Mint a múlt héten megírtuk, a ceglédi rendőrkapitányságról elküldtek egy fiatal nőt, aki gyermekkorúak megrontása miatt akart feljelentést tenni. Hosszas huzavona után, e hét szerdán a gyámügyi hivatal tett bejelentést az ügyben. A nő panaszt tesz, a feltételezett elkövető a bizonyítékok ellenére szabadlábon van.
Szakemberek szerint a ceglédi rendőrök súlyos eljárási hibát, etikátlanságot és jogsértést követtek el, ugyanis
- fel kellett volna venniük a bejelentő adatait és jegyzőkönyvet kellett volna készíteniük,
- ki kellett volna vizsgálniuk a bizonyítékokat, és előzetes letartóztatásba helyezni az elkövetőt,
- gyermekkorúak veszélyeztetése miatt haladéktalanul értesíteniük kellett volna a gyámhatóságot.
Ehelyett tíz napig nem csináltak semmit, miközben a férfi szabadon garázdálkodhatott.
Intézkedés helyett mentegetőzés és hárítás
M. Szilvia azért akart panaszt tenni, mert tudomására jutott, hogy egy pilisi férfi labilis lelkiállapotban lévő kis-, illetve gyermekkorú lányokra vadászik. Többeket megfenyegetett, zsarolt, durva üzenetekkel zaklatott, és néhányukat öngyilkosságra akart rábírni. Feltehetően több gyerekkel, bizonyíthatóan két tizenhárom éves lánnyal szexuális kapcsolatot létesített, egyikükkel erőszakos módon. A lány elmondása szerint
Amikor M. Szilvia feljelentést akart tenni és bizonyítékul képernyőfotókat mellékelni, sem jegyzőkönyvet, sem az adatait nem vették fel a ceglédi kapitányságon. A panaszfelvevő tiszt a nő szerint cinikusan megjegyezte, hogy a cigány lányok 12 évesen már szülni szoktak, és annak a véleményének adott hangot, hogy az öngyilkosságra buzdítást nem kell komolyan venni.
A ceglédi rendőrség ügyeletese az első telefonhívásunkra tagadta, hogy mindez megtörtént; nem tudott semmiféle ilyen bejelentésről. Írásbeli megkeresésünkre az ORFK sajtóosztálya már elismerte, hogy M. Szilvia bent járt a kapitányságon, de azt állította, hogy korrektül kezelték az ügyet, és szerintük
Az ORFK így fogalmazott: „a Ceglédi Rendőrkapitányságon 2017. augusztus 15-én megjelent egy nő, aki feljelentést akart tenni. Az általa elmondottak alapján a rendőrök megállapították, hogy a kiskorú sértettekkel kapcsolatban magánindítványra büntethető bűncselekmények gyanúja miatt akart feljelentést tenni egy pilisi személy ellen. A bárki által megtehető feljelentéssel szemben a magánindítványt meghatározott bűncselekmények esetén csak az arra feljogosított személy terjesztheti elő. (…) A magánindítványra üldözendő bűncselekmények esetében a sértett, illetve a magánindítványt előterjesztő fellépésének hiánya közvetlenül lehetetlenné teszi az eljárás megindítását. A Btk. szerint a magánindítvány előterjesztésére a sértett jogosult. (…) A panaszfelvevő kulturáltan és egyáltalán nem cinikusan tájékoztatta a hölgyet, aki a tájékoztatást tudomásul vette.”
A cikk hatására több jogász is jelentkezett, jogi segítséget ajánlottak fel. Az általunk megkérdezett ügyvédek, gyermekvédelmi szakemberek közül senki nem akart kívánt névvel szerepelni a cikkben, de egybehangzó véleményük, hogy a rendőrség több ponton súlyosan hibázott.
Egy ifjúságvédelemmel foglalkozó rendőrtiszt szerint a hárító rendőri magatartás tipikus, de jogszerűtlen és etikátlan. Minden esetben jegyzőkönyvben rögzíteni kell a bejelentés tényét, és ilyen súlyú bűncselekményeknél, amikor egy aktív elkövetőt meg kell fékezni, azonnal, a magánindítvány utólagos beszerzésével is el lehet indítani az eljárást. Ráadásul ilyen esetekben
Elmulasztották a bejelentési kötelezettséget is
Utánanéztünk: a hatályos gyermekvédelmi törvény (Gyvt.) szerint a rendőrség része az úgynevezett gyermekvédelmi jelzőrendszernek. „Az ORFK utasítás VI. fejezete kimondottan a Gyvt.-ből eredő rendőri feladatok körét szabályozza. A 39-44. pontok szabályozzák, hogy ha a rendőri intézkedés során kiskorú veszélyeztetettsége állapítható meg, az e célra rendszeresített adatlap megküldésével haladéktalanul jelzést kell adni a gyermekjóléti szolgálatnak. A kiskorút súlyosan veszélyeztető ok miatt (…) haladéktalanul hatósági eljárást kell kezdeményeznie a gyámhivatalnak, ha a jelzett körülmények miatti eljárás nem a Rendőrség hatáskörébe tartozik.” (Idézet az utasítás szövegéből.)
Egy gyermekvédelmi jogi szakember szerint az ORFK azon állítása sem igaz, hogy a gyerekkel szembeni szexuális visszaélés „magánvádas” bűncselekmény volna; ez hivatalból üldözendő, és akinek tudomására jut, bejelentési kötelezettsége van. A szexuális visszaélésnek az úgynevezett „alapesete” az, ami magánvádas – vagyis csak a sértett illetve képviselője tehet feljelentést –, a gyermekkorú személyek elleni visszaélés azonban már a Btk. 196, 197, 198 §. szerint minősített esetnek számít.
Valami végre elindult
Megkérdeztük a feljelentőt: szerdán sikerült bejelentést tennie a területileg illetékes gyámhivatalnál, akik megígérték, hogy megteszik a feljelentést. Ezzel párhuzamosan megtörtént egy írásos feljelentés egy budapesti rendőrkapitányságon. S mivel a rendőri mulasztás lehetőséget teremtett, hogy az elkövető továbbra is szabadon garázdálkodjon, a feljelentő szakértői tanácsra panaszt tett a Független Rendészeti Panasztestületnél.
Minderről tájékoztattuk az Országos Rendőrfőkapitányságot, és újabb kérdéseket tettünk fel:
- mindezek fényében szándékoznak-e e konkrét intézkedés jogszerűségét és etikus voltát, illetve a korábbi válaszukat felülvizsgálni, a szabálytalanul eljárókat elmarasztalni, a feljelentőtől pedig elnézést kérni;
- megismételt feljelentés esetén hajlandók-e jelzést adni a gyermekjóléti szolgálatnak kiskorú veszélyeztetése miatt, illetve
- lépnek-e végre valamit azért, hogy az elkövető ne garázdálkodhasson tovább szabadon, gyermekeket veszélyezteve?
Kérdéseinkre a rendőrség három napja nem válaszol.
Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Földi Imre