A VMG Facebook-oldalán közzétett állásfoglalás szerint az ország egyik legjobb középiskolájának tanárai sérelmezik, hogy az új Nemzeti alaptanterv előkészítésébe, véleményezésébe érdemben nem vontak be gyakorló tanárokat, akiknek valódi rálátásuk van rá, miként hangolhatók össze tartalmi és módszertani előírások.
Úgy vélik, az óraszámok átgondolatlan csökkentése ellehetetlenít tantárgyakat (pl. természettudományok), meghiúsítja a kijelölt tartalmak minőségi tanítását. Kevesebb órában ugyanis ugyanannyit vagy többet kell megtanítani, mint eddig (pl. magyar nyelv és irodalom).
Az új Nat bevezetését ellenzik,
- mert alapvetően bizalmatlanságot tükröz a pedagógusokkal szemben, rájuk nézve erősen korlátozó;
- mert barátságtalan a tanulókkal szemben is, hiszen az indokolatlan túlszabályozottság nem teszi lehetővé, hogy a tanár az adott tanulói csoport képességeihez, érdeklődéséhez igazítsa a tananyagot;
- mert feszességével a tantárgyak többségénél nem ad teret a kísérletezésnek, közös felfedezésnek, kritikus gondolkodás révén történő feldolgozásnak, így nem segíti azon képességek fejlesztését, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a fiatalok felkészüljenek a 21. század kihívásaira.
Állásfoglalásuk szerint az alaptanterv
a kortárs irodalom szinte teljes mellőzésével és azzal, hogy ellehetetleníti tanárok és diákok szabad, személyre szabott olvasmányválasztását, nem alkalmas arra, hogy a mai fiatalokat megszólítsa, velük az olvasást megszerettesse, hogy mai problémákról gondolkodjanak, azokra reflektáljanak.
A kulcskompetenciák között nem szerepelteti a természettudományost, amely hiányában a tanulók nem tudnak versenyképes tudásra szert tenni. A természettudományok oktatására használható órakeret szűkítése a tanulóknak nehezíti a környezetükben lejátszódó helyi, globális folyamatok megértését, az eligazodást a valódi, illetve az áltudományos ismeretterjesztő tartalmak között.
A Városmajori Gimnázium tanárai azt kérik, hogy a felelős szakpolitikusok és döntéshozók mérlegeljék indokaikat és hozzanak bölcs döntést tanítványaik jövője érdekében!
2016-ban a VS.hu írta meg, hogy a Városmajori Gimnázium – ahova a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel is járt – diákjai a tanáraik mellé álltak, nyílt levelet írtak a közoktatás problémáiról. Már akkor szóvá tették a tananyag mennyiségét és minőségét, és úgy vélték, logikusabb tantervre, kiszámíthatóbb érettségi követelményekre, többféle tankönyvre lenne szükség. A Nat ellen hasonló módon, idén a Berzsenyi Dániel Gimnázium diákjai tiltakoztak. Orbán Ráhel egykori tanárainak véleménye azért lehet különlegesen fontos, mert a családbarát kormányfő, apaként egykor rájuk bízta lánya oktatását. Elégedett lehetett, mert másik lánya, Róza is a Városmajori Gimnáziumban végzett.
Kiemelt kép: Kummer János / 24.hu