhelyen 1969-ben. 

Nem csak gyógyító forrásvizek és szent fák lehettek azok, amelyek búcsújáró hellyé tettek egy kis kápolnát vagy templomot. Európa-szerte nagy becsben tartottak egyes szentképeket és szobrokat már a középkor óta. Olyannyira, hogy még a másolatuknak is csodatévő erőt tulajdonítottak, kiváltképp, ha azt hozzáérintették az eredetihez. A stájerországi Mariazell Közép-Európa egyik legnépszerűbb búcsújáróhelye. A csodatévő „celli Mária” egyik másolatát az eredetihez érintették, majd Óbudára hozták. Így lett a hely neve Kiscell, mely az 1700-as években szintén népszerű búcsújáróhellyé vált.

Fortepan Magyar zarándokcsoport a mariazelli bazilika előtti lépcsőnél 1935 körül.
Kókány Jenő / Fortepan Középen a csodatevő Szűz Mária-kegykép a máriapócsi Szent Mihály-kegytemplomban 1940 körül.
Hámori Gyula / Fortepan Az oltáron a máriapócsi kegykép másolata a budapesti Fő utcában álló Szent Flórián-templomban 1954-ben.

A búcsújáróhelyek nagy erővel bíró szentképei olykor egészen kis méretben is működtek. Moldova György Bűn az élet című, a rendőrség munkáját bemutató, 1988-as riportkönyvében arról számolt be, hogy „sok nyomozó a tárcájában tartja a csatkai Szűz Mária fotóját, egy-egy vitás esetben előszedi a képet, és arra esketi meg a gyanúsítottat”.

Chuckyeager tumblr / Fortepan Mária napi búcsú a csatkai Szentkúti-kápolnánál 1962-ben.
Chuckyeager tumblr / Fortepan Mária napi búcsú a csatkai Szentkúti-kápolnánál 1962-ben.

Szentkút nevű búcsújáróhely azonban nem csak Csobánkán és Csatkán van, de Mátraverebélytől Sopronkertesig szerte az ország egykori területén. Máshol nem a csoda tárgyát, hanem a benne tisztelt szent nevét viseli a hely, sőt a közeli település is. A legnépszerűbb zarándoklati célpontok Szűz Máriához köthetők, így kapta nevét Máriaradna, Máriapócs, Máriagyűd vagy épp Máriabesnyő, melyek mind búcsújáróhelyek.

Galéria
Gyöngyi / Fortepan
A szent kút Mátraverebély-Szentkúton 1937-ben.

Búcsúszentlászló nevében pedig aztán nem csak a szent neve, de a búcsú is benne van. A zalai falut ma leginkább az odavalósi Bödőcs Tibor elbeszéléseiből ismeri az ország. Ő magát a búcsújárást is bemutatta egyik standupjában, ahogy a zarándoklatra érkező nénik „Szent Imre herceg” énekére „a ringlisesek ráúsztatják a Coco Jumbót”.

Hunyady József / Fortepan Városmajor, 1964.
Erdei Katalin / Fortepan Körhinta a salgótarjáni vasútállomás közelében 1973-ban.
Karabélyos Péter / Fortepan 1976.
Inkey Tibor / Fortepan 1977.

Merthogy a búcsú napján – a tisztelt szent ünnepén – rengetegen érkeztek a nevezetes helyekre. A búcsújáró lepke például onnan kapta a nevét, mert hernyói épp úgy hosszú sorokban vonulnak, mint a zarándokok. Természetesen a közlekedés huszadik századi robbanása előtt nem mentek annyian egy-egy búcsújáróhelyre, mint manapság (Csíksomlyóra mostanában minden évben több százezren érkeznek).

tm / Fortepan A csíksomlyói kálvária 1988-ban.
tm / Fortepan Csíksomlyó, 1989.

De egy világtól elzárt kis falu életében óriási jelentősége volt egy-egy ilyen eseménynek, amikor a lakosság többszöröse jelent meg hirtelen a település határában. Ahol pedig sok ember gyűlik össze, ott megjelenik a kiszolgálás is: vendéglátás, szórakoztatás. Pont úgy, mint a vásárokon. Az ilyen ünnepek egyszerre voltak üzleti találkozók, családi programok, rokonlátogatások apropói, de hangulatukat tekintve a mai fesztiválok előfutárai is.

Lissák Tivadar / Fortepan 1946.
Balla Demeter felvétele / Hegyi Zsolt / Fortepan A rákosszentmihályi búcsú 1960-ban.

Egy ilyen fontos eseményen természetesen a fényképezőgép is gyakrabban került elő, így a Fortepanon is komoly anyag található búcsúkban készült fotókból. E gazdag merítésből kiemelkedik Székely Balázs anyaga, aki 1970-ben örökített meg egy búcsút Bajót közelében. Itt van ugyanis Péliföldszentkereszt úgy négy kilométernyire a falutól.

Székely Balázs / Fortepan Búcsú a Szalézi-rendháznál Péliföldszentkereszten, Bajót közelében 1970-ben.
Székely Balázs / Fortepan Búcsú a Szalézi-rendháznál Péliföldszentkereszten, Bajót közelében 1970-ben.

Az itt álló templom igazi kincse egy faszálka, melyről úgy tartják, Krisztus keresztjének egy darabja. Ennek az ereklyének köszönheti a hely a nevét, és ehhez kötődik két búcsúja is: május 3-án és szeptember 14-én. A lakott területtől távol eső helyen mindig is rendház állt: a középkorban a templomosok, később remeték, nazarénusok, pálosok, majd végül a szaléziak gondozták a kegyhelyet. Hogy a vallási események mennyire régóta összekapcsolódtak a világiakkal, jól mutatja: már az 1700-as években „kocsmaházat” építettek az idesereglő búcsús népeknek.

Galéria
Székely Balázs / Fortepan
Ünnepi szentmise a péliföldszentkereszti búcsú alkalmával 1970-ben.

Amikor a fotók készültek, éppen elég nehéz időket élt meg Szentkereszt. Az 1950-ben feloszlatott szaléziak rendházában vájárképző iskola és fogház működött, az elítélteket pedig a közeli bányában dolgoztatták.

Ám a környékbeliek több évszázados szokását ez sem törte meg. A felvételeken nem csak az látszik, hogy az 1970-es években még fontos esemény volt a búcsú, de az is, hogy szinte valamennyi korosztályt megmozgatta.

Mindenki ott volt. Mint a búcsúban.

Írta: Zubreczki Dávid | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A cikk elkészítéséhez Balassa Iván és Ortutay Gyula Magyar néprajz (Corvina Kiadó, 1980) című könyvét, a Magyar Katolikus Lexikont (Szent István Társulat, 1980–2013), az Ortutay Gyula szerkesztette Magyar Néprajzi Lexikont (Akadémiai Kiadó, 1977) és a szalézi rend honlapját használtuk fel.

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/bucsuk

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik