Belföld

Példaértékű összefogást hozott a távoktatás a magyar iskolákba

Pedagógusok ezrei tudták meg péntek este, hogy hétfőtől elbúcsúzhatnak az eddig megszokott módszereiktől, majd teljesen újszerű megoldások után kell nézniük. A hír kétségbeesés és tehetetlenség helyett cselekvést és együttműködést hozott: egyetemisták, szervezetek és magánszemélyek egymás után ajánlották fel segítségüket azért, hogy a diákok a rendkívüli helyzetben is hozzájuthassanak a tantervek által előírt ismeretanyaghoz.
Korábban a témában:

Március 13. sokáig emlékezetes nap marad a hazai közoktatásban. Zárjanak be az iskolák – követelte megannyi szakértő, szervezet, politikus, szülő és pedagógus, azonban sokáig úgy tűnt, süket fülekre találnak. Délután aztán a hétpárti egyeztetés után kiderült, az ellenzéki pártok mellett a Fidesz is az oktatási intézmények bezárása mellett foglalt állást. Orbán Viktor pedig péntek este negyed tízkor bejelentette: a diákok előtt bezárnak az iskolák kapui, hétfőtől digitális tanítási rend érvényes.

Az ország összes pedagógusa azzal szembesült, két nap van arra, hogy az eddig használt tanterveket, munkafüzeteket és számonkérési formákat felváltva új képzési tervet állítsanak fel. Kitört a pánik, gondolhatnánk, de ennél valami jóval felemelőbb következett:

példaértékű összefogás jött létre a magyar iskolákért.

A miniszterelnöki beszéde után sorra érkeztek a felajánlások digitális oktatással foglalkozó cégektől, egymás után alakultak csoportok a közösségi médiában, amelyeket a segítségnyújtás igénye hívott életre azért, hogy minél több tanítási óra rendben valósulhasson meg ebben a rendkívüli helyzetben.

Amikor kiderült, hogy bezárják az iskolákat, az eredeti tervünk a barátaimmal az volt, hogy átállunk az online tudománynépszerűsítésre. Aztán rájöttünk, hogy más tudományterületek felé is lehetne nyitni, valamint láttuk, hogy más egyetemista is szívesen segítene hasonló célok megvalósításában

– meséli Molnár Janka, az Egyetemisták az online közoktatásért csoport egyik alapítója.

A csoportot próbaként hozták létre, látni szerették volna, hányan akarnak és tudnak hasonló módon segíteni. Az eredményre legmerészebb álmaikban sem számítottak, rengeteg lelkes egyetemista jelentkezett, a csoport pedig már háromezer tagot számlál.

Abban bíztam, hogy találunk még 10-20 lelkes embert, akikkel a sok célunk meg tud valósulni. Annyian csatlakoztak, hogy az ötletek száma szinte végtelen, és nagyon jó megtapasztalni, hogy nemcsak ötletelésről van szó, hanem ténylegesen is segítenek a megvalósításban.

A csoport célja, hogy a rendelkezésre álló információkat egységesítsék, átláthatóvá tegyék, hiszen a tanárok is azt vetik fel, a lehetőségek száma szinte végtelen, de nehéz nyomon követni őket, megtalálni a megfelelő platformot. A csoport célja rendszert vinni a lehetőségekbe, valamint azokhoz a tantárgyakhoz, amelyekhez kevés online hozzáférhető anyag létezik, szeretnének tartalmat is gyártani, segítve a tanárok munkáját.

Janka úgy véli, hogy az egyik legnagyobb nehézséget jelenleg az információáramlás okozhatja, hiszen a gördülékeny kommunikáció kialakítása a szülők, diákok és tanár kollégák között nagy feladat a pedagógusoknak.

Reméltük, hogy sokan szeretnék majd megoldani a nehézségeket, de szerintem senki nem gondolta volna, hogy ekkora hihetetlen erő és lelkesedés lakozik az emberekben

– fogalmazott a csoport egyik alapítója. Bíznak benne, hogy a hamarosan elkészülő honlapjuk hatalmas segítséget nyújt majd, hiszen szeretnék egyszerűbbé tenni a tananyagok átlátását.

