Belföld

Bubi: máris a bővítésen gondolkodnak

Három héttel ezelőtti átadása óta közel 75 ezerszer használták a Bubi kerékpárokat. A zöld bringákkal közlekedőket két új, a belső kerületeket lefedő kerékpáros térkép segíti a tájékozódásban.

Hosszas előkészítés és több mint négyhónapos csúszás után szeptember 8-án végre elindult a budapesti bérbringarendszer, közismert nevén a Bubi. Azóta 74651 alkalommal használták a bicikliket – tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Bérletet 3593-an váltottak, az értékesített 24, 36 és 72 órás jegyek száma pedig 2915 darab. A főváros tíz kerületében összesen 76 gyűjtőállomáson 1100 darab kerékpár áll a Bubit használni kívánók rendelkezésére.

A legnépszerűbb, legtöbbet használt gyűjtőállomás a belvárosi részeken a Városháza parkban, az Erzsébet téren, a Fővám téren, a Kálvin téren és a Nyugati téren, a pesti oldal legdélebben fekvő gyűjtőállomásán, a Boráros téren, Budán pedig a Szent Gellért téren van. A csepeli HÉV végállomásánál lévő Boráros téri Bubi-pontról egy használó azt írta, „este mindig tele van, sőt még a póthelyekre is be vannak lakatolva, reggel pedig szépen elfogynak, mert a HÉV-vel érkezők veszik ki”. A kevésbé forgalmas dokkolópontok közé tartozik az Apáczai Csere János utca, a Bródy Sándor utca-Múzeum körút, a Jókai utca-Zichy Jenő utca, a VIII. kerületi Kőfaragó utca-Vas utca (ez a Rákóczi út és a József körút között van), valamint a Keleti pályaudvartól kicsit kijjebb eső Garay tér. „Ezeknél már vizsgáljuk, hogyan tudnánk nagyobb forgalmúvá tenni vagy áttelepíteni őket egy frekventáltabb helyszínre” – írta megkeresésünkre a BKK.

Fotók: Neményi Márton

Lesz Bubi a külső kerületekben is

Megkérdeztük a közlekedési cégtől, várható-e, hogy a külső kerületekben, például a nagyobb forgalmat bonyolító metróállomásokhoz, illetve végállomásokhoz is telepítenek gyűjtőállomásokat. Ilyen pont lehetne a 2-es metró vonalán az Örs vezér tere, ami Pest egyik legnagyobb közösségi közlekedési csomópontja, a 3-as metró vonalán a Határ úti állomás és Kőbánya-Kispest, illetve a 4-es metró Kelenföldi pályaudvari végállomása. A felsorolt állomások többségénél bicikliút is elhalad. A BKK válaszában azt írta, a jövőbeli tervek között szerepel a Bubi területének fokozatos bővítése a külső kerületek felé, ezért a szóban forgó metróállomások környezetét is vizsgálják.

Ötletekkel tele a padlás. A Bubit használók a szolgáltatás Facebook-oldalán több tucatnyi olyan pontot jelöltek meg, ahova kívánatosnak tartják gyűjtőállomások telepítését. Az ötletek között szerepel az Árpád hídi és a Dózsa György úti metróállomás, Óbudán a Flórián tér és a Kolosy tér, Zuglóban a Stefánia út-Thököly út sarok, Dél-Budán a BAH-csomópont, a Bikás park, a Kosztolányi Dezső tér és a Kopaszi gát.

Hogy mikorra várható a Bubi kiterjesztése, egyelőre kérdéses. A BKK-tól megtudtuk, a bővítés tervezése egy ideje tart. „A megvalósulás időpontját azonban nemcsak a rendelkezésre álló források, de az érintett egyéb közlekedés- és városfejlesztési projektek, a felhasználói igények és a tulajdonviszonyok is komolyan befolyásolják” – közölte a BKK.

 

Térkép a bringautakhoz – nemcsak budapestieknek

A közlekedési cégtől azt is megkérdeztük, mennyire népszerű a Bubi a külföldiek körében. Azt a választ kaptuk, hogy a regisztrációkor megadott telefonszámok és nyelvi beállítások alapján a Bubi bérletet vásárlók valamivel kevesebb mint 10 százaléka külföldi állampolgár. A BKK válasza szerint „a rövidebb időtartamú használatra jogosító 24, 36 vagy 72 órás jegyet vásárlók között csaknem 30 százalék a külföldiek aránya” – ebből azonban nem derül ki, ám valószínűsíthető, hogy a Bubit használók nagyobb részben inkább turisták, mint nálunk élő külföldiek.

