„Ez gyakorlatilag a halálsor” – ilyen az élet a repülőtér mellett

Elviselhetetlen zaj, kerozinnal szennyezett levegő, tetőkről potyogó cserepek. Rákoshegy lakói szerint az ő jogaikat és egészségüket egyszerűen semmibe veszik.

Elviselhetetlen életről panaszkodnak a XVII. kerületi Rákoshegy lakói. A mintegy tízezer lakosú városrész a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szomszédságában fekszik, a felette zajló, az utóbbi 15 évben óriásira duzzadt forgalom pedig nem csak az itt élők mindennapi nyugalmát zavarja: a gépek károsanyag-kibocsátása és az állandó, mennydörgésszerű zaj rombolja az egészségüket, és van a környéken körülbelül hét olyan utca, ahol pályazárak idején gyakorlatilag életveszélyben vannak – állítják a lakók. A pályazár azt jelenti, hogy valamilyen okból lezárják a repülőtér egyes kifutópályáját, ilyenkor a kettes pályáról szállnak fel és le a gépek, éppen a rákoshegyiek feje felett.

Ebben az időszakban teljesen általános, hogy a gépek által keltett légörvény 30-40 cserepet lesodor a házak tetejéről. Tényleg csak a szerencsének köszönhető, hogy még senkit nem csaptak agyon

– mondja Frik Zoltán, a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület elnöke. A pályazár koránt sem kivételes alkalom, általában egy-két hetente végeznek valamilyen kisebb karbantartást az egyesen, de tavaly például három és fél hónapon keresztül folyamatosan a kettes pályát használták a repülők, mondja Frik, aki csak ebből az időszakból 28 cseréphullásos tetőkárról tud, de nyilván nem jelentették az összes esetet az egyesületnek. A környékbelieket emellett az a kockázati tényező is nyugtalanítja, hogy a repülőgép-balesetek túlnyomó többsége közvetlenül a fel- és leszállás után történik, ez pedig a budapesti reptér esetében igencsak sűrűn lakott területet jelent.

Hogy a helyzettel az önkormányzati választáshoz közeledve Tarlós István főpolgármester is foglalkozni kezdett, és az illetékes minisztériummal már meg is állapodtak a zajterhelés csökkentéséről, az alighanem nem független attól, hogy

a probléma tavaly augusztus óta számottevően kiterjedt, és Frik Zoltán szerint immár több százezer családot érint Budapesten és környékén.

Ekkor ugyanis az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség döntése nyomán biztonsági okokból megváltoztatták a gépek felszállási útvonalát, aminek következtében már nem csupán a XVII. és  XVIII. kerületekből, illetve Vecsés és Üllő környékéről, de Zuglóból, Kőbányáról, Angyalföldről, Óbudáról, Budatétényről, Kispestről és a XV. kerületből is ömlenek a panaszok a nehezen elviselhető zajról, az egyesülethez több ezer ilyen is eljut hetente.

Elköltöztethetik Ferihegyről a repülőteret, de attól csak máshol lesz zaj
Ha nem költöztetik el, és nem unják meg a turisták, akár akkorára is nőhetne, mint a londoni Heathrow. Ott tavaly 80 millió utas fordult meg.

Amikor az éjszakai repülési tilalom ígéretét szóba hoztuk, a rákoshegyiek csak még indulatosabbak lettek. Azt mondják, azon nincs mit üdvözölni, hogy 21 év után hajlandóak betartatni a jogszabályokat, a gyerekeknek ráadásul koránt sem elég, ha 0-5 óráig hagyják őket aludni, és félő, hogy az éjszakai tilalom miatt majd a 22 órától éjfélig tartó időszakba zsúfolják be az összes repülőt, amelyek így hárompercenként fogják felébreszteni a kicsiket – sorolták az aggályaikat.

„Már jelenleg is több százezer ember életkörülményeit rontja, hogy az ország repülőgép-forgalmának 90 százaléka a rossz helyre tervezett kifutópályák miatt a főváros fölé van irányítva, de ha ehhez hozzávesszük, hogy a Budapest Airport az utasforgalmat a jelenlegi 15 millióról 25 millióra próbálja feltornázni és a cargo-forgalmat is jelentősen növelni akarja, akkor első lépésként nem lehet másról beszélni, minthogy a januárban bejelentett, 225 milliárd forintos  fejlesztést azonnal befagyasszák. Erre semmilyen választ nem kaptunk, mint ahogy a több mint tíz éve tartó pereskedések során is mindig azt vesszük észre, hogy a hatóság és a repülőtér üzemeltetője egymást védik a bíróságon, de a lakosság egészségével és alapvető jogaival nem foglalkoznak” – jelentette ki Frik Zoltán, aki szerint nincs más megoldás, mint hogy egy másik, átgondoltabban és minél előbb megépített repülőtér átvállalja a légi forgalom nagy részét.

Legfrissebb videók
Kiemelt videók
German Chancellor Angela Merkel and Russian President Vladimir Putin arrive to give a statement on August 18, 2018 at Schloss Meseberg castle in Meseberg, northeastern Germany, where they meet to discuss conflicts in Syria and Ukraine as well as energy issues. (Photo by John MACDOUGALL / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.