A hétvégén közel sem csak ebben a csoportban zajlott a folyamatos munka, a tanárszakos egyetemi hallgatók sem csüggedtek: így jött létre a TanTáv – Tanárszakosok a távoktatásért csoport. Az egyik ötletgazda, Péter Petra elmondta, pár perc alatt állt össze a koncepció, majd megalakult a csoport.

A célunk az, hogy azokat a gyakorló tanárokat, akik ebben a nehéz időszakban arra kényszerültek, hogy egyik napról a másikra a számukra ismeretlen online térben működjenek támogassuk a tanárszakosok tapasztalataival és tudásával

– fogalmazott Mohay Domonkos, a csoport másik alapítója.

Bíztak benne, hogy lesznek lelkes és tettre kész tanárjelöltek, de nem számítottak ilyen rohamos emelkedésre a jelentkezők számában. „Ismét rájöttem, hogy milyen csodálatos és elkötelezett hallgatói közösség részesei vagyunk”, jegyezte meg Petra. Néhány száz tagot képzeltek el előzetesen, most közel háromezren vannak az ország minden pontjáról: a tanárok pedig bíznak bennük, számítanak a segítségükre és mernek is segítséget kérni.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A tanárszakos hallgatók azon dolgoznak, hogy a kérésekre minél célzottabb, személyes segítséget adhassanak, a kihívást pedig a kéréseknek megfelelő segítő megtalálása jelenti.

Olvastam valahol olyan szülői kérdést, hogy akkor a számonkérés úgy lesz, hogy otthon kinyomtatjuk a dolgozatot és visszaküldik a tanárnak? Ez jól illusztrálja, hogy az igazi kihívás az az, hogy más szemléletben tekintsünk a tanulásra, és a tanár, diák és a szülő szerepére a tanulási folyamatban

– jegyezték meg a csoport alapítói.

Tudnunk kell autonómiát adni a diákoknak a feladatválasztásban, hangsúlyozta Domonkos, aki úgy látja, a tudást a tanulók maguk építik fel tevékenységük során, a tanár és a szülő pedig támogatni tudja ezt a folyamatot, de elvégezni nem tudják a gyerekek helyett a munkát.

A digitalizáció sem mindenható, hiszen van olyan terület, ahol nem tudja pótolni a személyes találkozást és jelenlétet. Ez is egy egyike a jelenleg megoldandó kihívásoknak.

Az eszköz hatékonysága leginkább a céltól függ: mi a célom és hogyan tudja az eszköz azt megtámogatni? Igyekszünk mi is kategóriákban és célokban, tanulási eredményekben gondolkodni

– szögezte le Petra. Értékeléshez sokszor a Redmentát vagy Google kérdőívet javasolják, online tanteremként a Google Classroom vagy a Microsoft Teams népszerű.

Rengeteg felület van, ami jelenleg is elárasztja a Facebook-csoportokat. A csoport legfontosabb feladata jelenleg, hogy minél több tanár mellett legyen egy-egy tanárszakos, aki segít a konkrét feladatok elvégzésében. Készítettek egy mindenki által szerkeszthető adatbázist, ami alapján a moderátorok összekötik a hallgatókat a pedagógusokkal. A tervek között szerepel még a digitális tananyagok összegyűjtése és ezek rendszerezése is.

Az már önmagában eredmény, hogy látszik egy hatalmas erő mind a pedagógusokban, mind a tanárszakosokban. Ez a jövőre nézve is biztató, mert látszik annak a lehetősége, hogy ez a segítségnyújtási forma ne csak a jelenlegi helyzet kezelésére vonatkozzon, hanem kitartson, és hozzájáruljon egy kicsivel korszerűbb oktatáshoz

– fogalmazott Domonkos.

Mivel az érettségik a jelenlegi tervek szerint a megszokott rendben zajlanak majd, az f21.hu oldalán elindult egy mozgalom, aminek keretében az ország minden részéről pedagógushallgatókat toborznak, hogy a vizsgákra készülő diákoknak tudjanak segíteni a felkészülésben.