Minden bizonnyal ők is hasznát veszik annak a két zsebtérképnek, amit a Bubi indulásához időzítve jelentetett meg a BKK, valamint a Cartographia. A BKK térképén szimpatikus, hogy külön színnel jelölik a regisztrációra és jegyvásárlásra alkalmas gyűjtőpontokat és a többi dokkolót. Szintén jó ötlet a nagy gépjárműforgalmat bonyolító utak, útvonalak kiemelése, a kötelező haladási irány jelölése és a metró-, illetve HÉV-állomások feltűntetése. A jelmagyarázat magyar és angol nyelvű, a térkép hátoldalán a Bubi használatát ugyancsak két nyelven mutatják be.

A Cartographia térképe, bár nagyobb méretű és jobban olvasható, hagy maga után némi kivánnivalót. Mindenképpen jó, hogy a kerékpárutak mellett kerékpározásra javasolt útvonalakat is jelölnek jól láthatóan, de a Bubi terminálokat csak nehezen lehet észrevenni a piros vonalak sűrűjében. Lemaradt a térképről, hogy a Thököly út Keleti pályaudvar és Dózsa György út közötti szakaszán is van kerékpárút, a Rottenbiller utca elején pedig kerékpáros nyom. A turisták eligazodását segíti viszont, hogy a térképen szerepelnek Budapest nevezetességei.

Nem akadály az egyirányú utca és a buszsáv

Ahhoz, hogy a Bubival meg úgy általában kerékpárral könnyebben lehessen közlekedni Budapesten, a BKK kilenc kerületben mintegy 120 utcán, 60 jelzőlámpás csomóponton, 30 fő- és gyűjtőútszakaszon végzett átalakítást, de 20 kisebb forgalmirend-módosításra is szükség volt. Például tavaly óta 52 helyszínen összesen 12 kilométer hosszon az egyirányú utcákban lehetséges a kétirányú kerékpározás. Ez a többek között Brüsszelben és Párizsban régóta sikerrel alkalmazott megoldás sokkal kevésbé balesetveszélyes, mert az autóvezetők számára táblák és a burkolatra festett piktogramok jelzik, hogy szemből is jöhet kerékpáros. Buszsávokban 16 helyen lehet kerékpározni úgy, hogy a bringások nem tartják fel az autóbuszforgalmat. Az utóbbi egy-két év fejlesztése, hogy bizonyos busz- és trolijáratokon lehet szállítani kerékpárt.

És mit mondanak a bringások?

A Bubit használók leginkább a szolgáltatás bővítésére és újabb jegy- és bérletfajták bevezetésére tesznek javaslatot, de a rendszer azért kritikát is kap, főleg az időnként nehézkes jegyvásárlás, valamint a biciklik ki- és visszavétele miatt. „Reggel a Corvin negyednél nem működött a terminál” – írta egy használó a múlt héten. „Egy hét tapasztalata: a Fővám tér ma délután lefagyott, a Deák téren szerdán reggel nem lehetett kimozdítani a bringákat, a Batyinál 20 perccel a napijegy vétel után sem tudták többen elvinni a bringát, a sikeres üzemelés erős PR túlzás, de nagyon jó a kezdeményezés” – összegezte a véleményét egy másik bringás. Volt, aki ezt kérdezte: „Ki biztosítja a kerékpárok karbantartását? Egyre több a letört táblájú és a kormányvégi gumihiányos kerékpár.”

A biciklik felszereltségével kapcsolatosan egy regisztrált használó azt javasolta, mivel például napijeggyel 30 percig lehet egyhuzamban használni a kerékpárt, érdemes lenne a kormányra erősíteni egy időmérőt, ami pontosan mutatja a hátralévő időt. Egy másik észrevétel szerint „a kosártartó épp nem alkalmas kosár tartására”.  

A Bubi előnyeit egy kommentelő így foglalta össze: „Laza hangulatot áraszt. Én többször formális, üzleti öltözetben használom és rendszeresen széles mosollyal nyugtáznak a gyalogosok.” „Nagyon klassz az egész, mondom annak ellenére, hogy a Lehel térről az Arany János utcáig 4500 forintot terhelt rám a rendszer, pedig lehet, hogy volt az 12 perc is, amíg oda tekertem” – jegyzi meg egy másik kommentelő. A BKK az észrevételekkel kapcsolatban lapunknak arról írt, figyelembe veszik a közbringahasználók véleményét. „Szakembereink folyamatosan dolgoznak a megfontolásra érdemes ötletek megfogalmazásán, kidolgozásán és azok megvalósításán” – közölte a BKK.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik