Belföld

Mészáros Lőrinc a vejével együtt nyert el egy 23 milliárd forintos állami vasútépítést

A Balaton déli partja után az északin is a fénysebességgel gazdagodó felcsúti milliárdos, Mészáros Lőrinc újíthatja fel a vasutat. Legújabban a Szabadbattyán-Balatonfüred vonalszakasz munkálatait nyerte el 23,05 milliárd forintos ajánlattal, de nem egyedül, hanem a vejével, Homlok Zsolttal konzorciumban. Ez derül ki az ajánlatok elbírálása után készült összegzésből. Mészáros cége, az R-Kord Kft. mellett a Vasútvillamosító Kft. a tagja a nyertes konzorciumnak. Az R-Kord Mészáros egyik központi cége, eddig is hasított, tavaly megduplázta az árbevételét. A Vasútvill a klán újabb szerzeményei közé tartozik, Homlok Zsolt egy prágai cégen, Rafinanz Promotion s.r.o. nevű társaságon keresztül cserkészte be.

Mészáros veje Prágán keresztül szállt be a klán vasúti cégszerzésébe
Egy cseh társaságban szerzett 75 százalékos részt Homlok Zsolt. Ezzel is a Mészáros-birodalom gyarapodott.

Az már eddig is világos volt, hogy Homlok Zsolt nem véletlenül veselkedett neki a vasúti biznisznek, de az csak most látható, hogy apósához hasonló tempóban húzza be a megrendeléseket. A Vasútvillben tavaly júliusban jelent meg közvetett tulajdonosként, és nemsokára jött a hír, hogy egy másik érdekeltsége, a 2016 novemberében alapított Homlok Zrt. megszerezte az első milliárdos megrendelését.

Tavaly év végén nyert egy 5,5 milliárdos munkát a MÁV Zrt.-től, a kisvárdai vasútállomás és környezete fejlesztésének második ütemét. Igaz, nem egyedül viszi a pénzt, hanem a Penta Industry Kft.-vel társulva hirdették győztesnek. Alvállalkozóként pedig bevonták az após cégét, az R-Kord Kft.-ét, és persze Vasútvillamosító Kft.-t is.

Nos, a Homlok Zrt.-nek is jut munka az észak-balatoni projektben, az egyik alvállalkozóként vették be. Közreműködik még az Uvaterv Zrt., a Strabag Vasútépítő Kft., a szegedi ZHB Erősáramú Kft., valamint a Vasútépítők Pályatervező, kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. (Utóbbi győri cég a német Wiebe leányvállalata, és azzal került néhány éve a hírekbe, hogy egyedüliként úszta meg az eddigi legnagyobb, 7 milliárd forintos büntetéssel zárult magyarországi vasúti kartellügyet. A cég ügyvezetője akkoriban Szijjártó István volt, a jelenlegi külügyminiszter, akkori kormányszóvivő Szijjártó Péter édesapja.)

Pályázott Homlok volt munkaadója is

Három ajánlat érkezett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által januárban kiírt felhívására a Szabadbattyán-Balatonfüred vonalszakasz munkálataira. Elég közel estek egymáshoz az ajánlatok: Homlok Zsolt egykori munkaadója, a Switelsky Vasúttechnika Kft. 23,115 milliárdért, a Dömper Kft.-Subterra-Raab Kft. 23,093 milliárdért ajánlkozott. Utóbbinál mindössze 43 millió forinttal olcsóbb a Mészáros-klán vállalási ára. A feladat villamos üzem kiépítése, állomások részleges akadálymentesítése, felsővezeték építési, vasútépítési és kiegészítő építési munkáinak tervezése és kivitelezése. Egyes szakaszokon vágány és kitérőcserére kerül sor, négy állomást átépítenek, magasperont alakítanak ki, valamint átépítik a közúti és gyalogos átjárókat. A kiírás szerint a beruházásnak 2020 júliusáig el kell készülnie.

Kiemelt kép: Máthé Zoltán / MTI 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik