Jaj, ne, már megint?!
– szisszent fel ha nem is egész Magyarország, de valószínűleg Budapest lakosságának nagy része, amikor a Budapesti Közlekedési Központ arról tájékoztatott, nyáron megint felújítások lesznek a körúti villamosok vonalán. Emiatt az érintett szakaszokon pótlóbuszok közlekednek, ami valóban nem annyira kellemes a nyári hőségben, ezért a BKK azzal enyhíti az utasok hőérzetét (és dühét), hogy alacsonypadlós és légkondicionált buszokat üzemeltet a pótlás alatt.
Arra gondoltunk, a legszemléletesebben egy térképen lehet megmutatni, hogy melyik évben hol történt felújítás, így a BKV segítségét kértük, küldjék el, hogy 2009-től kezdve melyik évben hol nyúltak hozzá a sínekhez és kellett emiatt pótolni a forgalmat. Az elmúlt tíz évből háromban nem volt felújítás: 2011-ben, 2014-ben és 2016-ban nem volt hosszabb ideig tartó munkálat a Nagykörúton.
Ami az alábbi (zoomolható) térképen látszik, hogy bőven akad olyan szakasz, ahol az elmúlt tíz évben csak egyszer vagy egyszer sem végeztek karbantartási munkát. Ezek:
- a Széll Kálmán tér északi behajtóját leszámítva a Nyugati pályaudvar és a Széll Kálmán tér közötti szakasz;
- az Aradi utca és a Podmaniczky út között;
- az Oktogon és a Dohány utca között;
- a József utca és a Mester utca között;
- a Petőfi hídon, illetve
- a két villamos elágazásán túl eső végső szakaszok az elágazástól a Budafoki útig terjedő szakaszt leszámítva.
Leginkább a Blaha Lujza és a Rákóczi teret érintő utasok érezhetik úgy, hogy egy véget nem érő felújítás az életük, ugyanis az elmúlt tíz évből hatban végzett a környéken valamilyen munkát a BKK. Rossz hír számukra: év végére teljesen megújul a Blaha Lujza tér, így biztosan számítani kell majd korlátozásokra a környéken.
És hogy tényleg ott túrnának újra, ahol nemrég már megtették?
A 2019-es felújítás Margit körúti szakaszához legutoljára 2015-ben, azaz négy éve nyúltak, de még így is vannak olyan szakaszok, amikhez tíz éve nem. Ráadásul 2016 elején indult el a budai fonódó villamoshálózat, és mivel a Savoya Park és a Bécsi út/Vörösvári út között közlekedő 17-es villamos is csatlakozott a körúti forgalomhoz, így a korábbinál jóval nagyobb terhelés érte a pályákat.
A felújítás Corvin-negyedtől délre eső szakaszához 2010-ben és 2013-ban nyúltak, a 4-es villamos utolsó két megállójához viszont az elmúlt tíz évben egyszer sem. Így tehát lehet, hogy az él az emberek fejében, hogy mindig ugyanazokat a szakaszokat újítják fel, ez nincs így, ráadásul Budapest (és talán Európa) legforgalmasabb villamosvonaláról beszélünk.
Kis magyarázat a térképhez: a bal felső sarokban található ikonnal behozhatóak a felújított szakaszokhoz tartozó évek, ahol ki-be lehet kapcsolgatni őket és megnézni, hogy adott évben éppen melyik részt újították fel.
Kiemelt kép: Getty Images/Bloomberg