Augusztushoz képest jelentősen nőtt az utasforgalom szeptemberben és októberben a fővárosi tömegközlekedési eszközökön – közölte a 24.hu megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ. Ez várható is volt a nyári időszak és az iskolakezdés utáni periódus összevetésében, ám a cég szerint az év eddigi teljes szakaszát felülmúlja az őszi érdeklődés.
A BKK rendszere szerint természetes személy általi vásárlásnak számít, ha
- a vásárló nem kér számlát,
- a saját nevére, magánszemélyként kér számlát,
- egyéni vállalkozóként kér számlát.
Az említett számokba beletartoznak nemcsak a diákok, hanem a nyugdíjasok is.
A BKK szerint a növekedésben több tényező is szerepet játszott:
- az iskolakezdés,
- a 14 év alattiak részére a közösségi közlekedés igénybevételének ingyenessé tétele,
- továbbá az utóbbi időszakban megnövekedett gépjárműforgalom csökkentését célzó, közösségi közlekedésre terelő kampányok,
- és természetesen az is, hogy fokozatosan tértek vissza az utasok a közösségi közlekedés használatához.
A pandémia ugyanakkor kétéves távlatban tartósan rányomta a bélyegét a tömegközlekedési eszközök forgalmára:
az adatok azt mutatják, hogy a koronavírus-járvány előtti időszakhoz, 2019-hez képest jelenleg közel hetven százaléknyi utas vásárol teljes árú bérletet,
vagyis tízből három bérletes kiesett a tömegközlekedést választók közül.
Megjegyezték ugyanakkor, hogy ezt az arányt igyekeznek javítani különböző kampányokkal. Példaként említették, hogy a „Több mint bérlet” kampányuk keretében novemberben például a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.-vel történő együttműködés keretében a Budapest-bérlettel utazók 20 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak fürdőbelépőt, és természetesen bíznak benne, hogy emiatt több bérletet tudnak majd értékesíteni.
Lapunk rákérdezett arra is, miként fogadták azt az intézkedést a fővárosiak, hogy a 14 év alattiak részére ingyenessé tették a közösségi közlekedést.
A BKK válaszában azt írta, egy szeptemberi online kérdőíves kutatásban a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a háztartásában élő gyerekek a kedvezmény hatására új ügyfélként használják majd a közösségi közlekedést. Az említett kutatás válaszadóinak 43 százaléka nem zárta ki, hogy a 14 év alattiak ingyenes utazása miatt akár saját magának is vegyen bérletet, másrészt a válaszadók 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az intézkedés hatására teljesen felhagyna az autózással, és közösségi közlekedésre váltana.
Ez az eredmény mindenképpen iránymutatással szolgál a díjmentesség utasszámra gyakorolt pozitív hatását illetően
– fogalmaztak.
A Főpolgármesteri Hivatal még szeptember elején közölte, a lépés egyúttal egy családtámogató intézkedés is, hiszen jelentős összeg marad a szülők zsebében, miközben a fővárost sem éri anyagi veszteség. Akkor úgy számoltak, ha az akcióban érintett 121 ezer diákból minden tizedik esetében el tudják érni, hogy a szülő közösségi közlekedésre váltson, akkor az intézkedés nullszaldós lesz, tehát nem okoz többletkiadást a költségvetésnek. Ehhez az szükséges, hogy megközelítőleg havonta 10 ezer bérlettel többet értékesítsenek a felnőtt utazók részére a 2021-es átlaghoz képest, tették hozzá.
Megkérdeztük, ezt a célt rövid távon sikerült-e teljesíteni, a cég válasza az, hogy igen.
Az elmúlt hónapok adataiból látható, hogy növekszik a teljes árú bérletek eladása, így szeptemberben és októberben is több mint 10 ezer darabbal haladta meg az eladás a korábbi hónapokét
– írta a BKK.
Ezzel együtt hosszabb távon láthatók majd tiszta adatok, amelyeket nem torzít a nyári időszak-őszi periódus különbsége, továbbá a Covid időszakos hatásainak következményei.