Csángó Dániel tizenkét éve közlekedik kerekesszékkel. Egy görbe éjszaka után egy ismerőse kocsijának hátsó ülésén akarták hazavinni, az ittas sofőr azonban egy árokba vezette az autót. Az akkor 20 éves Dani olyan súlyosan megsérült, hogy lábai teljesen lebénultak, kezeivel pedig csak az utóbbi időben, egy komoly műtét után tud kisebb mozdulatokat kivitelezni.
Dani az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán fogyatékosságtudományt tanít a jövendőbeli szakembereknek. A tananyagot — miszerint nem a képességek elvesztése, hanem a környezet tesz fogyatékossá — minden nap megtapasztalja, amikor dolgozni indul.
Az idén év elején akkora hullámokat vert, hogy a közpénzmilliárdokból felújított 3-as metrót nem akarták tisztességesen akadálymentesíteni, hogy Tarlós Istvánnak visszavonulót kellett fújnia. A főváros először egyszerű szemfényvesztéssel akarta elnémítani a kritikus hangokat: felszíni akadálymentesítést emlegettek, ami alacsonypadlós buszokat jelent a gyakorlatban. A közvélemény felháborodása és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) munkájának hatására végül a főváros és a kormány ígéretet tett arra, hogy a 3-as metró 20 állomásából 18 akadálymentes lesz. A két mostoha megálló az Ecseri út és a Pöttyös utca, előbbi éppen az ELTE, egyébként az országban szinte egyedülálló módon akadálymentes gyógypedagógiai kara mellett található.
A MEOSZ továbbra is kitart amellett, hogy szükség van a 3-as metróvonal teljes akadálymentesítésére, a fennmaradó két megálló ügyében jelenleg is tárgyalnak a fővárossal.
Elég egy nehéz csomag vagy egy gipszelt láb
A liftes akadálymentesítés nem csak a mozgáskorlátozottak életét könnyíti meg, rengeteg idős, beteg, kisgyermekes, állapotos vagy valamilyen más okból nehezített pályán mozgó személy életét tehetné könnyebbé és méltóságteljesebbé az egyszeri beruházás.
Az akadálymentesítés nem egy kétkapcsolós jelenség, vannak olyan részmegoldások, amelyek bár egyeseknek jók lehetnek, a többségnek azonban használhatatlanok. Ilyen például a korlátlift, amihez segítség szükséges és a kisgyerekesek, idősek vagy például járókerettel közlekedők dolgát nem könnyíti meg, ezért nagyon oda kell figyelni arra, hogy mit is adnak el a közvéleménynek akadálymentesítés címszó alatt.
A MEOSZ megítélése szerint a 3-as metró legproblémásabb megállóinál, amelyeknél nem lehet hagyományos lifteket kiépíteni, jó megoldás lehet az úgynevezett ferdepályás lift. Ilyen eszközök még nincsenek használatban Magyarországon, de Nyugat-Európa számos országában már hosszú évek óta jól működnek.
Budapest 52 metróállomása közül jelenleg mindössze 15 akadálymentes: a 4-es metró teljes szakasza, a 2-es vonalon az Örs vezér tere, a Pillangó utca és a Puskás Ferenc Stadion állomás (az Örs vezér terén a peron kialakításával), a 3-as vonalon pedig az Árpád híd M és Kőbánya-Kispest M megállóhely. A trolibuszok mindegyik vonalán közlekedik alacsonypadlós jármű is, ezeket a menetrendben jelölik. Alacsonypadlós a 4-es és 6-os villamos, az 1-es, 3-as, a 17-es és a 19-es vonalán alacsonypadlós CAF villamosokat használhatnak az utasok. A fővárosi buszok 80 százaléka alacsonypadlós.