Annyira nem számítottunk ilyen sok jelentkezőkre, hogy eredetileg nekem kellett megüzenni, ha valaki jelentkezni akar, ez annyira beindult, hogy muszáj volt űrlapot létrehozni, hiszen hála az égnek, ki sem látok még most sem a privát üzenetekből

– mondta Vincze Bence, a kezdeményezés megálmodója.

Eddig zömében idegennyelvi pedagógushallgatók jelentkeztek hozzájuk, de a kémiától a fizikán át egészen a biológiáig és az elméleti testnevelés-oktatásig, a legtöbb tárgyban képviseltetik magukat a hallgatók.

Féltem, hányan merik majd bevállalni a videochaten keresztüli felkészítést, de most már kirajzolódni látszik, hogy a jó ügy érdekében bárki képes kilépni a komfortzónájából, ha csak ezen múlik. A jelentkezők 95 százaléka videochaten is vállal segítséget, így az ország minden tájáról meg lehet őket keresni

– mesélte.

A cél, hogy az érettségiig az ország legtöbb középiskolájában értesüljenek a kezdeményezésről, és a vizsgákra készülő diákok néhány kattintás alatt segítséghez juthassanak.

A tanároknak és a diákoknak is a legnagyobb kihívás a technika megfelelő használata, jegyezte meg Bence. Annak ellenére, hogy rengeteg felületen közölték az ehhez megfelelő platformokat, azokat meg is kell tanulni használni, így hetek, hónapok kérdése lehet, mire ez kialakul.

Egy biztos, most jó ideig az iskolák legfontosabb személye nem az igazgató lesz, hanem az intézmény informatikusa

– mondta. Az f21.hu főszerkesztője szerint az oktatás teljes mértékben más lesz, hiszen sokkal többet kell tennie a diákoknak, mint eddig, és a tanári instrukciók lesznek középpontban.

A péntek este óta eltelt rövid időszak azt mutatja, hogy mindenkiből kihozta a jó szándékot a nehéz helyzet. A visszajelzések csodálatosak, jegyezte meg Vincze Bence: rengeteg, nagy rutinnal rendelkező tanár osztotta meg a projektet és gratulált a hallgatóknak. A segíteni vágyó hallgatók pedig még mindig töretlenül jelentkeznek egymás után.

A segítségnyújtás szándéka az elmúlt napokban nem csak az egyetemisták körében vált meghatározóvá, hanem számos cég és szervezet is jelezte, hogy felajánlásával szeretné segíteni a nehéz helyzetbe került pedagógusokat és diákokat egyaránt.

A BOOKR Suli a magyartanároknak dolgozott ki egy könnyen implementálható megoldást a rendkívüli időszak átvészelésére. Az alkalmazás könyvtárában 105 interaktív ajánlott és kötelező olvasmány található, amely 70 százalékban lefedi a NAT ajánlásait, valamint a könyvek könyv végén 4-6 szövegértés- és különböző kompetencia fejlesztő feladat található, így a könyv feldolgozása, értelmezése játékos formában, az applikáción belül megoldható.

Az ingyenes hozzáférés hírére óriási roham indult a módszertani programért, Horváth Dorka, a BOOKR Kids alapítója elmondta:

másodpercenként érkeznek a kódigénylések és kérdések, így már több mint ezer pedagógus kért tőlük hozzáférési lehetőséget.

A tanárok most úgy érzik, hogy rájuk zúdult rengeteg különböző megoldás, és szakmai fogódzkodókat keresnek a digitális tanrend kialakításához. Nemzetközi ajánlás, hogy olyan terméket érdemes választani, amely mögött van rendes kutatás, rendelkezik beválásvizsgálattal – mesélte.

A BOOKR Suli legfontosabb eredményként kiemelhető, hogy az olvasás és szövegértés különböző részterületein átlagosan 15-20 százalékkal eredményesebben teljesítettek az interaktív könyveinkkel dolgozó tanulók, mint a kontrollcsoportban mért papír alapú könyvvel dolgozók.

Horváth Dorka úgy látja, most kötelező nyitottnak lenni az újra, és ki tudja, lehet, hogy a végén még a régóta vágyott digitális átállás is megvalósul a magyar oktatásban néhány hét alatt ebben a kényszerhelyzetben.

Számunkra a legnagyobb feladat, hogy fejben visszalépjünk és a wifi bekapcsolása legyen az első lépés a programunk használati útmutatójában. Mindehhez videós segédletet adunk. Túl vagyunk már nagyon sok pedagógus továbbképzésen, így tudjuk, hogy ami nekünk evidencia, nekik nem az. Ezt tiszteletben kell tartani és a legnagyobb alázattal segíteni.

A BOOKR Sulinál így két fiatal pedagógus jelenleg a nap 24 órájában a telefon és a gép előtt ül, és nincs olyan kérdés, amire ne válaszolnának.

A rendszert nagyon könnyű használni, sokszor hangzik el iskola látogatáskor, hogy a tanárok nem is gondolták volna, hogy ez ennyire egyszerű. A diákok a legjobban a könyvek végén található interaktív feladatokat kedvelik, mivel a így játékosan tudják feldolgozni az olvasmányt.

Az előző félévben volt olyan gyerek, aki fél év alatt mind a száz könyvet elolvasta a könyvtárunkban

– emelte ki Horváth Dorka.

A következő hetekben a tervek szerint mindenki számára elérhető illetve évfolyamonként olvasási programokat is készítenek a pedagógusoknak. Így a könyveket el tudják küldeni a tanári rendszeren keresztül a gyerek „ajánlott” könyvespolcára, utána pedig a gép elől figyelhetik, hogy ki, hogy boldogul a napi adaggal.

Kiegészítő feladatokkal is segítjük őket, például Petőfi Sándor az Alföld című verse kapcsán nézzenek utána az interneten, hogy mely állat és növényfajok jellemzik az Alföld élővilágát, vagy a Pál utcai fiúk elolvasása után hallgassák meg a színházi előadáshoz írt dalokat YouTube-on, és készítsék el a grund térképét szabadon választott technikával

– mondta.

A segítő szándék közben már nem csak szervezeti, csoportos, de egyéni szinten is kibontakozóban van.

Szeretném felajánlani két rászoruló tanulónak segítségem magyar nyelvből és történelemből, természetesen ingyen. Olyan diákokra gondoltam, akikek a szüleik nem tudnak segíteni, akik szeretnének tanulni, de félnek, hogy lemaradnak. Két tanuló, magyar és töri, 1-1 óra, online, bármilyen szinten

– írta Fábián Ildikó budapesti pedagógus Facebook-oldalán.

Mint mondta: azért döntött a poszt közzététele mellett, mert a jelenlegi helyzet összefogásért kiált. „Most nem az a lényeg, milyen az új NAT, vagy hogy mennyi pénzt kapunk, hanem az, hogy milyen emberek vagyunk” – közölte a tanárnő.

A felhívásra egyelőre még nincs jelentkező, ám ez minden bizonnyal annak tudható be, hogy egyelőre a szülők is tapogatóznak, mivel is jár majd az új tanrend a gyakorlatban. A pedagógus biztos abban, hogy rengeteg gyereket rosszul érint a kialakult helyzet, vagy a kellő technikai felszereltség vagy a kellő támogatás hiánya miatt.

Egy elsős kisgyereket igen nehéz olvasásra tanítani online. Egy átlagos családban is nehezen veszik majd az akadályokat, egyszerre kell online lennie az összes testvérnek, egy időben, sokszor egy gépről. Minden segítségre szükség lesz. Azonban azt látom, hogy a tanárok azonnal összezártak, egymást segítik, egymást támogatják

– mondta a pedagógus.

A legnagyobb kihívás szerinte az lesz, hogy a gyerekeknek idő előtt kell felnőni a feladathoz, új tanulási technikákat kell alkalmazni, illetve észben tartani, hogy az otthoni tanulás nagyobb önállóságot, kreativitást és fegyelmet kíván a gyerekektől, mint az eddig megszokott iskolai rutin.

Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.