A rendszerváltás 30. évfordulója kapcsán rendre előkerül, hogy az Orbán-kormány emlékezetpolitikája szelektív – írja az Euronews, amely ezért a Terror Háza 30 éve szabadon című kiállításáról kérdezte Ungváry Krisztiánt. A történész szerint a hitelességet ássák alá a plakátok pontatlanságai, így a kiállítás meglehetősen primitív módon próbál megfelelni a mának.
Sorolja, mire gondol: a Rákosi-korszakról szóló táblán a Kádár-kor képei vannak, a Csodák Évének nevezett ’89-et az 1988-as tüntetések fotóival ábrázolják, kronológiailag nem stimmel a bemutatás, ami kicsi tévedésnek tűnik, de meghamisítja a történet lényegét. Ungváry arra is felhívta a figyelmet, hogy a nagymarosi vízlépcső és a romániai falurombolás elleni tüntetések fekete-fehér képein a transzparenseket narancssárgára színezték, ami
nyilvánvalóan politikai üzenetet hordoz, és ezt nem szép dolog belekeverni egy olyan dologba, amihez nincs köze.
Ungváry furcsállja, hogy
vagy a Nyugaton a vasfüggöny lebontásával azonosított későbbi szocialista miniszterelnöknek.Egyértelmű aktuálpolitikai indokok mentén kiradírozzák azokat, akik számukra jelenleg nem kívánatos politikai szereplők, annak ellenére, hogy történelmi szerepük miatt meg kéne jelenniük egy ilyen kiállításon.
A történész a kommunizmus szabadsághiányos időszakáról szóló táblát elég sajátos kikacsintásnak tartja a mára. Azt írják, hogy a „beruházásokat politikai szempontok szabták meg”, „üldözték a másként gondolkodást”, miközben az ő munkahelyét is ezért zárták be.
A történész ezzel utalt arra, hogy az 56-os Intézetet a kormány emlékezetpolitikáját támogató Veritas Intézetbe olvasztották be.
Kiemelt kép: MTI/Mónus Márton