Belföld

Titkosszolgálatok, csalás, légitársaság – Ki volt Welsz Tamás?

A tegnap elhunyt vállalkozó életében az afrikai kapcsolatai játszhatták a főszerepet, de feltűnően sok epizódot kaptak a titkosszolgálatok is. De hogy jön ide Simon Gábor?

Welsz Tamásról a 2010-es választási kampány idején vajmi keveset lehetett tudni, és utána még jó sokáig sehol nem is olvashattunk róla. Talán csak a Bamako Rally indulóinak a listáján, mivel Welsz évekig a rali karavánjához csatlakozva vitt mentőautókat a rászoruló afrikai országokba a Charity March “misszióján” keresztül. Mert – mint írja a honlapján – segíteni akart. Ezért fektetett a dologba saját idejéből értékes munkaórákat.

“Jótékonykodás”

“Magánemberként, kíváncsiságból kezdtem érdeklődni Afrika iránt és kezdetben elsősorban az üzleti lehetőségek vonzottak. Meglepődve tapasztaltam, hogy már az első utam alkalmával magával ragadott e varázslatos világ; az emberek szeretete és kedvessége. (…) Egy külön kis magyar kolónia alakult ki Nyugat-Afrikában és az évek során mindenki megtalálta számításait a kontinens országaiban, a legmagasabb állami vezetőkkel álltunk, állunk közvetlen kapcsolatban. (…) Szinte egy időben kezdtünk el barátaimmal gondolkodni azon, hogy mi az, amivel mi tudnánk segíteni “honfitársainkon”. Egy ilyen együtt gondolkodás alkalmával született meg a Charity March gondolata. (…) Lelkesek és büszkék vagyunk az ötletünkre és arra, hogy meg is tudjuk valósítani. (…) Ilyen egyszerű. Nincs mögötte más, csupán segíteni akarás. Sokan kérdezték tőlem: mi ebben az üzlet? Nincs. Sőt, nagyon sok pénz, idő és szervezés, mely a munkaidőnkből vesz el értékes órákat, napokat, heteket. Megéri? Őszintén hiszek benne!” – írta a Charity Marchról és afrikai kapcsolatairól Welsz.

A “vállalkozó” életében a Charity March mellett a 1,5 milliós lakosságú, kokainkereskedelméről és szegénységéről, továbbá korrupciójáról hírhedt Bissau-Guinea játszott főszerepet. Mint az Index cikksorozatából kiderül, Welsz több mint 10 éve kezdett el Bissau-Guineában üzletelni, mert „nagyon megtetszett a nyugat-afrikai régió szépsége és az ottani emberek világa”. Tíz év alatt végül valamivel több mint 30 autót vittek ki szétszórva Bissau-Guineába, Gambiába, Mauritániába, Guineába, Szenegálba, a Zöld-foki Köztársaságba és Maliba.

Forrás: charitymarch.com

Rendőrségi ügyek

Ez volt Welsz látható élete, a láthatatlant pedig körözések, elfogatóparancsok, rendőrségi eljárások jellemezték. Welszt körözte a panamai ügyészség, mert a vádirat szerint offshore cégeket szedett ki hamis papírokkal magyarok alól. Welszt az Interpol is körözte, és az elmúlt években többen feljelentették Magyarországon is.

Welsz ugyanis hivatalos papírokkal üzletelt. Kihasználta, hogy a nyugat-afrikai Bissau-Guinea rettenetesen szegény ország, nincs központi hatalom, hatalmas a korrupció. Welsz Tamás a hvg.hu szerint eleinte ikresített rendszámokkal foglalkozott, vagyis olyan egyedi azonosítókat hozott Magyarországra, amelyek kint regisztrálva voltak. Welsz Tamás a rendszámhoz papírokat is szerzett a regisztrációs adó és a vám megkerülésére, ezután pedig okmányokkal, civil, illetve diplomata-útlevekkel kereskedett.

Politika, titkosszolgálat

És itt kapcsolódtak be a politikai szereplők is a történetébe, úgymint az MSZP elnök-helyettese, Simon Gábor, aki ugyancsak tőle vehetett iratokat, amellyel a hatóságok által eddig meg nem nevezett ismerőse számlát nyitott egy magyar bankban. Erre a számlára később több tízmillió forintot helyeztek el. De Welsznek nemcsak politikus barátai voltak, feltűnően sokszor emlegetnek titkosszolgálati ismerősöket is vele kapcsolatban.

Egyikük Vágó József, akivel a Sólyom légitársaságban találkozott össze, tőle vette meg a társaságot, amiről azóta sincs semmi hír. Vágó József 1990 után a Nemzetbiztonsági Hivatal tisztjeként a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér védelmét látta el, majd 2007-ben kinevezték a Nemzeti Közlekedési Hatóság légügyi igazgatójává. Ebből a pozícióból az izraeli gépek berepülése miatt Honig Péter közlekedési miniszter 2010. március 24-én felfüggesztette, majd 2010. szeptember végén közös megegyezéssel távozott a légügyi hatóságtól. Ezután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium biztonsági tanácsadójaként dolgozott.

Titkosszolgákat emlegetnek továbbá annak kapcsán is, hogy Welsz sokáig zavartalanul működhetett. Eszerint egyik ismerőse a titkosszolgálatnak dolgozott, és ez a titkosszolgálati kapcsolata árulhatta el a nyomozóknak, hogy Simon és Welsz kapcsolatban áll egymással. Az Index szerint a főleg Ghánában járatos hírszerző távoli vidékeken ígért jó pénzért földeket, kávéültetvényeket közismert magyar nagyvállalkozóknak, akik állítólag fizettek is ezért, de földeket végül nem kaptak. Amikor a hírszerzőt emiatt felelősségre vonták, ő úgy mentette ki magát, hogy felnyomta Welsz és Simon ügyletét.

Öngyilkos lett?

Welsz afrikai kapcsolatai közben az elmúlt években megromlottak, és a panamai ügy miatt is volt mitől félnie. Erre jött még a Simon-ügy az elmúlt pár hétben. A Magyar Nemzet úgy tudja, Welsz az öngyilkossága előtti napokban jelezte a Nemzeti Nyomozó Irodának, hogy dokumentumokat szeretne átadni a rendőrségnek, feltételezhetően a Simon-üggyel összefüggésben. Ezt az információt egyelőre nem erősítették meg.

Az alig 41 éves Welsz Tamás a Hír24 információi szerint végül tegnap öngyilkos lett, és erre már készült egy ideje. „Uraim, bevettem valamit. Nem tudnak ellene semmit tenni” – ezt mondta Welsz Tamás, mielőtt otthonában összeesett. Welsz, amikor a rendőrautóba tették, már nem volt tudatánál. A budai mentőállomáson csütörtök este azt mondták a Hír24 Híradó stábjának, hogy a férfinak leállt a szíve, de már nem tudták újraéleszteni. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mi miatt vetett véget az életének.

Update: vagy mégsem?

A pénteken elkészült előzetes szakvélemény szerint kizárható az idegenkezűség, és valószínűsíti, hogy természetes halált halt Welsz Tamás, de a férfi halálának pontos okát a jövő hét elején állapítják meg az orvosszakértők – állítja az mno.hu. Így tehát még több a kérdés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik